וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הזעם העולמי: סין עוצרת הנדסה גנטית של תינוקות

טענותיו של מדען מקומי שלפיהן הצליח לערוך את הגנים של שתי תינוקות ברחמן זכו לביקורת אתית ומקצועית. בעקבות זאת, בייג'ינג החליטה לעצור את התכנית השנויה במחלוקת

המדען הסיני שטוען כי שינה גנים של תאומות, נובמבר 2016. AP
במרכז הסערה העולמית. הא ג'יאנקוי בעבודתו במעבדה, 2016/AP

סין עצרה היום (חמישי) את התכנית השנויה במחלוקת לשינויים בגנים של תינוקות בעקבות גינויים מצד מדענים מקומיים ובקהילה הבינלאומית. הא ג'יאנקוי, המדען שטען כי השתמש לראשונה בטכנולוגיה חדישה כדי לשנות את הגנים של שתי תינוקות בעודן ברחם, מצא את עצמו בלב הסערה סביב האתיות שבדבר.

השימוש בטכנולוגיית שינויי הגנים, המוכרת כ-CRISPR-Cas9, מאפשר למדענים לגזור ולהדביק DNA ולתקן תיאורטית מחלות. לדברי המדען, פרופסור מהאוניברסיטה למדענים ולטכנולוגיה בשנזן, השינויים בגנים יגן על התינוקות מפני הידבקות באיידס. עוד לא ניתן אישוש עצמאי לטענותיו, אך מדענים ורגולטורים מיהרו לגנות את הניסוי כלא אתי ולא מדעי. ממשלת סין התנערה מעבודתו ובית החולים ששמו נקשר לניסוי אמר כי האישור האתי שניתן לניסוי זויף.

"הניסוי הקליני נעצר בשל המצב", אמר הא בכנס בינלאומי בנושא הנדסה גנטית שמתקיים בהונג קונג. "אני חייב להתנצל על כך שהתוצאה דלפה באופן מפתיע". לדבריו, עבודתו ממומנת באופן עצמאי והוא דחה את החששות מכך שהניסוי התקיים בחשאי, וטען כי הוא היה בקשר עם הקהילה המדעית בשלוש השנים האחרונות כשעשה ניסויים בבעלי חיים. בתחילה הוא אמר כי הוא גאה בעבודה שלו וכי מתנדבת נוספת נמצאת בהיריון.

לקריאה נוספת
חוקר סיני טוען: הצלחתי לשנות את ה-DNA של זוג תאומות

המדען הסיני שטוען כי שינה גנים של תאומות, נובמבר 2016. AP
סין אוסרת על שיבוט בני אדם. המדען הא ג'יאנקוי/AP

הנדסה גנטית בבני אדם נחשבת לנושא מעורר מחלוקת בקרב הקהילה המדעית. בשנים האחרונות מדענים גילו שיטות קלות יחסית לשנות את הגנטיקה של בני אדם, על מנת להוסיף גנים שחסרים בגוף או להשבית גנים מזיקים. רק לאחרונה בוצעו ניסויים על בני אדם כדי לטפל במחלות סופניות, אך השינויים היו מוגבלים לאותם אנשים.

עם זאת, הנדסה גנטית בתאי זרע, בביציות או בעוברים נחשבים לסוגיה שונה, מאחר שהשינויים עלולים להיות תורשתיים. סין אוסרת על שיבוט בני אדם, אך החוק לא מתייחס ספציפית להנדסה גנטית, בניגוד לארצות הברית.

  • עוד באותו נושא:
  • סין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully