וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגדל שלא היה: שאלות על חקירת יוזמת הנדל"ן של טראמפ במוסקבה

1.12.2018 / 3:35

הודאתו של מייקל כהן, כי שיקר לקונגרס במסגרת חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית, היא בעלת השלכות רחבות על חקירתו של התובע המיוחד מולר ועל הנשיאות עצמה. יחסיו העסקיים של טראמפ עם רוסיה נותרו עמומים. שאלות על הפרשה שמטילה צל על הנשיא

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אין מגדל טראמפ במוסקבה, אך המסע להקמתו הפכה למכריעה מבחינה משפטית בתקופת נשיאותו של דונלד טראמפ. שלשום (חמישי) הודה מייקל כהן, פרקליטו לשעבר של נשיא ארצות הברית, כי נתן הצהרות שקריות לקונגרס במסגרת חקירת המעורבות הרוסית בבחירות. במסגרת הסדר נוסף עם החוקר המיוחד רוברט מולר, אמר כהן בבית משפט פדרלי במנהטן כי הוא הטעה את המחוקקים בנוגע לפרויקט נדל"ן של ארגון טראמפ ברוסיה, שלדבריו המשיך להתקדם עד ליוני 2016.

שעה לאחר שהתוודה כהן על שקריו, מיהר הנשיא לגנותו וכינה אותו "חלש" ו"שקרן". טראמפ ממשיך להכחיש כי ניהל עסקאות בלתי הולמות עם רוסיה. הנשיא אמר כי האפשרות ל"פרויקט מוסקבה" שקופה, אך לא קיים תיעוד שלו מציין זאת בשנת 2015 או 2016.

שאלות לגבי יחסיו של טראמפ עם רוסיה מטילות צל על תפקידו כנשיא. מציאת התשובות היא חלק מתפקידו של התובע המיוחד מולר. הנה כמה מן השאלות סביב הפרשה:

מה הצהיר טראמפ במהלך קמפיין הבחירות שלו בנוגע לעסקיו ברוסיה?

ביולי 2016, כאשר החלו לצוץ דיווחים כי האקרים בשירות הממשל הרוסי היו האחראים לפריצה לשרתי הוועידה הדמוקרטית, טראמפ החל להתייחס ליחסיו העסקיים עם רוסיה. "לפרוטוקול, יש לי אפס השקעות ברוסיה", צייץ הנשיא ב-26 ביולי.

כמועמד לנשיאות חזר על טענה זו בגרסאות שונות לאורך הקמפיין, כולל במהלך העימות מול יריבתו הילרי קלינטון. טראמפ הדגיש אז: "אני לא סוחר שם. אין לי עסקים שם. אין לי שום הלוואות מרוסיה". ההכחשות לא התייחסו לעסקאות קודמות של החברה שבבעלותו עם רוסיה, למרות שבניו שעובדים בארגון התרברבו בעבר על השקעות במדינה. ללא גישה להחזרי המס של הנשיא, קשה לאמת טענות אלו.

דונלד טראמפ ועורך דינו מייקל כהן באירוע בחירות בקליבלנד הייטס, אוהיו, 21 בספטמבר 2016. רויטרס
שיקר בקונגרס עבור הצהרת נאמנות. טראמפ וכהן/רויטרס

ההתדיינות בנושא בניית מגדל מוסקבה המשיכה עד יוני 2016, על אף שכהן העיד אשתקד בקונגרס כי השיחות הסתיימו רק בחודש ינואר. בזמן שטראמפ עומד על דעתו כי "פרויקט מוסקבה" היה ידוע במהלך המרוץ לנשיאות, לא קיים תיעוד שלו מתייחס לנושא בפומבי, מלבד ציוץ בטוויטר ב-2013 בו הודה למארחיו בתחרות "מיס עולם" ברוסיה וכתב: "עשיתם עבודה פנטסטית. מגדל טראמפ במוסקבה הוא הבא בתור".

מה אמר טראמפ לאחר שכהן הודה כי שיקר לקונגרס?

ביום חמישי האחרון אישר הנשיא כי התקיימו דיונים במטרה "לבנות בניין מסוג כלשהו במוסקבה". עם זאת, הוא הוסיף כי החליט לוותר הבנייה. לדבריו, "הסיבה העיקרית היא פשוטה מאוד - הייתי מרוכז במרוץ לנשיאות". הנשיא אף דחה את הטענה כי מסחר עסקי עם רוסיה עלול להתפרש בצורה שגויה והדגיש: "ניהלתי את העסק שלי בזמן הקמפיין. היה סיכוי טוב שלא הייתי נבחר, ובמקרה זה הייתי חוזר לעסקיי. למה עליי להפסיד הזדמנויות רבות?"

כהן מצידו, הסביר כי שיקר לקונגרס על מנת "להיות עקבי עם המסרים הפוליטיים של טראמפ ובכדי להישאר נאמן לו". ייתכן כי הסבר זה רומז כי הפרקליט חשב שהדבר הנכון לעשות יהיה להרחיק את מעסיקו מכל שיח הנוגע לעסקים עם רוסיה.

מגדל טראמפ, ניו יורק. AP
ויתר על בנייה במוסקבה. מגדל טראמפ בניו יורק/AP

האם זה חוקי או כדאי לנהל עסק בזמן מרוץ לנשיאות?

מועמד לנשיאות שמנהל את עסקיו הפרטיים בזמן הקמפיין אינו פועל בניגוד לחוק. טראמפ עצמו הדגיש זאת שלשום, אף שתקף את אמינותו של עורך דינו לשעבר. הנשיא הוסיף כי "אפילו אם צדק, זה לא משנה, כיוון שיכולתי לעשות מה שאני רוצה במהלך הקמפיין".

ובכל זאת, רוב המועמדים בוחרים להרחיק עצמם מעסקיהם הפרטיהם בזמן המרוץ על מנת להימנע מעימותים. טראמפ, שלא הגיע מרקע פוליטי כשהחליט לרוץ לנשיאות, לא נקט בצעדים כאלו. אפילו לאחר שניצח בבחירות, הנשיא טרם נפרד באופן מלא מהחברה שבבעלותו. את הפעילות השוטפת בארגון טראמפ העביר לאחרים, בהם שני בניו הבוגרים.

ראש ה-FBI לשעבר רוברט מולר, 2013. רויטרס
השלכות רבות על חקירתו. מולר/רויטרס

מה כל זה משנה?

חשיפותיו של כהן הן בעלות השלכות רחבות על חקירתו של מולר ועל הנשיאות עצמה. אין קשר ברור בין שקריו של כהן לבין חידתו העיקרית של מולר - האם קמפיין טראמפ קשר קשרים עם רוסיה. שום דבר שנאמר בבית המשפט לא יכול להסביר מדוע הנשיא, או מי מעוזריו, הנחו את הפרקליט להוליך שולל את הקונגרס.

כעת אמינותו של הנשיא עלולה להיפגע. הודאתו של כהן שופכת אור ומעלה ספקות באשר לטענותיו התכופות של טראמפ כי "לא הייתה קנוניה" עם רוסיה. הפרקליט לשעבר כבר הודה כי שילם כסף לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס תמורת שתיקתה בנושא רומן שניהלה עם טראמפ.

כהן הוא האדם הראשון שיורשע על ידי מולר בגין שקריו לקונגרס - נורת אזהרה לרבים נוספים שהופיעו בפני הקונגרס. כתוצאה מעשור של עבודה משותפת עם טראמפ, כהן, שנפגש עם מולר לפחות שבע פעמים, עשוי לספק מידע הרסני נוסף על הנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully