וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ, טרודו ונשיא מקסיקו חתמו על הסכם סחר חדש

מנהיגי המדינות חתמו בשולי פסגת G20 על ההסכם שיחליף את NAFTA, שנחתם ב-1994. הוא עדיין זקוק לאישור הקונגרס, והדמוקרטים כבר דורשים שינויים. ראש ממשלת קנדה קורא לנשיא ארה"ב להסיר את המכסים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ונשיא מקסיקו אנריקה פניה פנייטו חתמו היום (שישי) על הסכם סחר חופשי חדש. הסכם זה יחליף הסכם NAFTA, שנכנס לתוקף בינואר 1994 ושאותו רצה לשנות. על ההסכם חתמו המנהיגים בארגנטינה, בשולי פסגת G20. העסקה החדשה תיקרא הסכם ארצות הברית-מקסיקו-קנדה (USMCA).

ההסכם זקוק עוד לאישור המחוקקים בשלוש המדינות, ולא ברור אם טראמפ יצליח לשכנע את חברי הקונגרס הספקניים. הוא כינה בעבר את NAFTA "אסון", ואף הטיל מכסים על יבוא אלומיניום ופלדה משתי שכנותיו, מהלך שהעיב על היחסים הכלכליים והדיפלומטיים ביניהן. "זה היה ארוך וקשה, ספגנו הרבה עלבונות וקצת מכות והגענו לשם", אמר טראמפ. "זה נהדר עבור כל המדינות".

לפני שטראמפ ישלים את אחת מהבטחותיו המרכזיות, הוא יצטרך להסיר את התנגדותם של חלק מהמחוקקים לשינוי בהסכם שנחתם בכהונת ביל קלינטון. עם שליטת הדמוקרטים על בית הנבחרים שיתכנס שוב בינואר, המשימה תהיה קשה יותר. חברי המפלגה ואיגודי עובדים כבר דורשים להכניס שינויים בהסכם החדש.

"הוא צריך להועיל למשפחות ממעמד הביניים ולעובדים", אמר צ'אק שומר, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, שם הגדילו הרפובליקנים את הרוב בבחירות אמצע הכהונה בתחילת החודש.

לקריאה נוספת
מיישם את ההבטחות: טראמפ נסוג מהסכם הסחר הענק של אובמה

נשיא ארה"ב טראמפ, ראש ממשלת קנדה טרודו, ונשיא מקסיקו פנה נייטו חותמים על הסכם סחר חופשי חדש בפסגת G20 בבואנוס איירס, 30 בנובמבר 2018. רויטרס
התגברו על הקשיים. טראמפ, טרודו ופנה נייטו בטקס החתימה, היום/רויטרס

טרודו, לעומת טראמפ, היה מאופק יותר וקרא לטראמפ להסיר את המכסים שהטיל. ראש ממשלת קנדה גם ציין את הקיצוצים של "ג'נרל מוטורוס" בצפון אמריקה כ"מכה כואבת", נושא שאליו לא התייחס טראמפ בעת החתימה על ההסכם. "עם עבודה קשה, רצון טוב ונחישות אני מניח שנגיע לשם", אמר טרודו.

פניה נייטו, שזהו יומו האחרון בתפקיד, אמר כי הוא גאה שחתם על ההסכם החדש ואמר כי זהו סופו של תהליך ארוך ש"אפשר לנו להתגבר על המחלוקות ולתאם את החזון שלנו".

החתימה על ההסכם פתחה את פסגת 20 המדינות המתועשות. טראמפ ידון ארוכות עם נשיא סין שי ג'ינפינג במטרה להקל על מלחמת הסחר בין המעצמות, אך לא ייפגש באופן רשמי עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אחרי שביטל במפתיע את הפגישה ביניהם אתמול. זאת ברקע ההתפתחויות בחקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית, אם כי טראמפ נימק זאת במשבר שהחריף בין רוסיה לאוקראינה מאז התקרית הימית ביום ראשון.

עוד שאלה שנותרה פתוחה היא אם טראמפ ישוחח עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, בצל הזעם העולמי על רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י. גורמי מודיעין אמריקניים הגיעו למסקנה שלפיה הנסיך הצעיר חייב היה לדעת לכל הפחות על התכנית לחיסול מבקר השלטון, אך הנשיא אמר כי אין ראיות חד-משמעיות לכך ולמעשה הבהיר כי ימשיך לראות בו בעל ברית חשוב. בקונגרס, שרוצה להטיל סנקציות על ריאד, קראו לנשיא לכל הפחות שלא להיפגש עם יורש העצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully