וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין ספד לעמוס עוז: "לא פחדת להיקרא בוגד"

31.12.2018 / 13:24

מאות בני אדם הגיעו לתיאטרון צוותא להיפרד מעוז שהלך לעולמו לאחר מאבק במחלת הסרטן. לאחר שחלפו על פני ארונו החל טקס האשכבה הרשמי במעמד נשיא המדינה, במהלכו יישאו דברים בני משפחתו וחבריו. משם ייצא האחרון לכיוון קיבוץ חולדה, שם יובא הסופר למנוחת עולמים

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

ארונו של אחד מגדולי סופרי מדינת ישראל, עמוס עוז, הוצב הבוקר (שני) בתיאטרון צוותא בתל אביב. שרים, חברי כנסת, אמנים ואנשי רוח הגיעו לחלוק כבוד אחרון לעוז, שהלך לעולמו ביום שישי האחרון בגיל 79, לאחר מאבק במחלת הסרטן.

לאחר שאמנים ופוליטיקאים רבים חלפו על פני ארמונו, החל טקס האשכבה הרשמי בהנחיית עודד קוטלר שהגדירו כ"אחד המנהיגים הרוחניים הגדולים שקמו לארץ הזו". בטקס ספד לו גם נשיא המדינה ראובן ריבלין. "כשעמוס כותב על אהבה וחושך, הוא כותב גם עלי", אמר הנשיא. "הרגשתי שאתה לא רק כותב אלי, אלא גם עלי. יוסי שריד המנוח תיקן: 'הוא כותב עלינו'. מי מאיתנו צדק? כנראה ששנינו. דווקא בשל כתיבתך אוניברסלית לא פחות משהייתה אישית, הצלחת לספר את הסיפור שלנו, מעבר לישראל הקטנה שלנו. לא פחדת להיות מיעוט ובעל דעת מיעוט. אפילו להקרא 'בוגד' לא פחדת. להיפך, אפילו ראית במילה הזו עניין של כבוד".

לקריאה נוספת בנושא
דויד גרוסמן: "כשאנשים כמו עמוס עוז נלקחים מאיתנו, משהו בעולם מצטמצם"
"מה יהיה בעתיד? ישראל צועדת במסלול מסוכן": הריאיון האחרון של עמוס עוז
סיקור עולמי נרחב למות עמוס עוז: "כבה המצפון של העם היהודי. להתראות, קוסם"

הצבת ארונו של עמוס עוז, תיאטרון צוותא, בתל אביב 31 בצדמבר 2018. ניב אהרונסון
הצבת ארונו של עוז בצוותא/ניב אהרונסון
הצבת ארונו של עמוס עוז, תיאטרון צוותא, בתל אביב 31 בצדמבר 2018. ניב אהרונסון
הנשיא ריבלין ורעייתו של עוז במהלך האירוע/ניב אהרונסון

במהלך הטקס, ספדו לו נכדיו של עוז ונדב, ובתו פניה שאמרה כי "את משנתו אפשר לצמצם למילים 'לא תכאיב' ואם צריך להכאיב, תכאיב כמה שפחות. כל בוקר אחרי צעידה של 05:00 בבוקר, היה מתיישב וכותב ומשתדל להכאיב כמה שפחות". ספדו גם פרופ' מרק גלזרמן ושי חולדאי, אחיו של ראש העיר ובן המשפחה המאמצת של עוז בקיבוץ. המוזיקאי עידן רייכל ביצע לבקשת המשפחה את שירו המוכר "עלה נישא ברוח" שהיה אהוב על עוז. במהלך הטקס הוזכרה גם משנתו הפוליטית של עוז, ואף הוקרא מכתב תנחומים מטעם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

הסופר חיים באר היה הראשון שחלף על פני הארון. "אני עוד לא מאמין", אמר. "אנחנו עומדים מול חלל. לא יהיה מי שימלא את מקומו. לא בספרות, לא בעולם הרוח, אין מישהו שיכול להיכנס לנעליו, גם ליכולת, גם לעוצמה שלו, גם ליושרה שלו. זה עצב גדול. מי שכאן מבין שזה עצב גדול. החברה הישראלית משהו השתנה בה והוא היה מי שהתריע על כך ועכשיו אנחנו במצב אחר". אחריו הגיע גם בני גנץ לחלוק כבוד.

"אין לי מילים כי הוא לקח את כל המילים", אמרה השחקנית גילה אלמגור לוואלה! NEWS. "כל המילים בהן אפשר היה להתבטא הלכו עם עמוס. קטונתי. נשארנו בלי מילים כמעט בכל נושא. זה כל כך עצוב".

שרת התרבות והספורט מירי רגב אמרה לוואלה! NEWS כי "עמוס כמוני אהב את הארץ הזאת מאוד, היה ציוני גדול ואוהב השפה. חלקנו על הדרך שבה היינו צריכים להתנהל, אך הוא דיבר אליי בכבוד וקיבל את זה שהעמדות שלנו שונות. אין לי ספק שהיום אנחנו נפרדים מסופר גדול, הוגה דעות חשוב מאוד שהשפיע בכתביו בארץ ומחוצה לה. אני מאמינה שכתביו יישארו לעד".

הצבת ארונו של עמוס עוז, תיאטרון צוותא, בתל אביב 31 בצדמבר 2018 
(המשלחת הפלסטינית). ניב אהרונסון
המשלחת הפלסטינית בטקס האשכבה/ניב אהרונסון
עמוס עוז. AP
כבוד אחרון. עוז/AP

לדברי ההספד הצטרף גם ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני). "איך אפשר במילה לסכם איש שהמילים שלו היו מפילות הרים וגבעות?", אמר. "לכולנו הייתה הזדמנות להכיר אותו גם באופן אישי, אבל כמובן, ובעיקר, דרך המסרים החדים והחד משמעיים שלו. אני כאיש שמאל רואה בהליכה שלו מאיתנו אבידה גדולה מאוד. אפשר למצוא מנהיגים - קשה למצוא נביאים, והוא היה נביא של אמת".

בשעה 13:00 הארון ייצא לכיוון חולדה שם תתקיים ההלוויה בשעה 15:00. עוז התחנך בקיבוץ בנעוריו, ונישא לבת הקיבוץ נילי. לפי בקשתו ההלוויה תהיה ללא כל סממן דתי ולא ינשאו בה נאומים.

הצבת ארונו של עמוס עוז, תיאטרון צוותא, בתל אביב 31 בצדמבר 2018. ניב אהרונסון
הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ חולף על פני ארונו של עוז/ניב אהרונסון

עוז הוא אחד הסופרים הישראלים המוערכים והמוכרים ביותר בארץ ובעולם. ספריו תורגמו ל-42 שפות שונות, יותר מכל סופר ישראלי אחר. כמו כן היה עוז סופר מעוטר פרסים ומועמדויות, בין השאר זכה עוז ב-1998 בפרס ישראל, ב-2005 בפרס גתה, ובפרס היינריך היינה ב-2008. בשנים האחרונות, החל מ-2007, היה עוז מועמד מקובל לזכייה בפרס נובל לספרות.


הוא היה עיתונאי ופובליציסט מוכר בכל העולם, זוהה עם תנועת השמאל, והשמיע את דעתו בנושאים שונים הקשורים למדינת ישראל. להוציא את פעילויותיו אלו, היה גם פרופסור לספרות באוניברסיטת בן-גוריון.

(עדכון ראשון 09:58)

הצבת ארונו של עמוס עוז, תיאטרון צוותא, בתל אביב 31 בצדמבר 2018. ניב אהרונסון
יעקוב אגמון וגילה אלמגור/ניב אהרונסון
הצבת ארונו של עמוס עוז, תיאטרון צוותא, בתל אביב 31 בצדמבר 2018. ניב אהרונסון
חברי המחנה הציוני, עמיר פרץ ואיילת נחמיאס ורבין/ניב אהרונסון
הלוויתו של עמוס עוז, חולדה 31 בדצמבר 2018. לירון מולדובן, אתר רשמי
ח"כ אילן גילאון בהלווייתו של עמוס עוז, היום/אתר רשמי, לירון מולדובן
הלוויתו של עמוס עוז, חולדה 31 בדצמבר 2018. לירון מולדובן, אתר רשמי
הלווייתו של עמוס עוז, היום/אתר רשמי, לירון מולדובן
השקת ספרו של עמוס עוז "בין חברים". נמרוד סונדרס
עוז בהשקת ספרו "בין חברים", 2012/נמרוד סונדרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully