וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרים בצפון עם שני ילדים: לרגל חג המולד - נתוני הנוצרים בישראל

24.12.2018 / 13:00

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את נתוני 172 אלף הנוצרים בישראל, המהווים 2% מכלל האוכלוסיה. 77.7% ערבים, ומרביתם של היתר עלו לישראל עם בני משפחה יהודים במסגרת חוק השבות. העיר הנוצרית הגדולה בארץ היא נצרת, ואחריה חיפה, ירושלים ושפרעם

לרגל חג המולד פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את נתוני האוכלוסיה הנוצרית בישראל. בסוף שנת 2017, האוכלוסייה הנוצרית מנתה כ-172 אלף תושבים שהיו 2% מאוכלוסיית ישראל. 77.7% מהאוכלוסייה הנוצרית בישראל הם נוצרים ערבים - 133.6 אלף. נוצרים ערבים הם 7.3% מתוך סך אוכלוסיית הערבים בישראל. 22.3% מהאוכלוסייה הנוצרית בישראל הם נוצרים שאינם ערבים - 38.3 אלף. מרביתם עלו לישראל עם בני משפחה יהודים במסגרת חוק השבות (כולל ילדיהם שנולדו בארץ) מאז שנות התשעים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נוהג לומר כי מדינת ישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון שבה מספר הנוצרים לא ירד ועולה בהתמדה. קצב גידול האוכלוסייה הנוצרית כולה עמד על 2.2% בשנת 2017, לעומת 1.4% בשנה הקודמת. לשם השוואה, קצב הגידול באוכלוסייה היהודית היה 1.7% ובאוכלוסייה המוסלמית - 2.5%. במהלך 2017 גדלה האוכלוסייה הנוצרית ב- 3,643 איש, מתוכם 1,205 איש נוספו כתוצאה מריבוי טבעי. האוכלוסייה הנוצרית הערבית גדלה ב-1% בשנת 2017 ועיקר הגידול שלה נבע מהריבוי הטבעי. ואילו באוכלוסייה הנוצרית שאינה ערבית חל גידול של 6.3%, רובו כתוצאה מהגירה לישראל. בשנה זו הגיעו לישראל 1,876 נוצרים שאינם ערבים - מהם 337 עולים ו-1,539 דרך איחוד משפחות, מתוכם 597 בני הפלשמורה מאתיופיה.

מנזר סטלה מאריס בחיפה, כריסמס 2018. יואב איתיאל
172 אלף נוצרים בישראל. חגיגות הכריסמס במנזר סטלה מאריס בחיפה, השבוע/יואב איתיאל

רוב הנוצרים הערבים מתגוררים בצפון המדינה: 70.6% מתגוררים במחוז הצפון. 40.9% מהנוצרים שאינם ערבים מתגוררים במחוז תל אביב ובמחוז המרכז ועוד 33.8% - במחוז הצפון ובמחוז חיפה. היישובים עם האוכלוסייה הנוצרית הערבית הגדולה ביותר הם: נצרת (22.1 אלף), חיפה (15.8 אלף), ירושלים (12.6 אלף) ושפרעם (10.2 אלף), נכון לסוף 2017.

בשנת תשע"ז (2016/17) התלמידים הנוצרים היו 7% מכלל תלמידי י"ב בחינוך הערבי. במחזור הלימודים תשע"ז 78.5% מהתלמידים הנוצרים בכיתות י"ב היו זכאים לתעודת בגרות. זוהי עלייה לעומת שיעור הזכאות בשנה הקודמת שעמד על 73.9%. שיעור הזכאים לבגרות בקרב הנוצרים בתשע"ז היה דומה לזה שבקרב תלמידי החינוך העברי (78.7%) ולזה שבקרב הדרוזים (79.2%), לעומת 59.5% בקרב המוסלמים. מקרב כלל הסטודנטים לתואר ראשון, הייצוג הגבוה ביותר של הסטודנטים הנוצרים היה במנהל ציבורי (14.2%), היסטוריה ישראלית (12.1%) ובתוכנית הרב-תחומית במדעי הרוח (10.7%).

מנזר סטלה מאריס בחיפה, כריסמס 2018. יואב איתיאל
חגיגות הכריסמס במנזר סטלה מאריס בחיפה, השבוע/יואב איתיאל

בכנסיה הקתולית מגלים ספקנות אודות מספר הנוצרים המדווח על ידי רשויות המדינה. ודיע אבו-נסאר, ראש מערך הדוברות של הכנסיות הקתוליות בארץ הקודש הסביר כי יש בלבול, במיוחד בישראל, בהגדרת "מיהו נוצרי". לדבריו, מלבד נוצרים פלסטינים ילידי הארץ, רוב הנוצרים שהגיעו לישראל בהגירות שונות, כמו אלה מאתיופיה ומברית המועצות לשעבר, כלל אינו רשום רשמית כנוצרי. עוד הוסיף כי יש גם אלפי נוצרים המתגוררים בישראל, כמו עובדים זרים, שהגיעו באופן חוקי מהפיליפינים או ממקומות אחרים או באופן בלתי חוקי ומבקשי מקלט. עוד לדבריו, אלפי נוצרים ילידי הארץ ובעלי אזרחות ישראלית מתגוררים בקביעות מחוץ לארץ, אך רשומים עדיין כמי שמקום מגוריהם הוא בישראל.

"הנוצרים בארץ זו שייכים לקבוצה הדתית עם הפריון הנמוך ביותר ועם ההגירה הגבוהה ביותר ביחס ליתר הדתות", הדגיש אבו-נסאר. על האופטימיות שמגלה ראש הממשלה לנוכח נתוני הלמ"ס, אמר דובר הכנסיה הקתולית כי "אחוז הנוצרים בארץ ירד מ -12% לכ -1% במאה השנים האחרונות, דבר שגורם להם לחשוש מפני עתיד הנוכחות הנוצרית בארץ הקודש".

לדבריו, למרות שהנוצרים מהווים מיעוט מספרי, הם ממלאים תפקידים חשובים בכל החברות שבהן הם חיים. עוד הוסיף אבו-נאסר כי "חשוב יותר שהנוצרי יהיה אזרח בארץ עם זכויות כמו לאחרים, שיהיה שותף בבניית והנהגת החברה שבה הוא חי". אבו-נאסר הסביר שבכנסיה קוראים לנוצרים "לטפח את תפקידם ומשימתם", ועל סמך כך לשפר את הערך המוסף שלהם בחברה יותר מהמאמץ לשפר את ערכם המספרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully