וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

28 מיליון שקל למבקשי מקלט אושרו - ונתקעו במשרדי הממשלה

10.12.2018 / 21:34

המלצות הוועדה למבקשי המקלט, שהגיעו לידי וואלה! NEWS, מציגים פתרונות לאוכלוסייה, אלא שהן נתקעו בשולחנם של שרי הפנים והרווחה שלא חותמים עליהן. "אין לנו משאבים להוציא לפועל את ההמלצות"

שלי יחימוביץ' ופרופ' מור יוסף בדיון בוועדה לביקורת המדינה על מבקשי מקלט. מערכת וואלה!
מחכים למשרד הרווחה והפנים. יחימוביץ' ופרופ' מור יוסף בוועדה, היום/מערכת וואלה!

בדיון שהתקיים היום (שני) בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ שלי יחימוביץ, בחנו את המשך הטיפול במבקשי המקלט בישראל. המדינה מינתה ועדה בין-משרדית במרץ 2017 כדי שתבחן תקציבים למענים סוציאליים לאוכלוסייה זו, האוצר אישר את העברת התקציב בהתאם להמלצותיה, אלא ששרי הפנים והרווחה עדיין לא חתמו על המסקנות.

ראש רשות ההגירה והאוכלוסין פרופ' שלמה מור יוסף, שעמד בראש הוועדה הבין-משרדית הגיע היום לדיון בכנסת. המלצותיה של הוועדה שעמד בראשה, קבעו שורה ארוכה של מענים סוציאליים בהם ביטוח בריאות לאוכלוסיות מוחלשות, מעקבי היריון, דירות מעבר לנשים נפגעות אלימות ועוד. לדבריו, היום אין תכנית על המדף כדי לפתור את בעיית הפליטים בישראל, והסטטוס קוו, לפיהם אין למדינה מדיניות לגביהם - נשארת בעינה.

"נכון להיום מבקשי המקלט מאריתריאה וסודן נמצאים פה בלי יכולת להחזיר אותם", הסביר פרופ' מור יוסף. "אין שום תכנית להוציא אותם ולכן התהליך הוא שהם צריכים להגיע למתקן בבני ברק מידי חודשיים או חצי שנה לחידוש האשרה שלהם". עוד הסביר שמערכת החינוך פתוחה לילדיהם בהשתתפות עצמית קטנה ורק למי שעובד בצורה מסודרת המעסיק אמור לדאוג לביטוח בריאות. "כיום יש יותר מ-35 אלף בקשות מקלט מתוכם כ-11 אלף הם מבקשי מקלט מאוקראינה וגיאורגיה, יותר מ-11 אלף נוספים מאריתריאה, כ-3,400 מסודן ו-10,000 משאר העולם", אמר.

הפגנה נגד מבקשי המקלט, תל אביב. ראובן קסטרו
הפגנת מבקשי המקלט בתל אביב, אפריל 2018/ראובן קסטרו

בצוות הבין-משרדי נכחו נציגי רווחה, בריאות ומשרד האוצר שהגיעו לשורת החלטות שהגיעו לידי וואלה! NEWS וכוללים רשימה ארוכה של מענים סוציאליים שתוקצבו ב-28 מיליון שקלים, אך נתקעו על שולחנם של שרי הפנים והרווחה שלא חתמו על ההמלצות. נציגי הבריאות והרווחה בדיון היום אמרו שאין למשרדים את המשאבים בכדי להוציא בפועל את מסקנות הוועדה מפני ששר הרווחה חיים כץ ושר הפנים אריה דרעי לא חתמו עליהן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

המלצות הוועדה כפי שהגיעו לידי וואלה! NEWS

בין המסקנות הומלץ על ביטוח בריאות לאוכלוסיות חלשות בעשרה מיליון שקלים, מעקב הריון בכ-4 מיליון שקלים, הרחבת טיפולי הנפש בחצי מיליון שקלים וחיסון וטיפול בצהבת במיליון וחצי שקלים.

בנוסף, בתחום האלימות במשפחה הומלץ שטיפול בנפגעים יהיה בעלות של ארבעה מיליון שקלים ותקצוב ארבע דירות מעבר לנשים נפגעות אלימות במשפחה בקהילה בעלות של 624 אלף שקלים. את מסגרת הדיור לנכים פיזית הומלץ לתקצב בעלות של כשלושה מיליון שקלים, את מסגרת הדיור לבעלי מוגבלות שאינה פיזית בעלות של שני מיליון שקלים והקמת בית משותף בקהילה לדרי רחוב כרוניים בעלות של כמיליון שקלים. עוד הומלץ לתקצב קלט חירום ארצי והוסטל שיקומי לדרי רחוב בעלות של מיליון ושירותי רווחה לקטינים בעלות של חמישה מיליון שקלים. גם את ההסעות לטיפולים ממסגרות חוץ ביתיות הומלץ לתקצב בעלות של 750 אלף שקלים וגישור שפתי בעלות של כשלושה מיליון שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ארבעה מיליון שקלים לטיפול באלימות במשפחה. סילבנה צגאיי שנרצחה בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרופ' מור יוסף התייחס למסקנות הוועדה שעמד בראשה, ואמר כי מימוש ההמלצות תלוי באישור שר הפנים ושר האוצר. עוד הוסיף שניתנה הסכמתו של שר האוצר משה כחלון למסמך ההמלצות של הוועדה, כולל את הסכומים הנקובים בו. "הוועדה לא באה לתת כיסוי לאף אחד ולא באה להיות ועדה כדי לצאת ידי חובה", אמר. "זו הייתה ועדה פרקטית שתקצבה כל סעיף והגיעה לתקציב של 28 מיליון שקלים יחד עם הסכמה של האוצר לסכום הזה עליו חתום השר". בנוסף, בתשובה לשאלה האם ניתן להחיל ביטוח רפואי לכל מבקשי המקלט, ענה פרופ' מור-יוסף כי "כדי להחליט לתת ביטוח רפואי מלא לא צריך ועדה, יש ממשלה שמנהלת את המדינה וההחלטה הזו בסמכותה".

ח"כ יחימוביץ, ‏יו"ר הוועדה, אמרה בדיון כי אנחנו נמצאים במצב בו: "מצד אחד מבקשי המקלט אינם מגורשים, אחרי שנתניהו נכנע ללחץ וגנז את התכנית המצוינת של נציבות האו"ם להסדרת מעמדם, מצד שני אנחנו עדים להזנחה של האוכלוסייה הזו, שלא ראויה למדינה כמו ישראל, בעיקר בתחומי הרווחה והבריאות".

עוד הוסיפה יחימוביץ' כי "הדברים המזעזעים ביותר הם היעדר הנכונות להכיר בציבור הזה כבני אדם - מבקשי המקלט הם נוכחים נפקדים ולא קיימים פה". היא הסבירה שמצד אחד, הם אינם ברי הרחקה, ומצד שני הם "נמקים" בהיעדר שירותים בסיסיים של בריאות ורווחה "כאילו היינו מדינת עולם שלישי". "זה לא עומד בדין הבינלאומי ולא עומד בשום אמות מידה מוסריות", קראה יחימוביץ'. "המתווה של נתניהו שהיה סביר אך נגנז בלחץ קומץ קיצוני ורעשני, העמיק עוד יותר את סימני השאלה הקשים של מה לעזאזל עושה מדינת ישראל עם עשרות אלפי בני אדם שחיים בתוכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully