וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק פוטין: המעצמות הזרות לוטשות עיניים לבחירות בישראל

9.1.2019 / 19:11

התערבות חיצונית בניסיון להשפיע על דעת לא החלה עם הסייבר, ודוגמאות רבות ניתן למצוא כמעט בכל מערכת בחירות. רוסיה היא אמנם החשודה המידית לאור יכולותיה, שאיפותיה ובעיקר ניסיון העבר, אך מדינות נוספות יכולות לנצל את הקיטוב ואת "ספורט" הפצת השמועות בישראל

טוויטר

סייבר היא מילת המפתח של הימים האלה. הפתרון לכל הבעיות או הבעיה הדורשת פתרונות. אבל המילה סייבר כולאת בתוכה הרבה מאוד מרכיבים - סייבר הגנתי, התקפי, רשתות חברתיות - יקום (וירטואלי) ומלואו המאיימים עלינו. והאיום אמיתי. אבל התערבות בבחירות לא החלה עם הסייבר, או אפילו עם המחשב.

ההתערבות הבוטה ביותר, וניתן לטעון שהמצליחה ביותר בבחירות אי פעם התרחשה בספרד ב-2004. יממה לפני הבחירות הכלליות ארגון אל-קאעידה מבצע פיגוע קטלני משולב בארבע רכבות נוסעים. 200 בני אדם נרצחו בפיגוע. מנהיג המפלגה השמרנית השלטת הודיע מייד שאת הפיגוע ביצעה המחתרת הבסקית אט"א, למרות שלכל היה ברור שזו לא דרך הפעולה שלהם ומעולם לא הייתה.

יממה אחר כך נוצחו השמרנים ועלו הסוציאליסטים - שקיימו הבטחת בחירות והוציאו את הכוחות הספרדים מעיראק. אל-קאעידה השיגו את יעדם - החלפת השלטון ושינוי המדיניות.

פיגוע של אל-קאעדה ברכבת התחתית, מדריד, 11 במרץ 2004. Paul White, Files, AP
התערבות חיצונית מוצלחת ביותר. הפיגועים במדריד בשנת 2004/AP, Paul White, Files

התערבות בבחירות יכולה להיות לא רק פעולה אקטיבית אלא ההפך - בזמן מערכת הבחירות של 1980 ביקשו הרפובליקנים מאיראן לא לשחרר את בני הערובה האמריקנים המוחזקים באיראן, אנשי השגרירות האמריקנית שעליה השתלטו הסטודנטים תומכי חמינאי לפני הבחירות. הם לא שוחררו - וקרטר נוצח בידי רייגן. זו הייתה התערבות בבחירות, אם ניקח את ההגדרה הזו לכל פעולה - או אי פעולה - המשפיעה על מערכת בחירות במדינה אחרת.

ישראל, ניתן לטעון, נתנה רוח גבית למועמד הרפובליקני דונלד טראמפ באירוח מתוקשר בזמן מערכת הבחירות, ומנהיגים אמריקנים התגייסו בצורות מעודנת יותר או פחות למען המפלגה, או המנהיג, שרצו ביקרו.

ואחרי שאמרנו את כל הדברים האלה, למי יכול היה להתכוון ראש השב"כ? ולא, התשובה אינה בהכרח מובנת מאליה. התשובה ההגיונית - ובסופו של דבר הגיונית ביותר היא אכן רוסיה. אבל בעצם מדוע? התערבות בבחירות נועדת להביא לבחירתו של מועמד ספציפי - האם רוסיה מעוניינת להפיל את נתניהו? לא סביר. האם פוטין סבור שבלי מתקפת סיבר רוסית נתניהו לא ייבחר? גם לא סביר.

עוד באותו נושא

שיבוש הצבעה וזיוף חשבונות: ישראל ערוכה לאיום סייבר בבחירות?

לכתבה המלאה
רוסיה פוטין נשק. Alexei Druzhinin, רויטרס
האיום הגדול. פוטין לצד תותח במוסקבה/רויטרס, Alexei Druzhinin

מיד נחזור לרוסיה - אבל יש מדינות נוספות שיש להן עניין רב במתרחש בישראל, ובעלות יכולות סייבר מפותחות. סין, שיש לה אינטרסים כלכליים רבים בישראל ואינטרסים גלובליים במזרח התיכון - ובעולם כולו. ובל נשכח את ארצות הברית - כשהממשל האמריקני הנוכחי, לא יהיה מוגזם לנחש, מעוניין בבחירתו מחדש של ראש הממשלה. האם ארצות הברית תתערב בבחירות בישראל? למה לא? היא עשתה כן בעבר, היא התערבה בשורת מדינות, מדוע שנחשוב שאנו חסינים? והתערבות לא חייבת להיות מתקפת בוטים - היא יכולה להיות פסגה מצטלמת היטב בין ראש הממשלה לנשיא טראמפ, למשל, או הצהרה אמריקנית נשיאותית כמה ימים לפני הבחירות. וישנה איראן, הפלסטינים, כל אחד והבחישה שלו.

אבל בסופו של דבר צריך לחזור לרוסיה. היא האיום הגדול. בשנים האחרונות התערבה רוסיה בשורת מערכות בחירות - ארצות הברית, אבל גם בצרפת, במונטנגרו, בכל מקום שבו יש אינטרסים רוסיים - שזה בערך כל העולם.

ספר הלימוד של הקג"ב עוד לא יצא משימוש

ההתערבות נעשית בשילוב של ישן וחדש - מתקפות סייבר ושימוש ברשתות חברתיות כדי להפיץ שמועות, פייק ניוז, תיאוריות קונספירציה. חדירה למחשבים כדי לשחרר מידע מביך או מפליל. המילה הרוסית קומפרומט הפכה למילה בין לאומית - הלחם של המילים מידע מפליל. צילומים מביכים, סחטנות - כל ספר הלימוד הישן של הקג"ב שמעולם לא יצא משימוש, רק במקום הצילומים של פעם שהונחו לפני הנסחט, היום הם מופצים במקרה הצורך, ברשתות החברתיות. הטירגוט המוצלח של קבוצות אוכלוסיה, כל אחת לפי פחדיה ושנאותיה. בבחירות בארצות הברית רוסיה ארגנה שתי הפגנות - זו נגד זו.

מדוע בעצם? כי המטרה אינה רק להביא לבחירתו של המועמד שהקרמלין רוצה, או למנוע את בחירתו של מתנגד לרוסיה. לעתים, ותמיד יש מטרת על - לפזר שיטתית, כל הזמן, כל יום אי אמון בדמוקרטיה. להעלות מנהיגים פופוליסטים - ובכלל לא חשוב אם מהשמאל או מהימין. וכך הקרמלין תומך למשל במרין לה פן, ובקבוצות ימין קיצוני בכל רחבי אירופה - כי הן מבקשות לצאת מהאיחוד האירופי ומברית נאט"ו - וזו מטרה אסטרטגית של רוסיה.

נשיא ארה"ב טראמפ ממריא מהבית הלבן לקמפ דייוויד, 6 בינואר 2019. רויטרס
נבחר במערכת בחירות שזוהמה בידי רוסיה בשנת 2016. טראמפ/רויטרס

השאלה הגדולה היא מה יכולה לעשות מעצמה זרה המתערבת בבחירות בארץ, לשנות הצבעה של אנשים? לא סביר. אבל היא בהחלט יכולה, אם תצליח, להטיל ספק בעצם התהליך - לפגוע בספירת הקולות. להפיץ שמועות ברשתות החברתיות על זיופים, למשל. על עבר ש"הם" מסתירים על המועמד החדש. על שחיתויות מסמרות שיער ש"הם" לא מספרים לכם בממשלה, בצבא, בכל מקום.

כולנו יודעים עד כמה ישראל מקוטבת. עד כמה התרגלנו לקבל - ולהפיץ - שמועות. כולנו מכירים את הביטוי "ראית מה קיבלתי בווצאפ?" מצב כזה, במיוחד במערכת בחירות הוא נפיץ. נותר לנו לקוות שהלקחים מההתערבות הרוסית במערכות בחירות נלמדו, ואם לא - שהאזהרה, כי הרי הצהרתו של ארגמן אתמול היתה אזהרה, הגיעה לאוזניים הנכונות. אם לא, מערכת הבחירות בישראל תהיה מענינת עוד יותר - ורעילה ומסוכנת לטווח הארוך עוד יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully