וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין מזוודות הכסף לחזרת ההפגנות בגדר: חמאס הרדים את הדרג המדיני

22.12.2018 / 22:42

ארגון הטרור הצליח להגיע להפסקת אש תמורת מיליוני דולרים, ולמרות ההבטחות להוריד את האלימות והטרור בגבול הדרום, חמאס מתחזק את ההפגנות מדי שבוע. לאחר שארבעה פלסטינים נהרגו בעימותים, הלחץ מצד הרחוב הפלסטיני להגיב גובר, ובמערכת הביטחון נערכים להתגברות האלימות

עריכה: טל רזניק ואיתי עמרם

=

אחרי הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס בתיווך מצרים והעברת מיליוני הדולרים דעכה האלימות בגבול רצועת עזה בהדרגתיות. טרור עממי בלילה והפרחת בלוני טרור הופסקו לחלוטין ובמהלך ההפגנות הראשונות כמעט ולא הושלכו מטעני חבלה ורימונים לעבר הכוחות. גם ניסיונות מאורגנים לפגוע בגדר ולחצות אותה בצורה מאורגנת כמעט ולא נראו. ישראל העבירה מסר לחמאס באמצעות מצרים כי אלימות לא תהיה מקובלת במסגרת הפסקת האש ומעזה יצאו מסרי הרגעה.

הנהגת חמאס הסבירה כי לא ניתן להוריד בבת אחת את גובה הלהבות בגבול במיוחד כשהרחוב הפלסטיני עדיין רותח והבעיות נותרו אותן בעיות. קציני מודיעין מצריים הגיעו אל השטח כדי לפקח על ההפגנות ולוודא שהן לא אלימות. חמאס הציב כוחות שיטור בשטח וארגן הצגה יפה. הפגנות מסודרות ומאורגנות. באחת מהן השתתף השגריר הקטארי שהביא עמו את הכסף וכשחזר לעזה פלסטינים מתוסכלים השליכו לעבר השיירה שלו אבנים. סימן לתסכול הגבוה ברצועת עזה והמצב השברירי.

הפרות סדר, עזה, מפגינים, 21 דצמבר 2018. רויטרס
הפרות סדר בגבול הרצועה, אתמול/רויטרס

חלפו שבועות והחיכוך הלך והתגבר וחזר לממדים שקדמו להפסקת האש. מדי יום שישי 10 אלפים פלסטינים בממוצע מגיעים אל הגבול בכמה מוקדים וחלק קטן מהם משליך מטעני חבלה ורימוני רסס לעבר לוחמי צה"ל. גם ההפגנות בימי שני בצפון רצועת עזה מול חוף זיקים שדעכו בתחילת התקופה אחרי הפסקת האש חזרו להיקפים גדולים וכללו הפגנות גם בים. המסרים מישראל לא עזרו. חמאס חשב כי אם הוא יתנגד להפגנות, הכעס והתסכול של הרחוב הפלסטיני יכוונו לעברו. הוא ממשיך גם בשבוע האחרון לממן את הסעות המפגינים לגבול ואם לא די בכך בעצרת ציון יום הקמת החמאס הודיע בכיר החמאס איסמעיל הנייה כי ההפגנות על הגבול המכונות "צעדות השיבה" יימשכו עד להפסקת המצור.

כך הצליח החמאס לכפות הפגנות על ישראל ולקבל מיליוני דולרים. נכון שלא מדובר באותו היקף אלימות עליו שלט החמאס בשיא המהומות, אך עדיין מדובר במשימה מאוד מורכבת המחייבת את אוגדת עזה בפיקודו של תת-אלוף אליעזר טולדנו לפעול ברגישות. במערכת הביטחון מעדיפים את ההפגנות בהיקף כזה ולא בהיקף שמחייב תגבור כוחות בזמן שמתנהל מצוד אחר מחבלים ביהודה ושומרון ומתקיים מבצע "מגן צפוני" לאיתור ונטרול מנהרות חיזבאללה בגבול לבנון. לכן, נדרשים הכוחות לפעול ברגישות ולקבל אישורי ירי מהדרג הבכיר בהתאם למצב בשטח. הרוגים והיקף גדול של פצועים יכול לגרור את המרחב להסלמה, או במילים פשוטות יותר לחייב את החמאס לתגובה.

עצרת לציון 31 שנה להקמת חמאס בעיר עזה, 16 בדצמבר 2018. רויטרס
לחץ ברחוב הפלסטיני. עצרת לציון 31 שנה להקמת חמאס, בשבוע שעבר/רויטרס

ביום שישי האחרון הרצון לפעול בדיוק ולפעול ברגישות לא כל כך עבד. כוחות צה"ל התמודדו שוב עם 10 אלפים מפגינים, אלימות וטרור שכללו רימוני רסס ומטענים מאולתרים. הכוחות הגיבו בחלק מהמקרים בירי צליפה לעבר מחבלים. עשרות מהם נפצעו וארבעה מהם נהרגו. היום (שבת), מת מפצעיו פלסטיני נוסף שנפצע ביום שישי לפני שבוע מאש צה"ל במהלך ההפגנות. חמש הלוויות הניעו גם את האדישים ברחוב הפלסטיני בעזה והביקורת כוונה לעבר החמאס תוך דרישה להגיב נגד ישראל.
איומים נשמעים היטב ברשתות החברתיות ובהתאמה הועלתה רמת הדריכות של כוחות צה"ל בגבול.

חמאס צריך עכשיו לשקול היטב אם הוא רוצה לפגוע בהפסקת האש עם ישראל כדי להשתיק את הביקורת ברצועת עזה. נראה כעת כי הנהגת החמאס תשמור את התגובה להפגנה ביום שני הקרוב בצפון רצועת עזה. גורמי ביטחון מעריכים שהאלימות והטרור העממי יתגברו והיערכות צה"ל תהיה בהתאם. בשלב זה מפריח החמאס בצעד חריג בלונים אל שטח ישראל.

חיילים עם טנקים בגבול רצועת עזה. אי-פי, AP
כוח צה"ל על גבול הרצועה/AP, אי-פי

המצב בין ישראל לחמאס מתוח מאוד. לפי הערכות במערכת הביטחון פיגועי הירי שבוצעו בשבוע האחרון ביהודה ושומרון היו במימון והכוונה של מפקדת החמאס ברצועת עזה. בתגובה לכך איים ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו כי הפסקת האש לא תחזיק מעמד אם החמאס ימשיך להניע מעזה פיגועים נגד ישראל ביהודה ושומרון. התנהלות הנהגת חמאס מעידה על ביטחון עצמי גבוה אך גם הלחץ בו הוא שרוי, המצב השברירי בגבול אך גם על האופן בו הצליח יחיא סינוואר להרדים את הדרג המדיני בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully