וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקור קיצוני, בבוץ הלבנוני: לוחמי הקומנדו בדריכות שיא בגבול

10.12.2018 / 21:14

לוחמי החטיבה שפועלים במרחק קצר מול פעילי חיזבאללה, נפרסו בימים האחרונים לאורך הגבול במסגרת מבצע "מגן צפוני". בימים האחרונים גבר החיכוך עם הארגון, ופיקוד הצפון תוגבר בחטיבה הצעירה והעוצמתית עוד לפני שהכלים ההנדסיים חשפו את המנהרה הראשונה

דובר צה"ל

לוחמי חטיבת הקומנדו, בפיקודו של אלוף-משנה קובי הלר שנפרסו בגבול לבנון בשבוע שעבר במסגרת מבצע "מגן צפוני", נדרשו בימים האחרונים להתמודד עם תנאי מזג האוויר הקשים בגיזרה. הטמפרטורות נעו בין 11-7 מעלות, ערפל כבד שרר באזור, והגשם הבלתי פוסק הפך במהרה את הקרקע לבוץ טובעני - מהסוג שהוביל בין השאר לדחיית את מבצע עופרת יצוקה בכמה שבועות בשנת 2008.

"מגן צפוני" הוא מבצע ללא תמרון שתכליתו פעילות בשטח ישראל לאיתור מנהרות חיזבאללה ונטרולן. עם זאת, צירוף המילים "הבוץ הלבנוני" מזכיר תקופות שהרבה מדינאים ואנשי צבא היו מעדיפים לשכוח. בימים האחרונים התרחשו כמה אירועים שחלקם טרם פורסם, על אודות התגרות פעילי חיזבאללה. לדברי קצין בכיר, בשטח פועלים חיילי צבא לבנון וכוחות יוניפי"ל, אך גם פעילי חיזבאללה שמגיעים בבגדים אזרחיים לעתים חמושים באקדחים במסווה פעילים למען איכות סביבה (ארגון ירוק ללא גבולות - א"ב).

רמת המתיחות בשטח גבוהה למדי, ועלולה להיגרר לימי קרב מול חיזבאללה רק בגלל אי הבנה או אירועים טקטיים קטנים. זו תקופה רגישה, ולמרות זאת, בצה"ל מדברים על השפלת חיזבאללה, הבכתו והפתעתו הגמורה מחשיפת המנהרות. אולם כשברקע מתנהל מבצע הנדסי מורכב בכוונה לסיימו במהרה, כדאי לשקול טרמינולוגיה אחרת - אם הכוונה היא לייצב את המצב.

עוצבת הקומנדו מתאמנת לשיפור כשירותה למלחמה בתרגיל נרחב המתרגל פעולה נגד אויב בשתי זירות לחימה, נובמבר 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
המתח העצום מורגש בשטח. לוחמי יחידת הקומנדו במהלך תרגיל בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

רק אתמול (שבת) בחסות הערפל הכבד ניסו שלושה פעילי חיזבאללה לחדור אל מובלעת מול קיבוץ יפתח תוך שהם חוצים את הקו הכחול במטרה לגנוב את הטכנולוגיות לאיתור מנהרות החפורות בקרקע. אחד מגדודי החי"ר של צה"ל שפעל במרחב היה דרוך, זיהה את החדירה אך נקט משנה זהירות ולא ירה על מנת לפגוע אלא ביצע ירי אזהרה באוויר. היום כבר פועלים באותו מרחב לוחמי מגלן. זה אומר הכול על חשיבות חטיבת הקומנדו במבצע. במרחב אחר צולמו לוחמי חטיבת הקומנדו פועלים במובלעת מצפון לגדר המערכת במרחק קצר מפעילי חיזבאללה. עוד סימן למתח העצום בשטח.

הארגון השיעי שובר את הראש כדי להבין מה הם אותם אמצעים טכנולוגיים שמסייעים לצה"ל לאתר מנהרות. ניתן להעריך כי האמצעים הללו מעסיקים גם את האיראנים ועוד כמה גורמים בציר הרדיקלי. הבוקר התפרסם בכלי תקשורת איראני ראיון ארוך שקיים סגנו של חסן נסראללה, נעים קאסם, ובו התייחס לכוחו של הארגון ולאיומים על ישראל. קאסם שצה"ל ניסה לחסל במלחמת לבנון השנייה, לא התייחס ולו במילה אחת לפרויקט המנהרות של הארגון. בין השורות אפשר היה להבין כי מטרת הריאיון הייתה להעביר מסר לישראל: מי שפועל נגד חיזבאללה פועל באותה נשימה נגד איראן.

צה"ל נערך לחיכוך על גבול לבנון. לכן, עד להודעה חדשה, פיקוד הצפון תוגבר בסדר כוחות גדול שכולל כוחות קרקעיים ביניהם חטיבת הקומנדו, יחידת יהל"ם שמובילה את ההתמודדות ההנדסית עם אתגר המנהרות, כוחות ארטילריה, כוח אווירי, מודיעיני וימי. חיזבאללה מצדו, במסגרת מאמצי ההסברה, פרסם מפה ובה המיקומים בהם חופר צה"ל לכאורה כדי לאתר את המנהרות.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מפת המקומות בהם צה"ל חופר במהלך מגן צפוני לדברי תקשורת חיזבאללה. מערכת וואלה!
מפת המיקומים לכאורה שפרסם חיזבאללה/מערכת וואלה!

מבצע "מגן צפוני" הוא אתגר עבור חטיבת הקומנדו שהוקמה בשנת 2015 ועדיין עסוקה בגיבוש הזהות שלה וחידוד הייעוד למלחמה. לכן בצה"ל עדיין עולה השאלה האם נכון היה לאחד את יחידות: מגלן, דובדבן ואגוז לחטיבה אחת כשברקע הסיכון שהן יאבדו את הייחודיות שלשמה הוקמו לפני שנים רבות.

לאחרונה זומנו מפקד אוגדה 98, תת-אלוף ירון פינקלמן, ומפקד חטיבת הקומנדו, אל"מ קובי הלר לתדריך מסווג אודות העיתוי ותזמון המבצע. יש עדיין ויכוח בעוצבת האש עד כמה שני הקצינים ידעו או לא ידעו קודם לכן על פרטי הפרויקט הסודי של נסראללה.

כוח צה"ל בגבול לבנון. דובר צה"ל
הכוחות החלו בפעילות עוד לפני הכלים ההנדסיים. פעילות צה"ל בגבול, היום/דובר צה"ל

מאותו הרגע החל נוהל קרב מהיר שבמהלכו הועברו כוחות החטיבה לצפון. לפי התכנית המוקדמת התקבל אישור לאחר מכן לעדכן את מפקדי מגלן, דובדבן ואגוז ורק סמוך מאוד לתחילת השלב הגלוי של המבצע את מפקדי הפלגות. עד אז הטמיעו המפקדים בלוחמים תחושה שמדובר בחלק מאימון ודריכות כללית בגבול. בצה"ל טוענים כי לא זלג מידע קודם לכן למרות שהמסדרים שבוצעו ביחידות השונות במהלך התרגיל החטיבתי היו חלק מההכנות למעבר צפונה.

"חטיבת הקומנדו עברה לפיקוד צפון עם כל מה שמשתמע לרמת המוכנות הגבוהה ביותר", הסביר קצין בכיר. זה כולל יכולות לעבור מאפס למאה בחיכוך מלא. יכולת קטל גבוהה מאוד שבאה לידי ביטוי בנשקים ובנ"ט, ציוד ויכולת שדאות גבוהה, תקשוב ברמה גבוהה, טכנולוגיות שלא ניתן לפרט עליהן, הסוואה, וחימושים מדויקים. אפשר לראות בשטח את ההתמודדות של לוחמי חטיבת הקומנדו לתנאי מזג האוויר הקיצוניים. הם ערוכים לכך".

לוחמי החטיבה נפרסו בשטח, הקימו מארבים, תצפיות, והחלו בסיורים עוד לפני שהכלים ההנדסיים חשפו את המנהרה הראשונה בין הכפר כילא למטולה. לאחר מכן אפשר היה לספר ללוחמים מה ייעודם במבצע: אבטחת הכוחות ההנדסיים שעסוקים באיתור מנהרות, עיבוי מערכי ההגנה של צה"ל לאורך הגבול ומוכנות לכל תרחיש קיצוני. בדומה לתרגיל המלחמה החטיבתי השישי שהסתיים לפני מספר שבועות שעיקרו דימה במתווה צפוני בשטח הלבנוני תוך התמודדות עם שטחים בנויים ומתחמי לחימה חפורים מתחת לקרקע.

עוצבת הקומנדו מתאמנת לשיפור כשירותה למלחמה בתרגיל נרחב המתרגל פעולה נגד אויב בשתי זירות לחימה, נובמבר 2018. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
המשימה עלולה להפוך למורכבת יותר. תרגיל חטיבת הקומנדו, לפני כחודש/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

אם בוחנים את תרגילי חטיבת הקומנדו בקפריסין, יוון ומקומות נוספים מחוץ למדינת ישראל אמורה מפקדת החטיבה והלוחמים להתמודד עם תנאים מורכבים בהרבה יותר מאלו שכעת בגבול לבנון. "לא סתם בחרו בחטיבת הקומנדו למשימה הזו בגבול לבנון", הוסיף הקצין הבכיר. "הם היו אמורים לפעול היום באיו"ש או ברצועת עזה. מדובר במסה האיכותית ביותר היום בצה"ל. יחידות קטלניות בעלות יכולות מאוד גבוהות שייתנו מענה מהיר מאוד לכל אירוע. כבר עכשיו יש חיכוך כזה".

משימת חטיבת הקומנדו תהפוך למורכבת הרבה יותר ככל שיחלוף הזמן. בזמן שכוחות ההנדסה יחפשו אחר מנהרות נוספות לאורך גבול של 120 ק"מ תנאי מזג האוויר יקצינו והחיכוך עם חיזבאללה צפוי להתגבר. אז יידרשו לוחמי הקומנדו להוכיח האם הם באמת כלי חשוב בארגז הכלים של המטה הכללי. עוד נכונו להם אתגרים עד סוף המבצע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully