וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מעידן פרנקו: מפלגת ימין קיצוני זכתה במושבים בבחירות בספרד

3.12.2018 / 1:52

מפלגת "ווקס" גרפה 12 מושבים בפרלמנט של אנדלוסיה, ויכולה לעזור לגוש הימין להקים ממשל חדש. הסוציאליסטים זכו ברוב הקולות אמנם, אך הרבה מתחת לזה הדרוש לשלטון

רויטרס

מפלגת הימין הקיצוני של ספרד "ווקס" תיכנס לפרלמנט המחוזי באנדלוסיה, ותהיה הראשונה שעושה זאת במדינה מאז תום הדיקטטורה של הרודן פרנסיסקו פרנקו. לפי התוצאות הכמעט סופיות, המפלגה קיבלה 12 מושבים מתוך 109. הסוציאליסטים אמנם קיבלו את רוב הקולות, שזיכו אותם ב-34 מושבים, אך זה הרבה מתחת לרוב הנדרש כדי לשלוט.

אל המקום השני הגיעה המפלגה השמרנית עם 26 מושבים, אחרי מפלגת הימין-מרכז סיודדנוס עם 20 ומפלגת השמאל הקיצוני פודמוס עם 17. ווקס יכולה להכריע את זהות הנהגת המחוז הבאה, אם תתמוך בברית אפשרית בין השמרנים לבין סיודדנוס.

זאת הפעם הראשונה שבה גל הלאומנות השוטף את אירופה בשנים האחרונים הגיע לספרד, שנחשבה זה זמן רב לחסינה מכך בשל הזיכרון הטרי של רבים מהדיקטטורה שנפלה ב-1975. הסוציאליסטים שלטו במחוז שבדרום ספרד מאז שובה של הדמוקרטיה למדינה שבחצי האי האיברי, והבחירות היו המבחן הראשון של ראש הממשלה הסוציאליסטי פדרו סנצ'ס וכן של מנהיג המפלגה השמרנית החדש פבלו קסדו.

מנהיג ווקס, מפלגת הימין הקיצוני של ספרד, סנטיאגו אבסקל בעצרת בסביליה אחרי הבחירות באנדלוסיה, 2 בדצמבר 2018. רויטרס
מנהיג המפלגה במסיבת עיתונאים בסביליה, אתמול/רויטרס

לתוצאות באנדלוסיה, אחד המחוזות בעלי שיעורי האבטלה הגבוהים ביותר באירופה, צפויות להשפיע על הפוליטיקה הארצית, עם סדרת מערכות בחירות מקומיות, אזוריות ואירופיות שיתקיימו במאי. הבחירות הכלליות אמורות להיערך רק ב-2020, אך יש הערכות ולפיהן סנצ'ס, השולט בפחות מרבע ממושבי הפרלמנט במדריד, יקדים אותם. בכירים במפלגה אמרו לפני הבחירות באנדלוסיה כי הם לא צופים שהן יגרמו לבחירות כלליות.

"אנחנו אלו שנביא שינוי, קדמה וכיבוש מחדש", אמר פרנסיסקו סרנו, מועמד של המפלגה במחוז, בעצרת תמיכה בסביליה. רבים מהנוכחים בקהל נופפו בדגלי המדינה וצעקו "ספרד, ספרד". בין המברכים על ההישג של הימין הקיצוני בספרד הייתה מארין לה פן, מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת.

השמרנים אמרו כי הם ינסו להקים קואליציה במחוז המאוכלס ביותר בספרד. "השינוי ניצח באנדלוסיה", אמר חבר המפלגה חואנמה מורנו. המפלגה תקיים שיחות עם כל המפלגות שמימין לסוציאליסטים, כולל עם הימין הקיצוני. יחד, הן מחזיקות ברוב. כולן אמרו כי הן רוצות לסלק את הסוציאליסטים מההנהגה.

הסוציאליסטים, מצדם, קראו למפלגות המיינסטרים לחסום את הימין הקיצוני, שהישגו הוא "חמור מאוד". סוזנה דיאז, אחת ממועמדות המפלגה במחוז, אמרה לתומכיה: "התופעה הזו שאותה ראינו ברחבי אירופה והעולם הגיעה עכשיו לספרד ונכנסה לפרלמנט של אנדלוסיה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראש ממשלת ספרד סנצ'ס במסיבת עיתונאים במדריד, 7 בנובמבר 2018. רויטרס
מבחן אלקטורלי ראשון. ראש ממשלת ספרד סנצ'ס, בחודש שעבר/רויטרס

אנדלוסיה היא גם שער הכניסה המרכזי למהגרים המגיעים לספרד דרך הים התיכון. מספרם גדל בשנה החולפת לאחר שקצב הברחת המהגרים דרך הנתיב המרכזי - בין לוב לאיטליה - הואט. ווקס הוקמה רק בסוף 2013, והיא התחזקה לאור משבר המהגרים שפוקד את אירופה מאז 2015 וגרם לאי-ודאות פוליטית ברחבי היבשת עם היחלשות המפלגות המסורתיות שמתקשות יותר ויותר להשיג רוב מוצק כפי שהיה בעשרות השנים שחלפו מאז תום מלחמת העולם השנייה.

(עדכון ראשון: 23:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully