וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הלחץ מצד רה"מ: נדחתה הבקשה לחידוש ההיתר ברחבה המעורבת

לאחר שעיריית ירושלים הודיעה כי היא סבורה שלא ניתן לחדש את היתר הבנייה לרחבת התפילה "עזרת ישראל", דחתה הוועדה המחוזית את הבקשה, וכעת יהיה צורך להגיש בקשה להיתר חדש. "אנחנו צריכים להביא פתרון והוא הפרדה שתתבצע באמצעות הרחבה", אמר סגן מזכיר הממשלה

רחבת הכותל המערבי, ירושלים. פברואר 2016. AP
צורך להגיש בקשה להיתר חדש. הכותל המערבי/AP

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים דחתה היום (ראשון) את הבקשה לחידוש היתר הבנייה לרחבת התפילה המעורבת בכותל, "עזרת ישראל". בדיון קודם בבקשה, הציג נציג משרד ראש הממשלה את הדחיפות באישור העבודות בשל הליכים משפטיים ומאבקים שמתנהלים במקום, אך הוועדה דחתה את הבקשה לאחר שגם העירייה הודיעה כי היא סבורה שלא ניתן לאשר את ההיתר. זאת מאחר ולא בוצעו עבודות מכוח ההיתר שפקע וכן הבינוי הקיים בשטח שנעשה קודם לכן אינו תואם להיתר.

כעת, יהיה צורך להגיש בקשה להיתר חדש או לתוכנית חדשה על מנת לבצע את העבודות במקום. ראש העירייה, משה ליאון, התבקש על ידי הוועדה להשיב אם ידון בבקשה להיתר חדש.

המועמד המוביל לראשות עיריית ירושלים, משה ליאון, פתח את יום הבחירות בתפילת שחרית בכותל המערבי  30 באוקטובר 2018. מאיר אליפור, מערכת וואלה! NEWS
נדרש להשיב אם ידון בבקשה להיתר מחדש. ליאון/מערכת וואלה! NEWS, מאיר אליפור

הבקשה להיתר, שבסמכות הוועדה המקומית, נידונה בוועדה המחוזית מאחר שבעירייה סירבו לדון בבקשה. במכתב ששלח למזכיר הממשלה צחי ברוורמן, הסביר מנכ"ל העירייה, אמנון מרחב, כי בשל הבחירות ואחרי היוועצות של ראש העירייה היוצא ניר ברקת עם ראש העירייה הנכנס והדרגים המקצועיים, הוחלט ש"אין זה נכון שרשות הרישוי המקומית" תדון בבקשה.

"הבנייה במקום לוותה במחלוקות עמוקות וקשות, תכנונית, תיאולוגית, לאומית ובינלאומית. במקום כה רגיש ובנושא כה רגיש כמו זה שבו עסקינן, רווי מחלוקות ומורכבויות יהיה זה אך נכון שהגורם שידון בבקשות להיתרי בנייה, להוצאתם והארכתם יהיה גורם תכנון ממלכתי-לאומי ולא גורם תכנון מקומי, ובמקרה דנן - הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה", כתב מרחב.

עוד באותו נושא

סערת מתווה הכותל: חודשו דיוני היתר הבנייה לרחבת התפילה המעורבת

לכתבה המלאה

העתירות לבג"ץ נועדו להציע פתרון לתפילת נשות הכותל

בדיון שהתקיים לפני כשבועיים לא קיבלה הוועדה החלטה, וביקשה את התייחסות העירייה והחברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי להתנגדויות וטענות שעלו בדיון בתוך שבועיים. סגן מזכיר הממשלה, רונן פרץ, הציג בדיון אז את החשיבות והדחיפות בחידוש ההיתר, בין היתר בשל ההליכים המשפטיים שמתנהלים כיום בבג"ץ. "אנחנו נמצאים באיזה שהוא הליך, שהוא מבחינתנו דחוף. זאת אומרת אנחנו נמצאים פה לא באיזה ואקום ריק", אמר פרץ. "בראש ובראשונה בהליכים המשפטיים שמתקיימים, בבג"צים, התחייבות המדינה שניתנה יותר מפעם אחת לדעתי לבתי המשפט, שאנחנו נסיים את הבנייה של הרחבה הזאת במשך שנה. ההתחייבות ניתנה לדעתי בסוף 2016 ואנחנו לא עומדים בה".

עוד הוסיף פרץ כי "צריך להבין שהעתירות לבג"ץ בנושא הרחבה הזאת, נועדו להציע פתרון לתפילת נשות הכותל. מה שקורה היום בכותל המערבי מדי ראש חודש, הוא אירוע בלשון עדינה ממש לא מכבד ומאוד בעייתי - מבחינה מדינית, הסברתית וגם מכל בחינה אחרת. אנחנו צריכים להביא פתרון, אותו קיבל כבר ראש הממשלה, והוא הפרדה שתתבצע באמצעות הרחבה הזאת". לדבריו, "ככל שנתעכב עם בנייה ברחבה הזאת, ככה הסיכון שמה שיקרה בכותל המערבי, בעזרת נשים בעיקר - מורכב יותר ומסוכן יותר".

הפגנה נגד נשים וארגוני רפורמים במהלך תפילת ראש חודש של נשות הכותל, הכותל המערבי. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
הפגנה במהלך תפילות ראש חודש, פברואר 2017/נועם מושקוביץ

"מביאים לנו טענות שאין קשר בינן לבין תכנון, טענות פוליטיות על קרבות שיש שם", טען חבר הוועדה מטעם החברה להגנת הטבע, אברהם שקד. "אבל אנחנו מתייחסים רק לטענות התכנוניות".

עו"ד אלדד רבינוביץ מעמותת בצדק, שהתנגד להיתר, סיפר כי "במהלך הדיון התברר שוב ושוב כיצד מנסים לעשות תרגילים ולקדם את מתווה הכותל, עם החלטת ממשלה ובלי החלטת ממשלה, עם החוק ובלי החוק. במהלך הדיון הובהר באופן חד משמעי שלא ניתן לחדש את ההיתר, ואם רוצים לחדש את הבינוי במקום יש ללכת להליך מסודר, להוציא תכנית חדשה ולתת לציבור להגיש התנגדויות ולומר את דברו". לדבריו, "בסופו של ההליך יוחלט אם יהיה ניתן לעשות שם בינוי ורחבה לפולחן או שלא, אך קשה להאמין שההליך יצלח. במקרה שהוועדה תחליט לקדם את ההליך בניגוד לחוק, דלתות של בית המשפט פתוחות לנו".

מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים נמסר בתגובה כי "במסגרת דיון שקיימה היום הוועד הוחלט שלא ניתן לחדש את מתן ההיתר. זאת, לאור העובדה שהוועדה עודכנה טרם הדיון על ידי העירייה כי היתר הבניה שהתקבל בעבר כלל לא מומש, וזאת בשונה מהתמונה שהעירייה ציירה לפני מספר שבועות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully