וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לתביעה בהאג: נשיא חוף השנהב לשעבר זוכה מפשעי מלחמה

15.1.2019 / 15:58

השופטים הורו על שחרורו המידי של לורן גבאגבו, שעומד לדין מאז 2016 בגין מעשי האלימות שאירעו בסוף שלטונו. תומכיו חגגו. "לא האמנתי שהוא ישוחרר"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

בית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג זיכה היום (שלישי) את נשיא חוף השנהב לשעבר לורן גבאגבו, מאשמת פשעי מלחמה והורה על שחרורו המידי. השופט אמר כי התובעים לא סיפקו הוכחות לטענותיהם וכי בנוסף לשחרור גבאגבו, יש לשחרר את צ'ארלס בלה גודה, בעל בריתו של הנשיא לשעבר ומנהיג פוליטי בעברו.

הוא הוחזק במעצר במשך שבע שנים מאז שכוחות צרפתיים שלפו אותו מהבונקר הנשיאותי, ועשוי להשתחרר כבר מחר אחרי שהואשם בארבעה סעיפים של הסתה לרצח, אונס, רדיפה ופעולות לא אנושיות. התביעה בהאג אמרה כי היא שוקלת לערער על הזיכוי של הנשיא לשעבר, אך שובו האפשרי לארצו עשוי לשנות מחדש את המרוץ לנשיאות שיתקיים בשנה הבאה בכלכלה הגדולה ביותר במערב אפריקה.

"הרוב מצא שהתביעה לא הצליחה להציג הוכחות לכך שהייתה תכנית להשאיר את גבאגבו בשלטון שכללה ביצוע פשעים נגד אזרחים", אמר נשיא ההרכב, קונו טרפוסר. ארגוני זכויות אדם גינו את זיכויו של גבאגבו, מנהיג המדינה הראשון שעמד לדין בבית הדין הפלילי הבינלאומי, אחרי מפלה משפטית נוספת עבור התביעה.

עוד בנושא:
נשיא חוף השנהב לשעבר הוטס במפתיע למשפט בהאג
דרישה להעלאת שכר ולבונוסים: מרד חיילים מטלטל את חוף השנהב

שחרור מיידי
נשיא חוף השנהב לשעבר לורן גבאגבו, שעמד לדין 
בגין פשעי מלחמה, זוכה מאשמה בבית הדין בהאג. רויטרס
נשיא חוף השנהב לשעבר גבאגבו בהאג, היום/רויטרס

מחוץ לאולם חגגו עשרות מתומכיו של הנשיא לשעבר בן ה-73, שמשפטו החל ב-2016. רבים מהם הגיעו להאג באוטובוס מפריז. "עוד מוקדם להגיב על תכניותיו לעתיד, אבל אתם יכולים לדמיין שהוא קשור מאוד לחוף השנהב", אמר עורך דינו, עמנואל אלטי. אנשיו של הנשיא המכהן אלסאן אואטרה אמרו כי הוא עשוי לשקול מחדש את החלטתו שלא להתמודד בבחירות ב-2020 אם יריביו המרים גבאגבו והנשיא לשעבר הנרי קונאן בדי יעמדו מולו.

"או לה לה, השופט ביטל לחלוטין את האישומים", אמר אוליבייה קיפרה, תומך של הנשיא לשעבר, בבירה המסחרית אבידג'ן. "אני כל כך שמח. אני השתגעתי היום מאחר שלא האמנתי שהוא ישוחרר". חלק מתומכיו השליכו את עצמם אל הקרקע ואחרים פרצו בדמעות, בזמן שמוניות שחלפו במעוזו של הנשיא לשעבר צפרו בשמחה.

בחלקים אחרים בבירה המסחרית של המושבה הצרפתית לשעבר זעמו על זיכויו של הנשיא לשעבר. "איך אפשר לשחרר את מי שהרג את הילדים והבעלים שלנו?", אמרה סלימטה סיסה, בת 33, שהייתה מוקפת בעוד נשים שלא היו מרוצות מהפסיקה בהאג.

ארגוני זכויות אדם אמרו כי ההחלטה מונעת את עשיית הצדק עם קורבנות העימות שפרץ בדצמבר 2010, אחרי גבאגבו סירב להכיר בהפסדו לאואטרה. כ-3,000 איש נהרגו במעשי האלימות שהסתיימו רק באפריל 2011. "כוחות הנאמנים לשניהם אחריהם לאלימות מזעזעת", אמר ג'ים וורמינגטון מארגון משמר זכויות האדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully