וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים תיעדו באופן נדיר גלי רדיו מסתוריים מגלקסיה אחרת

במרחק של 1.5 מיליארד שנות אור מכדור הארץ, נחשפה בפעם השנייה בלבד בהיסטוריה התפרצות של גלי רדיו קצרים וחוזרים. מקורם לא ידוע, אך בפעם הקודמת הם שחררו כמות עצומה של אנרגיה לחלל

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

מדעים תיעדו גלי רדיו שנפלטים בצורה חוזרת ממקום מרוחק מהגלקסיה שלנו, בפעם השנייה בהיסטוריה. התגלית נחשפה במגזין Nature ביום רביעי והוצגה בכנס ה-233 של האגודה האסטרונומית האמריקנית בסיאטל.

אותם גלים קצרים נמשכים אלפית השנייה והתפרצויות מהירות כאלו אינן נדירות שלעצמן בחלל. עם זאת, זאת רק הפעם השנייה שבה מצליחים המדענים לתעד התפרצות חוזרת של גלי רדיו קצרים. התעלומה סביב הגלים האלו וסביב מקורם מעוררים כמו תמיד תיאוריות שונות על קיומם של חיים מחוץ לכדור הארץ.

ההתפרצות הראשונה של גלי הרדיו הקצרים, כונתה FRB 121102. היא התגלתה ב-2015 על ידי טלסקופ "ארקיבו". בשנה שעברה התגלה כי הגלים שחררו כמות עצומה של אנרגיה. ההתפרצות החדשה מכונה FRB 180814.J0422+73 והיא תועדה שש פעמים מאותו מקום, שנמצא במרחק של 1.5 מיליארד שנות אור מאתנו.

הטלסקופ BICEP2 וטלסקופ הקוטב הדרומי באנטארקטיקה. AP
טלסקופ בקוטב הדרומי/AP

אלו אחד הגילויים הראשונים של הטלקסופ הקנדי CHIME (Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment). הוא עוד היה בשלבי ההרצה שלו ופעל רק על בסיס כמות קטנה מיכולתו המלאה בקיץ האחרון, כשאיתר את ההתפרצות וכך 12 גלי רדיו מהירים בודדים.

בעוד שהגילוי החדש לא פותר את התעלומה, המדענים שתיעדו אותו סבורים כי יימצאו גלים חוזרים נוספים, שיאפשרו להבין מה מקורם.

  • עוד באותו נושא:
  • חלל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully