וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק 80 הקילומטרים: המסר הברור של ישראל לאחר נסיגת ארה"ב מסוריה

27.12.2018 / 11:42

במערכת הביטחון הבהירו השבוע בעזרת תקיפת המטרות האיראניות ליד דמשק כי חוקי המשחק בסוריה לא השתנו בעקבות ההודעה האמריקנית על יציאה מהאזור. לפי שעה הרוסים מרסנים את כל הצדדים היריבים ומנסים להעביר את ההבנה כי הם המבוגר האחראי בשטח. פרשנות

צילום: טוויטר

הקו הקשוח אותו הוביל הרמטכ"ל גדי איזנקוט עדיין ברור לצד הישראלי, אך פחות ברור לאיראנים: יעדים איראנים ברחבי סוריה בטווח של 80 ק"מ מהגבול הם ברי תקיפה. הנחת העבודה גם היא ברורה. מה שלא תתקוף עכשיו, תפגוש בעימות הבא או במלחמה נוחת על העורף הישראלי. ואם זה לא היה ברור, אז בפיקוד הצפון ישמחו להזכיר שבחודש מאי השנה צלצלו הפעמונים והאיראנים בסוריה שיגרו עשרות רקטות לעבר עמדות צה"ל בגבול רמת הגולן, וגילו כי צה"ל היה דרוך היטב.

בלילה שבין רביעי לחמישי שוב הפגינו האיראנים נחישות להמשיך ולהתבסס בסוריה וגירדו את טווח ה-80 ק"מ מגבול ישראל, זלזלו במודיעין הישראלי ולא האמינו ביכולות של חיל האוויר לחדור שוב את מעטפת ההגנה של משטר אסד. ברגע שהמכ"מים של הצבא הסורי התריעו על טילים שמתעופפים לעבר אזור דמשק, החלו סוללות ההגנה האוויריות הסוריות לשגר לטענתם טילי SA-5 לכל עבר וללא הבחנה ברורה על מה הם יורים. אחד הטילים עשה דרכו לעבר ישראל אך התפוצץ לבסוף בשטח סורי. גם נעשה ניסיון יירוט שאת סופו דובר צה"ל בשלב זה לא חושף.

תקיפה אווירית בשמי דמשק, 25 בדצמבר 2018. AP
תקיפת צה"ל בסוריה, השבוע/AP

צבאו של בשאר אסד יכול היה לאתגר לכאורה את טייסי חיל האוויר ולהשתמש במערכות הגנה אוויריות מסוג S-300 שקלט לאחרונה מרוסיה המקנות לו דיוק רב יותר ופעולה בטווחים רחוקים יותר מה- SA-5 המצוי ברשותם אך מישהו כאן רצה להשאיר לעצמו מרווח פעולה. לא לשבור את הכלים. הרוסים מרסנים ובולמים גורמים מפרי איזון במרחב. מה הרוויחו הרוסים? יכולת זמנית להעביר מסר לאיראנים ולישראלים ולהרגיש כבוגר האחראי בסביבה.

הגדיל לעשות דובר משרד ההגנה הרוסי איגור קונשנקוב שפרסם פרטים מתחקיר רוסי על אופן פעילות צה"ל בליל רביעי תוך ניסיון נוסף להשתמש בתירוץ של פגיעת חיל האוויר הישראלי בנתיבי התעופה האזרחיים. לפי הרוסים, שישה מטוסי F-16 ישראלים שהטילו פצצות חכמות יצרו איום על שני מטוסים אזרחיים ופצעו שבעה חיילים סורים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה, ולדימר פוטין במהלך צפייה בניסוי במרכז לביטחון לאומי במוסקבה, רוסיה 26 בדצמבר 2018. רויטרס
יודע להעבי מסר לשני הצדדים. פוטין/רויטרס

מבחינת ישראל, כל עוד רוסיה לא אוכפת את ההסדר שמרחיק את האיראנים 80 ק"מ מהגבול חיל האוויר יכול לבצע תקיפה. ההכרזה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על נסיגת הצבא מסוריה גם היא לא תורמת ליציבות אך יחד עם זאת, נראה שישראל מעבירה ישראל מסר כי צה"ל לא מתכוון להוריד רגל מהגז גם כשארצות הברית בדרך החוצה ולהמשיך ולהסתכן ולתקוף מטרות איראניות בסוריה.

עכשיו השאלה הגדולה היא לאן מכאן. האם הרוסים מתכוונים לצמצם את מרחב הפעולה של חיל האוויר הישראלי בסוריה ובלבנון כדי למנוע תקיפות או שכרגע מדובר בקריצת עין לצדדים עד לאירוע הבא. לאחרונה אמר גורם ביטחוני בכיר כי הרוסים אומנם קרירים לישראל, אך הם מאוד מעריכים את הסגנון האגרסיבי והבלתי מתפשר של צה"ל כל עוד הם לא ניזוקים מכך.

עמיקם נורקין 14.8.17. ראובן קסטרו
אלוף נורקין/ראובן קסטרו

בכל מקרה האחריות לאתר את הסדק בחומה הסורית גם במחיר של התמודדות עם מערכת סוללת S-300 מונח על כתפיו של מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין. שצריך לקחת בחשבון לא רק את היכולת להסתכן אלא לבצע את המשימה בצורה חדה ומדויקת. התמודדות עם מערכתS-300 היא סיפור אחר לגמרי. תקרית הפלת מטוס ה-F-16 בפברואר השנה בגבול הסורי לראשונה מאז שנת 1983 המחישה מצוין מה יכול להתהפך כאן ברגע אחד של חוסר קשב וריכוז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully