וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש האב הלך לעולמו בגיל 94

1.12.2018 / 7:06

הנשיא ה-41, שכיהן קדנציה אחת בין 1989 ל-1993, זכור בשל הפשרת היחסים עם רוסיה ובעקבות מלחמת המפרץ הראשונה בעיראק. הוא כיהן בשורת תפקידים בכירים, החל משגריר באו"ם, דרך ראש ה-CIA ועד לסגן הנשיא. בנו, ג'ורג' וו.בוש, היה הנשיא ה-43

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ורג' בוש האב, מת הלילה (שבת) בגיל 94. הוא כיהן כנשיא ארצות הברית ה-41 בין השנים 1989 ל-1993 וזכור בין היתר בשל הפשרת היחסים עם רוסיה שהתרחשה בתקופתו וכן בגלל מלחמת המפרץ הראשונה אותה הוביל יחד עם קואליציה בינלאומית. בנו, ג'ורג' וו. בוש, היה הנשיא ה-43. הוא מת שבעה חודשים אחרי רעייתו, ברברה.

בוש נולד ב-1924. אביו, פרסקוט בוש, היה בוגר אוניברסיטת ייל ששירת בצבא במלחמת העולם הראשונה. ג'ורג' בוש הלך בעקבותיו והתקבל גם הוא לאוניברסיטת ייל. אחרי המתקפה על פרל הרבור בשנת 1941 הוא קטע את לימודיו, התגייס לצבא ביום הולדתו ה-18, והפך בשנת 1943 לטייס הצעיר ביותר בצבא ארצות הברית.

בספטמבר 1944 הוא חווה את היום המסוכן ביותר בשירותו הצבאי. המטוס שבו טס נורה, והוא חילץ עצמו ונחת בים בצורה קשה. למרות שנפצע, היה עליו לשרוד לבדו כמה שעות במים כשהוא מוקף בכוחות יפניים, עד שחולץ על ידי חיל הים האמריקני. הוא שירת בצבא עד שנת 1945, ואז המשיך את לימודיו.

הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש האב ורעייתו ברברה בטקסס , 2009. AP
מתו בהפרש של שבעה חודשים. בוש האב עם רעייתו, 2009/AP

כשסיים את לימודיו עבר לגור בטקסס והקים חברה לקידוחי נפט החברה רשמה הצלחות, והוא הפך למיליונר בגיל 40. זמן קצר לאחר מכן, בשנת 1966, נבחר כחבר בית הנבחרים, אך כשל פעמיים בניסיון להיבחר לסנאט. ריצ'רד ניקסון מינה אותו בשנת 1971 להיות שגריר ארצות הברית באו"ם. בשנת 1973 מונה לשליח דיפלומטי בכיר בסין, ולאחר מכן שימש לתקופה של שנה גם כראש ה-CIA.

הוא התמודד לנשיאות בשנת 1980 אך כשל בפריימריז בהם ניצח רונלד רייגן. בסופו של דבר הפך בוש לסגנו של רייגן במשך שמונה שנים. בין השניים היו קשרים חמים בעיקר לאור העובדה שבוש נמנע מלחלוק פומבית על רייגן והתעסק בעיקר במלחמה במשבר הסמים.

כשרייגן ניצל מניסיון התנקשות ואושפז בבית חולים, הציעו לבוש יועציו לקחת את המסוק של סגן הנשיא ולנחות בבית הלבן כדי לשדר לאומה יציבות, אולם בוש סירב ואמר: "רק הנשיא נוחת על מדשאת הבית הלבן". כשרייגן שמע זאת, גברה הערכתו לבוש והיחסים בין השניים נותרו הדוקים עד לסיום הכהונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' בוש האב. ג'ואי רידל, GettyImages
הטייס הצעיר ביותר בארצות הברית. נשיא ארצות הברית לשעבר בוש ב-1991/GettyImages, ג'ואי רידל
משפחת בוש מתכוננת לדיוקן משפחתי ביוסטון טקסס, 10 ביוני 1999. רויטרס, רויטרס
משפחת בוש מתכוננת לדיוקן משפחתי ביוסטון טקסס, 10 ביוני 1999/רויטרס, רויטרס

בבחירות 1988 ניצח בוש את המועמד הדמוקרטי מייק דוקאקיס ברוב עצום בחבר האלקטורים של 426 מול 11. קמפיין הבחירות שלו התמקד בקריאות ל"חוק וסדר", בנושא המסים ובנושאי פנים אחרים, אולם בסופו של דבר כהונתו הסוערת התאפיינה בשורה של התפתחויות בינלאומיות כמו חימום היחסים עם מיכאל גורבצ'וב ועם ברית המועצות וסיומה של המלחמה הקרה, נפילת חומת ברלין וכן מלחמת המפרץ הראשונה.

סגן נשיא ארה"ב, ג'ורג 'ה. בוש מנשק את הכותל המערבי לאחר ביקורו באנדרטת השואה ביד ושם בירושלים. רויטרס, רויטרס
"רק הנשיא נוחת בבית הלבן''. סגן הנשיא בוש בכותל המערבי בישראל, 27 ביולי 1986/רויטרס, רויטרס
ג'ורג 'בוש והמשפחה
תמונה: ג'ורג 'בוש, ניל, ג'ורג' וו., ברברה, ג'ב ומרווין מציגים תמונה ב -1956.. רויטרס, רויטרס
ג'ורג 'בוש והמשפחה: ג'ורג 'בוש, ניל, ג'ורג' וו., ברברה, ג'ב ומרווין ב-1956/רויטרס, רויטרס

בוש הופתע מהפלישה העיראקית לכווית, לאחר שסבר כי איומיו של סדאם חוסיין הם איומים ריקים והאמין עד לרגע האחרון כי ניתן להגיע לפתרון של המשבר בדרכים דיפלומטיות. בסופו של דבר, ארצות הברית הופתעה ב-2 באוגוסט 1990 לגלות כי סדאם פלש לכווית שבוע אחד בלבד אחרי שהבטיח לשגרירה בבגדד דאז, אפריל גלאספי, כי הוא מוכן להימנע משימוש בכוח. מרגע שכוחות עיראקיים כבשו את כווית, הייתה חמישית מעתודות הנפט בעולם בידיו של סדאם חוסיין, וארצות הברית לא הסכימה להשלים עם המצב.

שלושה ימים לאחר הפלישה אמר בוש את המשפט המזוהה עימו מאותה התקופה: "התוקפנות הזו לא תעמוד". בוש כינה את סדאם חוסיין "היטלר של ימינו" ופנה אל הציבור ואל הקונגרס בסדרה של נאומים בניסיון לשכנע את דעת הקהל בארצות הברית, שהיתה חצויה בסוגייה, לתמוך בשליחת הכוחות אל המפרץ. זו היתה הפעם הראשונה מאז מלחמת ויאטנם שצבא ארצות הברית שלח כוחות בהיקף כזה אל מעבר לים, והפגנות רבות התקיימו ברחבי ארצות הברית נגד המהלך.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מעניק את מדליית החירות לנשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג 'ה. בוש במהלך טקס בבית הלבן בוושינגטון. רויטרס, רויטרס
התגייס לצבא לאחר פרל הרבור. אובמה מעניק את מדליית החירות לבוש, 2011/רויטרס, רויטרס
נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ורג 'ה. בוש חוגג את יום ההולדת ה -85 שלו על ידי קפיצה עם צוות מצנח הזהב של אביר הצבא בקפיצה טנדם בקנבונקפורט. רויטרס, רויטרס
בוש חוגג את יום ההולדת ה -85 בקפיצה ממצנח הזהב של אביר הצבא בקפיצה טנדם בקנבונקפורט/רויטרס, רויטרס
הנשיא לשעבר ג'ורג 'ה' בוש (L) לשעבר הגברת הראשונה ברברה בוש להשתתף טקסס A & M אוניברסיטת טקס פתיחת בתחנת קולג ', טקסס. רויטרס, רויטרס
בוש והגברת הראשונה בטקס פתיחת אוניברסיטה, טקסס 2008/רויטרס, רויטרס

בוש גיבש קואליציה בינלאומית, מהלך שארך כמה חודשים. המבצע יצא לדרך ב-17 בינואר 1991, וארך כחמישה שבועות, במהלכם ירה הצבא העיראקי 39 טילי סקאד לעבר ישראל. המבצע הקרקעי החל ב-24 בפברואר, ובתוך מאה שעות בדיוק מתחילת המבצע הקרקעי הצליחו כוחות הקואליציה להניס את הכוחות העיראקיים מחוץ לכווית.

נשיאי ארצות הברית לשעבר ברק אובמה וג'ורג' בוש האב באוניברסיטת טקסס - 16 באוקטובר 2000. רויטרס
בוש האב עם אובמה באוניברסיטת טקסס, בשנת 2000/רויטרס

בסיומה של המלחמה, בטקס חגיגי עם מפקדי הצבא הבטיח בוש "סדר עולמי חדש", אולם בדיעבד נמתחה עליו ביקורת על כך שלא פעל למוטט את שלטונו של סדאם חוסיין ובכך אפשר לדיקטטור העיראקי להמשיך ולשלוט. כ-12 שנים לאחר מכן יצא בנו למלחמה נוספת בעיראק והפיל את המשטר באחת המלחמות השנויות ביותר במחלוקת בהיסטוריה האמריקנית.

יחסיו עם ישראל

יחסיו של בוש עם ישראל היו קרירים והתאפיינו במתיחות מתמשכת עם ראש הממשלה דאז יצחק שמיר. שר החוץ בממשל בוש, ג'יימס בייקר, הפעיל לחצים גדולים על שמיר להסכים לפשרות טריטוריאליות ולהתחייב להתקדמות בתהליך השלום עם הפלסטינים, אולם שמיר התמיד בסירובו ובין שני הממשלים נרשמו חיכוכים תכופים.

בשנת 1991 הגיעו חיכוכים אלה לנקודת שבר כאשר הממשל סירב להעמיד ערבויות בגובה מיליארדי דולרים לצורך קליטת גל העליה מחבר העמים. בייקר דרש מבוש להתחייב כי הכסף לא ישמש לבניית התנחלויות אולם שמיר דחה את הדרישה על הסף. בסופו של דבר ממשל בוש העביר את הכספים לאחר בחירתו של יצחק רבין בשנת 1992.

נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' בוש האב בהשבעת בנו למושל טקסס - 1 בינואר 1995. רויטרס
בוש האב בהשבעת בנו לתפקיד מושל טקסס/רויטרס

בוש התמודד לכהונה שנייה, וסבר כי יצליח לנצח בקלות על רקע תוצאות מלחמת המפרץ והישגיו בזירה הדיפלומטית מול רוסיה וגרמניה. אולם ההסכמה שלו להעלות מסים בניגוד להבטחותיו, המיתון הכלכלי שהחל באותה התקופה, והדיון הציבורי בנוגע לתוצאת הסיום של מלחמת המפרץ, כל אלה הביאו בסופו של דבר לנצחונו של מושל ארקנסו, ביל קלינטון.

נשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' וו. בוש לצד אביו והנשיא לשעבר ג'ורג' בוש על כיסא גלגלים, בהלויית ברברה בוש, 21 באפריל 2018. רויטרס
ג'ורג' בוש, על כיסא גלגלים, ובנו ג'ורג' וו. בהלוויית ברברה בוש, אפריל/רויטרס

בוש האב, כמו יותר בני המשפחה, התנערו מדונלד טראמפ, שהרבה לתקוף אותם בקמפיין הבחירות ב-2016, אז התמודד בפריימריז הרפובליקניים ג'ב בוש. בוש האב לא הביע תמיכה במועמד הרפובליקני וסירב לחשוף למי הוא הצביע, אך ברשת CNN דווח בזמנו כי הוא נתן את קולו להילרי קלינטון. בינואר 2017 הוא שלח מכתב לטראמפ שבו אמר כי הוא לא יוכל להשתתף בטקס ההשבעה שלו בשל מצבו הבריאותי, אך הוא איחל לו בהצלחה בתפקיד.

טראמפ: "נתן השראה לדורות הבאים"

טראמפ ספד הבוקר לבוש ואמר כי "בשיקול דעת, היגיון בריא ומנהיגות בלתי מעורערת, הנהיג הנשיא בוש את אומתנו ואת העולם כולו לשלום ולמסקנה הניצחת כי יש לסיים את המלחמה הקרה. למרות כל הישגיו, בוש נשאר צנוע, ובצניעות זו המשיך להישמע לקולו הפנימי לשרת את המדינה ולהכווין אותו בדרכו". לדבריו, "בזכות האותנטיות המהותית שלו, השנינות והמחויבות הבלתי מעורערת לאמונה, למשפחה ולמדינה, הנשיא בו נתן השראה לדורות הבאים, המשרתים את המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully