וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין הפטיש של ארדואן לסדן של דאעש: הכורדים הראשונים להיות מופקרים

20.12.2018 / 23:00

המיעוט הנזנח במזה"ת נותר שוב לבדו בלב האוקיינוס העוין לאחר שארה"ב הודיעה על הוצאת הכוחות מסוריה. בשביל טורקיה, הנסיגה היא מתנה גדולה, וכוחותיה כבר מצחצחים חרבות, בעוד שדאעש עדיין מראה אותות חיים. "זרם הפליטים יחודש", אמר לוואלה! NEWS עיתונאי כורדי

ראש הממשלה מגיב להחלטת ארצות הברית לסגת מסוריה/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

לאורך ההיסטוריה המודרנית שלהם, מצאו את עצמם הכורדים פעם אחר פעם זוכים להבטחות של המעצמות רק כדי לראות אותן מתנפצות במהירות הבזק. זה לא החל בממשל טראמפ, וגם לא תחת אובמה, אבל בעלי הברית הנאמנים של ארצות הברית שוב נותרים לבדם בלב האוקיינוס העוין שגועש סביבם בעקבות הנסיגה של ארצות הברית מסוריה, שנראית החלטה בהולה ופזיזה של הנשיא.

הכורדים בסוריה הביעו תדהמה מההתקפלות הזריזה. לא דרוש זמן רב להטיס בחזרה 2,000 לוחמים אמריקנים, ולכן העת להתכונן למהלומה נוספת של טורקיה. הציוות של הכוחות האמריקניים אל ה-YPG, המיליצה הכורדית שהובילה את הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, אמנם לא מנע מנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לצאת לשני מבצעים בצפון סוריה, אך היא ללא ספק עיכבה והרתיעה אותו.

כוחות אמריקניים לצד מורדים כורדים בצפון סוריה. רויטרס
הבטחות שבסוף מתנפצות. כוחות אמריקניים לצד מורדים כורדים בצפון סוריה/רויטרס

כשההודעה של הבית הלבן מגיעה בזמן שארדואן מבהיר בימים האחרונים כי מבצע חדש הוא לא שאלה של אם - אלא מתי, היציאה האמריקנית היא מתנה גדולה עבורו. הוא רואה ב-YPG ארגון טרור והשותפות של הכורדים עם ארצות הברית הייתה עצם בגרון מבחינת היחסים בין שתי חברות נאט"ו. ארדואן, שהואשם לא אחת בהעלמת עין מהתעצמות דאעש מעבר לגבולו הדרומי, עשוי לשחק לידיהם של הג'יהאדיסטים חסרי הטריטוריה אך מלאי המוטיביציה לזרוע הרס ומוות.

האמת היא אמנם לא מרכיב הכרחי בהתבטאויותיו של טראמפ, אך דאעש לא הובס כפי שהצהיר. הוא אמנם איבד את כל החליפות שהשתרעה על פני שליש משטחיהן של עיראק וסוריה בקיץ 2014, והיה זה בעיקר תודות לקואליציה האמריקנית והכורדים בשתי המדינות, אך נותר פעיל. מוכן ומזומן לשוב לטקטיקת הגרילה והטרור שאפיינה אותו לפני מיסוד ישות מדינית אסלאמית. כך הוא עושה בעיראק, הזירה הפשוטה יותר, לכאורה, מבין השתיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
נשיא ארה"ב טראמפ בבית הלבן, 18 בדצמבר 2018. רויטרס
כל עימות חדש רק יוכיח עד כמה טענתו לא הייתה מבוססת. טראמפ/רויטרס

בכירי הפנטגון, הצבא ויועצים שונים הודו כי התבוסה הצבאית אינה מספיקה לבדה. ארצות הברית כבר הייתה בסרט הזה וסופו לא השתנה. עם עזיבתה החפוזה, הטרוריסטים הרימו ראש. ללא העוצמה הצבאית האמריקנית בסוריה, על אף שהייתה מוגבלת ביותר לאור טראומת מלחמת עיראק, הכורדים ייחלשו משמעותית. הם יהיו בין הפטיש של ארדואן לסדן של דאעש, כשמשטר אסד אורב מהצד. אולי הוא יהיה מוכן לפרוס את חסותו, תוך ערבות רוסית-איראנית, ולקבל את רצועת האוטונומיה הכורדית בצפון-מזרח המדינה.

בתמורה, הוא יגן על פניהם מארדואן. האיבה בין השניים לא נעלמה, אך שר החוץ של ארדואן אמר השבוע - ואז חזר בו - כי אם אסד ייבחר בבחירות דמוקרטיות בסוריה, אנקרה תהיה מוכנה לעבוד עמו. הכורדים ושאיפותיהם למדינה או לאוטונומיה מבעיתים את ארדואן הרבה יותר אחרי שהבין כי אסד לא הולך לשום מקום. לא בטוח אם נותר מספיק זמן כדי לעצור את המבצע הקרב של טורקיה, שמזהירה כי היא "תקבור" את לוחמי ה-YPG.

נשיא טורקיה ארדואן באנקרה, 8 בדצמבר 2018. רויטרס
היציאה האמריקנית - מתנה גדולה עבורו. ארדואן/רויטרס

כל עימות חדש רק יוכיח עד כמה הטענה של טראמפ לא הייתה מבוססת. אם הכורדים ייאלצו להתמודד עם חזית חדשה מול ארדואן, הנהנה העיקרי יהיה דאעש. בשני המבצעים האחרונים, "ענף זית" בינואר ו"מגן הפרת" באוגוסט 2016, הכוחות האמריקניים עוד היו בשטח. חצצו בצורה מסוימת בין הנצים. עתה, ארדואן משוחרר יותר להכות בשנואי נפש שהופקרו אחרי שהיו חוד החנית נגד דאעש.

כמו הנטישה שחוו הכורדים בעיראק בשנה שעברה, מול מצור משותף של טורקיה, איראן ועיראק, כך גם אחיהם מעבר לגבול יישארו לבדם. אולי עם תמיכה מורלית מרוחקת של ישראל, היחידה שהתבטאה בעד עצמאות המיעוט הנרדף. מול הכוחות הגדולים נגד והצרות של ישראל, זה ודאי לא מספיק. ללא פניית פרסה של טראמפ, הלאומיות הכורדית ספגה מכה אנושה אחרי שניצלה את הכאוס של "האביב הערבי" וחוותה רנסנס בשנים האחרונות.

מבצע "ענף זית" טורקיה פתחה במבצע נגד הכורדים בצפון סוריה. צילום: רויטרס עריכה: תום זואילי, רויטרס
הכוחות האמריקנים חצצו אז בין הניצים. מבצע "ענף זית" ינואר, 2018/רויטרס, צילום: רויטרס עריכה: תום זואילי

רק לפני שלושה חודשים הצהיר היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון כי ארצות הברית תישאר בסוריה כל עוד איראן תישאר. אז אמר. טהראן, גם אם אכן הורידה הילוך בסוריה - ייתכן שזה נובע בשל הפסקת האש וסיום מרבית הקרבות ולאו דווקא בזכות הסנקציות האמריקניות - עדיין שם. השפה של ראש הממשלה לא הותירה הרבה מקום לדמיון. גם הוא לא מתלהב, בלשון המעטה, מהמהלך של טראמפ, שהוכיח בכך שיכולת ההשפעה של נתניהו, אולי המנהיג הקרוב ביותר אליו בעולם, גם היא מוגבלת.

טראמפ נותר נאמן להבטחות הבחירות שלו שתלויות רק בעצמו. אלו בעיקר פרישות מהסכמים בינלאומיים שנחתמו על ידי אובמה וקיזוז בהיקפי הכוחות והמחויבות שלהם מעבר לים. אפגניסטן, לפי האצת השיחות בין וושינגטון לטליבאן, היא ככל הנראה הבאה בתור. הנסיגה ההדרגתית של ארצות הברית מהמרחב, שהחלה עם אובמה, צריכה להדהד בראשם של מי שאינם אורחים זמניים באזור אלא תושבי הקבע שלו. ארצות הברית כנראה תישאר פעילה בשמי האזור, אך אין תחליף לנוכחותה הפיזית בקרקע. וכולם - ישראל, איראן, רוסיה, טורקיה, אסד, חיזבאללה, הכורדים ודאעש - יודעים זאת.

"הנסיגה האמריקנית תחזק את דאעש"

"זו החלטה רעה עבור הכורדים בכורדיסטן הסורית ויהיו לה השלכות שליליות על כל אזור כורדיסטן", אמר לוואלה! NEWS בחטיאר גוראן, עיתונאי כורדי מהחבל הכורדי בעיראק. הריכוזים הכורדיים חיים בעיראק, בסוריה, באיראן ובטורקיה, שאינן ששות לתת להם דרור לאומי. "ההחלטה של טראמפ יכולה לאפשר לטורקיה לצאת למתקפה נרחבת נגד הכורדים בסוריה פעם נוספת ולהוביל לזרם גדול של פליטים שיגיעו סביר להניח למחוז כורדיסטן (בעיראק)".

גם הוא סבור, כמו אנשי צבא אמריקניים, סנאטורים ומומחים אחרים, שדאעש רחוק מתבוסה. "השרידים שלהם והתאים הרדומים שלהם עדיין פעילים בסוריה ובעיראק והכוחות הכורדיים בסוריה עדיין נלחמים בהם", אמר. "הנסיגה האמריקנית וכל מתקפה טורקית נגדם תחזק את דאעש".

(עדכון ראשון 12:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully