וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק על השבת בירושלים: ליאון מסרב להתחייב כי האכיפה לא תשונה

מטיוטת ההסכם הקואליציוני עם סיעתו של ברקוביץ עולה כי ראש העירייה מסכים לשים דגש על שמירת הסטטוס קוו, אך מסרב להתחייב ש"לא ישונה הסטטוס קוו בנושאי שבת ואירועים במרחב הציבורי ללא הסכמת כלל הסיעות"

צילום: ניב אהרונוסון, רוני כנפו. עריכה: תום זואילי
משה ליאון בכפר המכביה. ראובן קסטרו
שוב במבוי סתום. ראש העיר ליאון/ראובן קסטרו

ראש עיריית ירושלים משה ליאון סירב להתחייב כי האכיפה על מקומות בילוי הפועלים בשבת לא תשונה, וכן כי לא ישונה הסטטוס קוו בנוגע לאירועים ציבוריים, ללא הסכמת כלל הסיעות. זאת, במסגרת הניסיון לצרף את סיעתו של עופר ברקוביץ לקואליציה. עם זאת הוא הסכים לסעיף הקובע כי "ניהול העיר ייעשה תוך שימת דגש מיוחד על שמירת הסטטוס קוו".

הקואליציה של ליאון כוללת כיום את כל סיעות המועצה למעט סיעת התעוררות, שמונה שבעה חברי מועצה. הקואליציה מורכבת מרוב חרדי מובהק, שלצדם מכהנים חברי סיעות הבית היהודי, הליכוד, מרצ וסיעתו של אלקין. מזה תקופה ארוכה מתנהל משא ומתן בין התעוררות לליאון, אך הוא התפוצץ כמה פעמים בשל מחלוקות. המגעים חודש בחודש האחרון, אך הגיעו פעם נוספת למבוי סתום.

עופר ברקוביץ'. שרון גבאי,
ברקוביץ/שרון גבאי

במסגרת טיוטת ההסכם שהועברה בין הצדדים, מחו בסיעת התעוררות על כך שנמחק מהסעיף הנוגע לסטטוס קוו החלק לפיו "לא ישונה סטטוס קוו האכיפה על עסקי עינוג הפועלים בשבת. לא ישונה הסטטוס קוו בנושאי שבת ואירועים במרחב הציבורי ללא הסכמת כלל הסיעות בקואליציה". מאידך, נכתב כי "ניהול העיר יהיה תוך שימת דגש מיוחד על שמירת הסטטוס קוו, בעיר על כל שכונותיה, אופיין וצביונן, תוך רגישות כלפי כלל הציבור החי בעיר על כל גווניו, יהודים ערבים נוצרים, חילונים, מסורתיים דתיים וחרדים". בסביבת ליאון אמרו כי סעיף הנוגע לשמירת הסטטוס קוו קיים בכל ההסכמים הקואליציוניים ולא ברור למה רק את ברקוביץ זה לא מספק.

אמנם הביטוי "סטטוס קוו" חוזר על עצמו בהסכמים הקואליציוניים, אך לצד זה כוללים ההסכמים עם ש"ס, דגל התורה ואגודת ישראל סעיפים המעלים סימני שאלה לגבי המשך קיומם של אירועים ופסטיבלים המתקיימים במשך שנים בעיר. בין היתר, נקבע כי "עיריית ירושלים וחברות הבת, לרבות הרל"י, לא יממנו בין באופן מלא ו/או חלקי לא יקיימו אירועי חוצות, פסטיבלים, מסיבות רחוב וכו', שיש בהם משום פגיעה ברגשות הציבור וכדו'". כמו כן, הוסכם כי לא יתקיימו אירועים מחללי שבת במבנים עירונים, בחברות עירוניות ובמינהלים קהילתיים וכן כי "העירייה תבחן פתרונות טכנולוגיים למכירת הכרטיסים בגן חיות מבלי שיהיה זה חילול שבת".

הסעיפים שנמחקו מטיוטת ההסכם בין ראש העיר ליאון לקואליציה בירושלים. מערכת וואלה!
הסעיפים שנמחקו מטיוטת ההסכם בין הצדדים/מערכת וואלה!
הסעיפים שנמחקו מטיוטת ההסכם בין ראש העיר ליאון לקואליציה בירושלים. מערכת וואלה!
הסעיפים שנמחקו מטיוטת ההסכם בין הצדדים/מערכת וואלה!
הסעיפים שנמחקו מטיוטת ההסכם בין ראש העיר ליאון לקואליציה בירושלים. מערכת וואלה!
הסעיפים שנמחקו מטיוטת ההסכם בין הצדדים/מערכת וואלה!

כמו כן, סירב ליאון לבקשת התעוררות להכניס סעיף הנוגע לקידום החינוך הממלכתי-חרדי בעיר. בסביבתו אמרו כי מדובר בנושא שאינו נוגע לסיעת התעוררות. לצד זאת, הוצעו להתעוררות שורות תיקים ארוכה הכוללת את תיק התב"עות בשכונות הלא חרדיות ותיקי תרבות, תחבורה, צעירים, הגיל הרך ומרכז העיר. כמו כן, הוסכם כי ברקוביץ יכהן כיו"ר החברה עירונית עדן, וכן חברי סיעה יכהנו בדירקטוריונים של הרשות לפיתוח ירושלים וחברת מוריה.

בתנועת התעוררות אמרו כי "בחודשיים האחרונים ניסינו להגיע להבנות עם ראש העירייה משה ליאון, על מנת להיות שותפים בהובלת העיר בצורה ממלכתית עבור כלל המגזרים. לצערנו דרישותינו לשמירה על הקווים הערכיים החשובים, המייצגים מחצית מתושבי ירושלים, כגון שמירה על צביון השכונות הציוניות, שמירת הסטטוס קוו בענייני שבת ואירועי תרבות במרחב הציבורי, וניהול מאוזן בשכונות המעורבות נדחו על הסף.

עוד אמרו בהתעוררות כי "התנהלות משה ליאון מוכיחה כי הוא מונע מאינטרסים פוליטיים צרים וכי גם אינו מעוניין לאפשר להתעוררות לפעול למען תושבי ירושלים. ליאון לא מעוניין באחדות, לא מעוניין בשמירה על הציבור הציוני בירושלים ובכך מוכיח שהוא איום אמיתי על העיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully