וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך משפיעה הנפילה בבורסה על הכיס שלכם? המדריך המלא

עמי גינזבורג

24.12.2018 / 17:47

מדוע נפל שוק המניות בתל אביב? איך זה בכלל נוגע לציבור הרחב, שלא משקיע בבורסה? האם כדאי למכור הכול - או לנצל את המחירים הזולים ולהיכנס לשוק? כל מה שצריך לדעת על הירידות הדרמטיות בבורסה

הבורסה לניירות ערך, תל אביב. פברואר 2016. ראובן קסטרו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב/ראובן קסטרו

כותרות עיתוני הבוקר לא הותירו מקום לספק: הבורסה הישראלית צוללת. "הקריסה", "מפולת בבורסה", "מסכים אדומים", "1.2 טריליון דולר נמחקו" - זהו אוצר המלים שפיאר בימים האחרונים את העיתונים ומהדורות החדשות. עם כותרות כאלה, מה הפלא שכל אחד מרגיש היום קצת פחות בטוח בעתידו הכלכלי? ישראלים רבים שואלים אותם האם הכותרות הללו מוצדקות, האם באמת הגיע הזמן לחפש מקום מסתור בטוח לכסף - והאם מקום כזה בכלל קיים. הנה כמה תובנות שעשויות לסייע בהתנהלות פיננסית שקולה למי שהפחדים הללו מקשים עליו.

מדוע נפל שוק המניות בתל אביב?

השוק בתל אביב איננו מנותק מהעולם. חלק גדול מהמניות בו נסחרות גם בבורסות בחו"ל, בעיקר בארצות הברית. אלו מהן שנפלו בסוף השבוע האחרון בחו"ל נפלו גם כאן. למעשה, המשבר הנוכחי בבורסה - כמו משברים רבים לפניו - הוא משבר "מיובא". בדומה למשבר של 2008, הצרות מהעולם מתגלגלות גם לתל אביב. ובעידן הגלובלי שבו אנו חיים, כך זה יהיה תמיד.

מדוע נפלו המניות בארצות הברית?

הסיבות לכך רבות, אבל בראשן עומדת כנראה שבירת אמון במדיניות הכלכלית והמדינית של הנשיא דונלד טראמפ. בתוך שבוע אחד קיבל טראמפ שורה של החלטות שנויות במחלוקת, החל מהוצאת הכוחות בסוריה בניגוד לעצות יועציו והמשך בהחלטה להשבית את הממשל האמריקני עקב חוסר יכולת להוציא לפועל את תכניתו להקים גדר יקרה בגבול עם מקסיקו. במקביל לכך, הועלתה השנה הריבית בארצות הברית כמה פעמים, כולל בסוף השבוע האחרון - מהלך שנוטה לרוב לפגוע בשוקי המניות בטווח הקצר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בורסה. ShutterStock
הציבור נמצא בבורסה תמיד - גם אם לא באופן ישיר/ShutterStock

בניגוד לשנה הראשונה של כהונתו, שבה שוק המניות בארצות הברית טיפס, והמגזר העסקי הביע אמון בנשיא, השנה השנייה שלו מסתיימת עם משבר אמון חריף ונפילות חדות בשוק.

הצרות לא נגמרות רק בארצות הברית. גם באירופה התגברה מאוד אי הוודאות הכלכלית. בריטניה מתקשה להוציא לפועל את מהלך ההתנתקות מאירופה, ה"ברקזיט", וממשלתה מתנדנדת. ערי צרפת בוערות עקב העלאות מיסים ומצבת החובות של איטליה תופחת ומדאיגה. שוקי המניות שונאים אי ודאות, וכאשר זו מתגברת מחירי המניות מגיבים בעצבנות - כלומר יורדים בחדות ובמהירות.

אז מה זה אומר? האם בישראל הכלכלה תקינה והשוק יחזור ויעלה בקרוב?

לא בדיוק. מצבה הכלכלי של ישראלי אינו רע כלל, בוודאי בהשוואה לאירופה. שיעור האבטלה נמוך מאוד בהשוואה לעבר, שיעורי הצמיחה סבירים, והחובות הממשלתיים שהעיקו על המדינה בעבר נמצאים בשליטה.

עם זאת, המגמות החדשות מדאיגות. שר האוצר הגדיל בשנים האחרונות את הגרעון ולא הותיר כרית ביטחון עבה מספיק לימים קשים. המערכת הפוליטית מתנדנדת, יוקר המחיה מטפס ועוד לפניה ההודעה על ההליכה לבחירות, שררה התחושה שימיה של הממשלה הנוכחית מתקצרים. במצב שכזה קשה לייצר למשקיעים ולחוסכים ודאות.

הבורסה לניירות ערך בארה"ב 21 בדצמבר 2018. רויטרס
הבורסה בארצות הברית/רויטרס

בנוסף לכך, מתרבים הסימנים לחולשה בשוק הנדל"ן, ענף ששימש קטר הצמיחה של המשק בעשר השנים האחרונות. קבלנים רבים נמצאים בקשיים והתחלות הבניה מצטמצמות. ריבית המשכנתאות שטיפסה בהדרגה מקשה יותר על רוכשי הדירות, שגם כך יושבים על הגדר ומצפים לירידת מחירים. התהליך הזה עשוי להימשך בעתיד הקרוב עם עליית הריבית במשק.

כל אלה, יחד עם חוסר הוודאות הפוליטי והמגמות השליליות בעולם, מהווים קרקע נוחה להמשך ירידות בבורסה.

אם כך נראה שהפחד מוצדק. האם כדאי למכור הכל ולברוח מהשוק? או אולי להיפך, דווקא עכשיו להיכנס כי המחירים כבר זולים?

מפולת היא דבר יחסי. נפילה של 5% בשוק המניות ביום אחד היא אירוע נדיר. לעיתים מזומנות זהו אירוע שנגמר מהר יחסית, ולעיתים זה אירוע שמסמל את תחילתו של תהליך מתמשך של האטה כלכלית שהשפעותיו ניכרות במשק כולו למשך שנים.

איש כמובן לא יודע לומר זאת מראש. ייתכן שבעוד חודשיים-שלושה השוק יחזיר את מרבית הירידות האחרונות, כפי שקרה הרבה פעמים בעבר. במקרה כזה המפולת הנוכחית תיזכר רק כ"תיקון" למהלך עליות ארוך שנים. אבל תמיד ייתכן גם שהתהליך יהיה מתמשך וכואב יותר.

הבורסה לניירות ערך בארה"ב 4 בדצמבר 2018. רויטרס
הבורסה בארצות הברית/רויטרס

מכיוון שאין דרך לדעת זאת, עדיף להתנהל בזהירות. לא רצוי לקחת החלטות פזיזות על בסיס פאניקה. החלטות אימפולסיביות מהסוג של "עכשיו הזמן להיכנס לשוק בכל הכוח" או "למכור הכל ולברוח", הן כמעט תמיד רעות. השקעות בבורסה צריכות להתבצע במתינות, לאורך זמן, מתוך הבנה שיש גם תקופות של נפילות בדרך. מי שלא השקיע במניות עד כה - לא בטוח שדווקא עכשיו הזמן להתחיל. המחירים אמנם זולים יותר משהיו לפני שבוע, אבל יכולים לרדת עוד הרבה יותר. לעומת זאת, מי שכבר מושקע בשוק המניות, אמור לדעת איך להתנהל בו גם כאשר מתרחשות בו ירידות חדות שהם חלק טבעי ממהלכן של בורסות לאורך כל ההיסטוריה.

רוב האנשים שאני מכיר לא בבורסה. אז למה אומרים שהציבור הפסיד? וכמה בכלל הוא הפסיד?

הציבור נמצא בבורסה תמיד, גם אם לא באופן ישיר. כל כספי החיסכון הפנסיוני שלנו לטווח ארוך - קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים, קופות גמל וקרנות השתלמות - מושקעים בצורה זו או אחרת בבורסה. ולכן, בתיאוריה, כאשר החסכונות הפנסיוניים נפגעים, כל הציבור נפגע.

מדוע "בתיאוריה"? ראשית משום שהכסף הזה כשמו כן הוא - לטווח ארוך. לעוד עשר, 20, או 30 שנה. אף אחד לא מושך את כל כספי הפנסיה שלו ביום אחד. בטח שלא אחרי מפולת. על פני זמן, התנודות בבורסה "מתיישרות", ולאורך זמן הפסדים שנוצרים לטווח הקצר נעלמים.

הבורסה לניירות ערך בארה"ב 19  בדצמבר 2018. רויטרס
הבורסה בארצות הברית/רויטרס

שנית, הכסף מפוזר על פני אפיקים רבים ולא רק על פני מניות. הוא לא נכנס לשם אתמול, אלא לפני זמן רב וכבר הספיק לצבור רווחים בעבר.

חשוב לשמור על פרופורציות. כאשר משקללים את התנודות האחרונות על פני כל סוגי הנכסים - מניות נדל"ן, אג"ח ומט"ח - המצב רחוק מלהיות קטסטרופלי. בממוצע, תיק השקעות מאוזן שמפוזר על פני הרבה נכסים הפסיד מתחילת 2018 לא יותר מ-2%-4%. ישנם גם נכסים שמחירם עלה בשנה האחרונה. מט"ח למשל. זה לא נעים כמובן להפסיד או לגלות שהכספים בקופת הגמל ירדו. אבל זה גם לא סוף העולם. בטווח הארוך השוק אמור להחזיר את הפסדים הללו.

חשוב עם זאת לזכור שכשאומרים "טווח ארוך" מתכוונים לזמן ארוך במונחים של חיסכון לגיל פרישה. זה לא אומר דבר לגבי החודשים הקרובים שבהם התנודות בבורסה עלולות להיות חריפות יותר מאלו שראינו עד כה.

עמי גינזבורג הוא יועץ כלכלי עצמאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully