וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד העבודה: "אין לנו סמכות ויכולת לקנוס פועלים באתרי בנייה"

5.12.2018 / 11:57

לאחר שההסתדרות והתאחדות הקבלנים חתמה על הסכם שיטיל קנסות על פועלים שעובדים בניגוד לתקנות הבטיחות, במשרד העבודה מסבירים שאינם צד בהסכם ושאין ביכולתם לאכוף אותו בגלל פער בכוח אדם או סמכות לעשות זאת. ח"כ יחימוביץ': "ההסכם מצמרר מוסרית ומעשית"

עריכת וידאו:ניר חן

משרד העבודה והרווחה הודה היום (רביעי) במהלך דיון בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ שלי יחימוביץ', כי אין לו יכולת לאכוף את ההסכם שנקבע בין ההסתדרות להתאחדות הקבלנים בנושא הטלת קנסות על עובדים שלא פעלו לפי הנחיות הבטיחות. יתרה מכך, עיקרי ההסכם, אליו הגיעו האוצר, ההסתדרות ומשרד העבודה והרווחה בחודש שעבר לפני האיום בשביתה כללית במשק, אינם מיושמים במלואם. מנהל הבטיחות במשרד העבודה ציין כי 50 אתרי בנייה נסגרו בחודש האחרון עד לתיקון ליקוי הבטיחות, ושבשנה האחרונה הוגשו רק 35 כתבי אישום מתוך 86 תלונות שהוגשו לתובעת הראשית במשרד.

הדיון, שעסק בנושא הקטל בענף הבניין, הוא המשך לעיסוק השוטף בתופעה. עם זאת, הסיבה להקדמת הדיון הייתה ההסכם הקיבוצי שנחתם בין הסתדרות לעובדי העץ והבניין, לבין התאחדות בוני הארץ, שקבע כי ניתן יהיה להטיל קנסות על עובדים שלא פעלו לפי הנחיות הבטיחות כמו חבישת קסדה ולבישת רתמה באתרי הבנייה.

שלי יחימוביץ' ומוטי אלישמע בדיון בכנסת על הקטל באתרי הבנייה. מערכת וואלה!
"הסכם מצמרר". ח"כ יחימוביץ' ומוטי אלישמע בדיון בכנסת, היום/מערכת וואלה!

עוד עולה כי מאז חתימת ההסכם, עיקריו אינם מיושמים במלואם. במהלך הדיון ח"כ יחימוביץ' מתחה ביקורת על החוק שקובע כי מי שדווקא יצטרך לספוג את הקנסות, הם העובדים ולא הקבלנים. "ההסכם מצמרר, גם מוסרית וגם מעשית", אמרה יחימוביץ'. "אני מתחייבת כאן, שאם יטילו על איזה שהוא פועל בניין קנס בגלל ההסכם אני אתייצב לצידו ואדאג שיקבל את כל ההגנה שהוא צריך כדי שלא ישלם שקל מכיסו". בתגובה, השיב מוטי אלישע, הממונה על זרוע העבודה, כי משרד העבודה והרווחה בכלל לא צד לכל ההסכם הזה ושאין ביכולתו כוח אדם כדי לאכוף אותו ואפילו לא את הסמכות. בנוסף, ציין כי מתוך 800 התראות על עיצומים בגין הפרות בטיחות, הוטלו בפועל רק 120. ח"כ יחימוביץ', השיבה לנתונים כי מדובר מספר זעום לעומת הדוחות שהתקבלו בשטח, "זה לא הגיוני, 38 הוא קרוב למספר העובדים שנהרגו".

"זאת לא החלטה של שר העבודה אם ההסכם ייאכף", הוסיפה דבי ספיר אלעזר, סגנית היועץ המשפטי במשרד העבודה במהלך הדיון. "לשר אין סמכות לאכוף את ההסכם הקיבוצי או לבטל אותו. בכל מקרה, גם פקח שיגיע למקום העבודה אין לו סמכות לאכוף אותו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מחודש דצמבר: המשטרה תפעיל יחידה שתעסוק בחקירת הפרות בטיחות

לפי רפ"ק ליאת לב, קמ"ד חקירות במשטרת ישראל, בימים אלה פועלים 12 חוקרי יחידה חדשים בהכשרות לנושא. "בסוף החודש היחידה תתחיל לפעול ולחקור תאונות עבודה. פעילות היחידה וההכשרות נעשות בשיתוף פעולה מלא עם משרד העבודה", הסבירה.

"הצבנו חוקרים יחד עם משטרת ישראל, המקימים יחידת מודיעין וחקירות של המשרד", הסביר אלישע וטען שתוך שישה חודשים ימונה ממונה בטיחות במקום הקודם שפוטר. "הוצאנו הנחייה לגבי סגירת אתרים בה איפה שיש סכנה לציבור ולעובדים יש לסגור את האתר מיידית. רק בחודש האחרון נסגרו יותר מ-50 אתרים עד לתיקון הליקויים וקבענו שלא ייכנסו עובדים ללא הכשרות לאתרי הבנייה". בנוסף, אמר אלישע כי כל עובד שייכנס לאתר בנייה יקבל הסבר בשפה בה הוא מדבר. "עד פברואר נוביל חקיקה בנושא של אחריות של קבלנים מפירים", טען והוסיף, "קבלנים לא יוכלו להשתתף במכרזים אם יש להם הפרות. בהמשך, על נושא העיצומים אמר שעד כה לא היה להם כוח אדם לאכיפה והוסיף, "לא היה לנו שום סיכוי להתמודד עם זה, מדובר בכשל".

קריסת פיגומים באתר בנייה ברחוב וויצמן בפתח תקווה - 6/11/18. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
קריסת פיגומים בעקבות ליקויי בטיחות באתר בנייה בפתח תקווה, תחילת החודש/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר לאחר הדיון כי "יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ההסתדרות החדשה והתאחדות בוני הארץ ברחו והדירו רגליהם מהוועדה כי פחדו להסתכל למשפחות ההרוגים בעיניים". עוד הוסיף שעתה מתברר שאף אחד לא ידע על ההסכם "המחתרתי". לדבריו, "הם נכנעו לבעלי ההון והקבלנים על חשבון העובדים הכי חלשים והכי שקופים בחברה הישראלית. בסמכות משרד העבודה והרווחה האחראי על אישור ההסכמים הקיבוצים לפסול את ההסכם מכיוון שמדובר בהסכם חד צדדי שמטיל ענישה על העובדים בלבד ולא על המעסיקים והקבלנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully