וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 שנה אחרי אסון לוקרבי, הגחלת עדיין לוחשת

יורם שוייצר

23.12.2018 / 11:55

המחבל עבדל בסט אל-מגרחי מאסון לוקרבי שב ללוב. רויטרס
המחבל עבדל בסט אל-מגרחי שב ללוב/רויטרס

בימים אלה מציינים 30 שנה לפיגוע במטוס פאן-אמריקן שהתרסק בשמי העיירה לוקרבי שהרג 270 בני אדם, מהם 11 מתושבי העיירה הסקוטית שעל בתיה התרסק המטוס. פיגוע זה נחרט בדברי הימים של פיגועי הטרור כאחד הקטלניים ביותר והווה שיא של התקפות טרור נגד התעופה האזרחית. בעקבות הפיגוע הוקמה ועדת חקירה אנגלו-אמריקנית שבסיומה נקבע כי לוב אחראית למתקפה. חשוב להזכיר כי החשד הראשוני נפל על ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין-המפקדה הכללית של אחמד ג'בריל. זאת בשל סיכול מערכת טרור אווירית של הארגון חודש וחצי קודם לכן.

ב-26 באוקטובר 1988 נעצרה חוליה של הארגון בגרמניה זמן קצר לפני שמימשה את כוונתה לפוצץ במקביל חמישה מטוסים, ספרדי, אמריקנים וישראלים. הפעולה נוהלה ישירות על ידי ג'בריל מדמשק, ובחקירת העצורים התגלו ארבעה מתוך חמשת מטעני הנפץ בעלי מנגנון ברומטרי שהוטמנו בתוך מכשירי רדיו ופטיפון שנועדו לפוצץ את המטוסים בהגיעם לגובה טיסה מסוים. כן התגלה כי לאיראן הייתה מעורבות ישירות בפעולה כנקמה על הפלת מטוס נוסעים אזרחי בשוגג בשל זיהוי מוטעה של אניית מלחמה אמריקנית כמה חודשים לפני כן.

האשמת לוב כמי שהייתה אחראית לפיגוע היוותה תפנית לחשדות על אחריות המבצעים והתבססה על ממצאים חקירתיים ופורנזיים והוסברה כנקמה עליה הורה קדאפי בשל התקפה שביצעה ארה"ב בטריפולי בלוב על ארמונו שבה נהרגה בתו המאומצת לצד אזרחים לובים. ההתקפה האמריקאית בטריפולי בוצעה לאחר שהוכחה מעורבותה של לוב בפיגוע שבוצע בדיסקוטק לה בל בגרמניה ובו נהרגו מספר חיילים אמריקנים ואזרחים מקומיים.

שרידי מטוס פאן-אם שפוצץ בשמי לוקרבי, סקוטלנד, 22 בדצמבר 1988. AP
שרידי המטוס שפוצץ, 1988/AP

ממצאי ועדת החקירה הובילו להטלת סנקציות בינלאומיות כבדות שפגעו קשה בכלכלת לוב וכפו עליה הפסיק את תמיכתה בארגוני ובפעולות טרור ואחר כך גם להתפרקותה ממאגרי הנשק הכימי ומתכנית הגרעין שלה. נגד ג'בריל, סוריה ואיראן לא ננקטו צעדי ענישה על חלקן בתכנון מתקפת הטרור האווירי בגרמניה.

ספיחי אסון לוקרבי ולקחיו נותרו רלוונטיים גם בחלוף שלושים שנה. קדאפי נעלם מהמפה כשחוסל בידי המון אדם במהלך ההפיכה בארצו. עבד אל באסט מגראחי הלובי שהורשע בהטמנת הפצצה בשליחות קדאפי, נשפט ונכלא בבריטניה, אך שוחרר למולדתו בהיותו על ערש דווי. מגראחי שב וטען בטרם מת, כי ידו לא הייתה במעל. בני משפחות הקורבנות ועיתונאים חוקרים ממשיכים לפקפק בזהות האשמים ומנסים לגלות את האחראיים האמתיים במטרה להענישם כראוי.

גם איום הטרור האווירי נותר אקוטי. לראיה, בשנים האחרונות הצליח באוקטובר 2015 ארגון "מחוז סיני' המזוהה עם 'המדינה האסלאמית' לפוצץ מטוס של חברת תעופה רוסית מעל שמי שארם אלשייח וגרם למות 224 אנשים, בסומליה פוצץ בפברואר 2016 מתאבד מארגון 'אל שבאב' מטען נפץ שהעלה למטוס במחשב הנייד שלו ולמרבה המזל רק הוא נהרג ושאר 80 נוסעי המטוס וצוותו ניצלו. באוסטרליה סוכל ביולי 2017 ניסיון של 'המדינה האיסלאמית' לפוצץ מטוס אזרחי בטיסה לאבו דאבי על כ-400 נוסעיו.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

מסר מוסרי - וגם מרתיע

איראן, שהייתה מעורבת במערכת הטרור האווירי לפני כשלושים שנה הייתה ונותרה עדיין המדינה תומכת הטרור הפעילה ביותר, מאמנת, מממנת של ארגונים ומעורבת בעצמה בפעילות טרור בינלאומי. בשנה האחרונה היא הייתה מעורבת בכמה ניסיונות פיגוע נגד גורמי אופוזיציה באירופה שסוכלו.

המאבק בתופעת הטרור הגלובאלי אשר זוכה לקונצנזוס רחב בקרב מדינות רבות בעולם עשוי לשמש בסיס להתגייסות נגדה במישור זה, לצד מניעת פעילותה בתחום הטילים הבליסטיים, זאת לצד המערכה להטלת סנקציות נגדה בשל פעילותה בתחום הגרעין, אשר בשלב זה מובל על ידי ארצות הברית.

מאחורי ביצוע מעשי טרור נפשעים עומדים מדינות, ארגונים ואנשים ספציפיים ואסור להניח להם להתחמק מלשלם את חובם על מעשיהם אלה גם בחלוף הזמן. בהעמדתם לדין, גם שנים רבות אחרי, יש מסר חשוב מוסרי ואולי גם מרתיע. ולכן, טיבן של פרשיות מסוגן של 'אסון לוקרבי' שהן ממשיכות לנכוח כגחלת לוחשת ומעוררת עניין, לא רק עבור בני משפחותיהם וחבריהם של הקורבנות, אלא גם עבור ציבור רחב ברחבי העולם.

יורם שוייצר הוא ראש תכנית לחקר טרור ומלחמה בעצימות נמוכה במכון למחקרי ביטחון לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully