וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד נשק לרחובות: נשיא ברזיל חתם על צו המקל על רכישת כלי נשק

16.1.2019 / 10:29

במדינה שסובלת משיעורי הרצח הגבוהים ביותר בעולם יהיה קל יותר עתה לרכוש נשק, אחרי שבולסונארו חתם על צו זמני לביטול חלק ניכר מהמגבלות. ממשלו של הנשיא הימני קיצוני טוען כי זו הדרך לצמצם את האלימות, אך אחרים חוששים רק מהתגברותה

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו חתם אתמול (שלישי) על צו זמני שמקל על רכישת כלי נשק כפי שהבטיח בקמפיין הבחירות שלו. במדינה הדרום אמריקנית נרשם שיא במספר מעשי הרצח בשנה החולפת, והצו, שיפוג בתוך 120, ילהיב את תומכיו בעוד שידאיג את אלו החוששים מהחרפת האלימות. 64 אלף נרצחו בברזיל ב-2017, יותר מכל מדינה אחרת בעולם. בכמעט 45 אלף מהמקרים היו מעורבים כלי נשק חמים.

"כדי להבטיח שלאזרחים יש את הזכות להגן על עצמם, אני, כשנשיא, אשתמש בנשק הזה", אמר איש הצבא לשעבר, כשהוא נופף בעט שעמו חתם על הצו. הנשיא הימני קיצוני רוצה בסופו של לדבר לבטל חוק שהועבר ב-2003 תחת הנשיא לשעבר לולה דה סילבה ואסר כמעט לחלוטין על אזרחים לרכוש כלי נשק. הצו יצטרך לקבל את אישור הקונגרס.

הממשלה של הנשיא החדש, שנכנס לתפקידו ב-1 בינואר אחרי שניהל קמפיין שבו הבטיח להשיב את החוק והסדר למדינה, בוחנת גם מתן רישיונות נוספים לאזרחים לשאת כלי נשק מחוץ לבתיהם או בעסקיהם. ראש הסגל של בולסונארו, אוניקס לורנזוני, אמר כי תיתכן הורדת מסים על רכישת כלי נשק ועל פתיחת שוק כלי הנשק לחברות זרות. בעקבות זאת, צנחו מניות יצרנית הנשק המקומית "טאורוס ארמס".

נשיא ברזיל, ז'איר בולסונארו חותם על צו המקל על הגבולת הנשק בארמון הנשיאות "פלאנאלטו" בברזיליה 15 בינואר 2019. רויטרס
מימש את הבטחת הבחירות. בולסונארו, אתמול/רויטרס

הצו יסיר את התפקיד של המשטרה במתן אישור לאזרחים לרכוש כלי נשק. הנשיא אמר כי ההחלטות יהיו סובייקטיביות. הצו יהיה תקף עבור אלו החיים באזורי הכפרים, באזורים עירוניים שבהם שיעור הרצח גבוה מעשרה על כל מאה אלף תושבים ועבור "אספנים וציידים". כל אחד יורשה להחזיק עד ארבעה רובים בביתו או במשרדו, אולם ייתכנו חריגים על בסיס כל מקרה לגופו. בכל בית שבו חיים ילדים או מישהו הסובל מבעיות נפשיות כלי הנשק יידרשו להיות מוחזקים בכספת.

"מחקרים מראים כי ככל שהאוכלוסייה חמושה יותר, כך יש פחות אלימות", טען ראש הסגל של בולסונארו. עוד אמר כי מספר מעשי השוד המזוין בבתים גדל מאחר שהגנבים יודעים שהתושבים לא יכולים להגן על עצמם".

עם זאת, רוברט מוגה, מנהל מכון מחקר בריו דה ז'נרו העוסק בביטחון ובפיתוח, דחה את דבריו. "אין ביסוס לכך שהקלה בגישה לכלי נשק משפרת את ביטחון הציבור ואת הביטחון", אמר. "להיפך, יש ראיות מבוססות לכך שתקנות אחראיות קשורות להפחתת מקרי הרצח של אזרחים ושל שוטרים".

נתוני המשטרה הפדרלית מראים כי יותר מ-646 אלף כלי נשק חוקיים נמצאים בשוק. כמחציתם בידי אזרחים פרטיים והיתר בידי כוחות הביטחון. לא ידוע כמה כלי נשק לא חוקיים מוחזקים בברזיל, אך מחקרים קודמים של משרד המשפטים העלו כי יש כמעט שמונה מיליון כאלו. כנופיות הסמים והמיליציות הפרה-צבאיות משיגות בקלות כלי נשק דרך הגבולות הפרוצים של המדינה, והן משתמשות בתוצרות אירופיות ואמריקניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully