וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנגלדש: ראשת הממשלה זכתה ברוב מוחץ, האופוזיציה טוענת לזיופים

31.12.2018 / 11:45

מפלגות השלטון של שייח חסינה, שמנהיגה את המדינה המוסלמית בעשור האחרון, הותירה רק 6 מושבים ליריביה, שדורשים בחירות חוזרות. יום הבחירות היה אלים במיוחד וארגוני זכויות אדם חוששים מהכיוון שצועדת המדינה

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

ראשת ממשלת בנגלדש שייח חסינה ניצחה בבחירות ותמשיך לכהונה שלישית ברציפות - כך מסרה היום (שני) ועדת הבחירות המרכזית, בעוד שהאופוזיציה דחתה את התוצאות וקראה לבחירות חוזרות. חסינה מחזיקה בשלטון במדינה המוסלמית שבדרום-מזרח אסיה בעשור האחרון, כשלצד שבחים על השיפור הכלכלי וצמצום העוני, היא מואשמת בפגיעה בזכויות אדם ובדיכוי התקשורת ומתנגדיה - טענות שממשלתה דוחה בתוקף.

הגוש הפוליטי בהובלת "ליגת האוואמי" של חסינה זכה ב-287 מתוך 298 המושבים שבהן הוכרעו התוצאות. ועדת הבחירות אמרה כי היא חוקרת טענות על זיופים ברחבי המדינה. המפלגה הלאומנית, שהחרימה את הבחירות הקודמות, זכתה רק בשישה מושבים. מנהיגתה, ראשת הממשלה לשעבר ויריבתה של חסינה, נכלאה בפברואר אחרי שהורשעה בעבירות שחיתות במשפט שלטענתה התנהל ממניעים פוליטיים. זאת הייתה הפעם הראשונה שהמפלגה התמודדה שלא תחת הנהגתה.

היריבות בין השתיים, שתיהן קשורות למנהיגי עבר, מגדירה את הפוליטיקה בבנגלדש במשך עשורים.
לפחות 17 בני אדם נהרגו במהלך יום הבחירות, אחרי קמפיין אלים, במיוחד נגד פעילי האופוזיציה. מאות פעילים נעצרו בחודשים האחרונים ואמרו כי הם הותקפו על ידי תומכי מפלגת השלטון. אחוז ההצבעה היה נמוך במיוחד, ושיעורו הרשמי יפורסם בהמשך היום.

"היו לנו בחירות רעות בעבר, אבל אני חייב להגיד שזה חסר תקדים כמה גרועות הן היו", אמר אתמול בערב מנהיג האופוזיציה כמאל חוסיין בן ה-82, שדורש בחירות חדשות במהירות האפשרית. עם זאת, הממשלה צפויה לדחות את הבקשות הללו.

ראשת ממשלת בנגלדש שייח חסינה מצביעה בבחירות בקלפי בדאקה, 30 בדצמבר 2018. רויטרס
ראשת הממשלה חסינה מצביעה בקלפי בדאקה, אתמול/רויטרס

הודו, שעזרה לבנגלדש לזכות בעצמאות מפקיסטן ב-1971, בירכה את חסינה על ניצחונה. היא וסין מתחרות שתיהן על השקעות במדינה שבה חיים 165 מיליון איש. אחת המשימות המרכזיות של הממשלה החדשה תהיה להעלות את שכר המינימום עבור עובדי תעשיית הטקסטיל, השנייה בגודלה בעולם אחרי סין.

חסינה תהיה המנהיגה הוותיקה ביותר בתולדות המדינה, אך הנהגתה הסמכותנית מדאיגה ארגוני זכויות אדם. ארגון משמר זכויות האדם הביע דאגה לגבי אמינות הבחירות, בעוד שאמנסטי קרא לחקירה מקיפה של האלימות שאירעה בזמן הבחירות.

"אני חושש שתוצאות הבחירות מראות כי בנגלדש מתקרב למדינה של מפלגה אחת", אמר מיכאל קוגלמן, מומחה לדרום אסיה במכון המחקר ווילסון בוושינגטון.

ארצות הברית ויתר הקהילה הבינלאומית טרם הגיבו על תוצאות הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully