וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסור ברופאים ובתשתיות: המציאות הכואבת של הפגיות בישראל

27.11.2018 / 16:05

לרגל יום הפג שצוין בכנסת ביוזמת ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, הארגון למען פגים בישראל מפרסם דוח ובו ממצאים בנוגע למצב הפגיות בישראל. בין השאר עולה מחסור חמור בכוח אדם בפגיות, ובתשתיות ממגונות בבתי החולים. הממצאים מדאיגים גם לגבי מצבם הכלכלי של משפחות הפגים בישראל

פגים. ShutterStock
היעדר תשתיות בבתי החולים/ShutterStock

הכנסת מציינת היום (שלישי) את יום הפג בסדרת דיונים בוועדות השונות, זאת לאחר שברחבי העולם צוין בשבוע שעבר יום הפג הבינלאומי, להעלאת המודעות לצרכים המיוחדים של הילודים ומשפחותיהם. לקראת יום הדיונים המיוחד שיזמה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, פורום לה"ב (למען הפגים בישראל) פרסם דוח ובו תמונת מצב בנוגע לפגיות ולמשפחות הפגים בישראל בשנים האחרונות.

על פי הדוח, המאגד בתוכו נתונים מטעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2017 נולדו בישראל 188,043 תינוקות, מתוכם 14,050 פגים. אחוז לידות הפגים מסך הלידות הכולל מהווה בין 7%-10%. בשנת 2015, 7.41% מכלל הלידות היו של פגים. הערכת מספר לידות הפגים בשנת 2017 מתבססת על חלקם היחסי בשנת 2015 שכן עד למועד פרסום דוח זה טרם התקבלו נתוני הלידות שדווחו ורוכזו בתחום המידע באגף המחשוב והמידע במשרד הבריאות.

פגייה בבית חולים ברזילי באשקלון בתוך המקלט, יולי 2014. נועם מושקוביץ
מחסור חמור ברופאי ילודים/נועם מושקוביץ

באשר לתמותת הפגים, הדוח מתייחס לשנת 2016 במהלה לא שרדו כ-15% מכלל הפגים שנולדו באותה שנה. על פי הערכות, שיעור התמותה קשור לצפיפות ולמחסור בכוח-אדם בפגיות. בנוסף, שיעור התמותה של הפגים בישראל בשבועות מוקדמים ובמשקלים נמוכים מאוד גבוה מהשיעור במדינות המערב (למשל פי 30%-50% מקנדה ופי 3-5 מאשר ביפן).

באשר לשיעור אירועי הזיהומים אצל פגים, עולה שלאורך שנת 2016 12% מכלל הפגים לקו בזיהומים, כך שאחד מכל ארבעה עד חמישה ילודים לוקה בזיהום בדם במהלך אשפוזו בפגייה. מציאות זו עלולה לסכן את חיי הפגים, להאריך את משך אשפוזם ולפגוע באיכות חייהם בעתיד. לדברי מחברי הדוח הודות לתוכנית הלאומית "לגעת באפס" שיזם האיגוד הנאונטולוגי בשיתוף ארגון האחיות באוגוסט 2014 - הושגה ירידה של 50% בשיעור הזיהומים במהלך שלוש השנים האחרונות. למרות ירידה זו, שיעור הזיהומים הנרכשים, בדגש על זיהומים מעירוי מרכזי, עדין גבוהים פי 2-3 מהמקובל בעולם המערבי. בנוסף קיימת התייחסות לדימומים תוך מוחיים שעלולים לגרום לליקויים נוירולוגים קשים לפג, ששיעורם בישראל גבוה פי שלושה ממדינות המערב. כדי להפחית את שכיחות הדימומים התוך מוחיים יש להקפיד על תכנון קפדני ומושכל של הטיפול בפג בימים הראשונים לחייו. צורך זה מחייב זמינות מיידית של האחות ויחס אחות פג של 1:1 כמקובל במדינות המערב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מחסור חמור ברופאי ילודים

מחברי הדוח מצאו גם כי ישנו חוסר של 30% ברופאי יילודים בפגיות ברחבי וחוסר של 37% באחיות טיפול נמרץ יילודים. בדוח צוין כי הרופאים שפעילים אינם משמשים כרופאים ייעודים רק בפגיות, אלא הם "נמתחים" גם למשמרות ולמתן ייעוץ במחלקות יילודים. כלומר בפועל המחסור אף חריף יותר מכיוון שחסרים 60 רופאי ילדים לטיפול ביילודים הבשלים לאחר לידם ולקראת שחרורם (תינוקות שנולדו במועד) והרופאים הניאונטולוגים בפגיות - החסרות כוח אדם מלכתחילה - נאלצים לטפל אף בהם על חשבון זמינותם לפגים המאושפזים בפגיות. לגבי המחסור באחיות יילודים הוסיפו כי האחיות המגיעות לפגייה נשלחות לאחר תקופת ניסיון של שנה-שנתיים לקורס על בסיסי הנמשך כשנה ומכשיר את האחיות לעבוד כאחיות טיפול נמרץ בפגייה. רק בתום הקורס מסוגלות האחיות לטפל בפגים המורכבים. המשמעות היא שמשך הכשרת האחות לעבודה עצמאית בפגייה נמשכת כשלוש שנים.

ביקורת נמתחה גם בנוגע למיגון הפגיות ברחבי הארץ, לאחר שאלו עמדו בסכנה במבצעים הצבאיים האחרונים. בכל פגיה יש עשרות פגים שחלקם שוקלים מאות גרמים בודדים בלבד ומחוברים למכונות הנשמה. כל מעבר של פגים מאזור לאזור כרוך בסיכון חייהם. למרות זאת, טרם נמצא מימון ממשלתי למיגון מלא של כל הפגיות ומרבית הנהלות בתי החולים נדרשות לפנות לפילנתרופים על מנת לממן מיגון פגיות. בפועל רק 9 מתוך 26 הפגיות הנמצאות בבתי החולים ממוגנות.

"היעדר פתרון מערכתי למיגון הפגיות בישראל חושף את הפגים לסכנה גדולה ומכניס לחרדה נוספת את ההורים המודאגים ממילא מסיבוכי הפגות", אומר ד"ר שמואל צנגן, יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה וחבר בהנהלת הפורום לה"ב. "העברת הפגים בחופזה לאתרים מוגנים מאולתרים חושפת אותם לסיכונים בטיחותיים, כגון, זיהומים נרכשים ודימומים תוך מוחיים, הנובעים מעצם העברתם ממקום למקום. יש לפעול לאלתר ליישום תכנית רב שנתית למיגון כל הפגיות בישראל ובהזדמנות זו לשפר את תשתיות הפגיות, כדי שיוכלו להעניק מענה טיפולי על פי הסטנדרטים המקובלים והמותאמים לשנות האלפיים בעולם המערבי".

שירה ובתה בפגייה - 27 בנובמבר 2018. .
שירה ובתה בפגייה/.

לרגל יום הפג, פורום הפגים הישראלי ערך סקר בו נבחנה השפעת לידת תינוקות פגים על המצב הכלכלי והתעסוקתי של הוריהם. בסקר, שנערך בשיתוף עם ד"ר לידיה גביס, מהמכון להתפתחות הילד בבית חולים שיבא-תל השומר בקרב כ-800 משפחות, העלה כי 20% מהמשפחות בהם נולד פג נאלץ אחד ההורים לשנות מקום עבודה. בקרב 27% מהמשפחות הופסקה עבודת אחד ההורים, ומקרב 39% מהמשפחות נאלץ אחד ההורים לרדת בהיקף המשרה. 12% מהמשפחות דיווחו כי אחד ההורים נאלץ לשנות את תחום עבודתו , בקרב ההורים שהמשיכו עבודתם, 29% נעדרו רבות ובאופן תכוף מעבודתם בשל מעקבי הבריאות של ילדיהם. "ממצאי הסקר אינם מפתיעים", הסבירה יעל שמעיה, יו"ר ועד מנהל בעמותת לה"ב ודיאטנית מחלקת פגים, במרכז רפואי העמק. "מעקב רפואי והתפתחותי הינו קריטי להתפתחות הפגים ושמירה על בריאותם. לידת פג משפיעה באופן משמעותי על משק הבית, על הכנסות המשפחה והמשך שגרת העבודה של ההורים, ולכן יש צורך במתן פתרון הולם בנושא ימי המחלה והארכת חופשת הלידה להורים לפגים".

אחת מאותן אימהות לפגים היא שירה אור סרנו, אם חד-הורית בת 38 מיבנה, אמנית עצמאית העוסקת בהפעלת אירועים, שחייה השתנו לאחר לידת ביתה ליבי. "אחרי שנתיים של טיפולי הפרייה חוץ-גופית בבית החולים ברזילי נכנסתי להריון בחודש אפריל בשנה שעברה, הייתי אמורה ללדת את ליבי שבועיים לפני חנוכה וילדתי שבועיים לפני ראש השנה, בשבוע 24, אחרי שהייתה לי רעלת הריון מאוד חריפה וקשה", שחזרה. "אושפזתי בחדר לידה למשך חמישה ימים שם במהלך הטיפולים מצבי החמיר ובגלל החשש שנאבד את ליבי החליטו לילד אותי בניתוח קיסרי חירום".

ליבי תינוקת שהייתה בפגיה עם בלונים שקישטה עבורה שירה. באדיבות המשפחה, מערכת וואלה!
ליבי בפגייה עם הבלונים שקישטה עבורה שירה/מערכת וואלה!, באדיבות המשפחה

לאחר הלידה, השתנה גם מצבה התעסוקתי והכלכלי של שירה. "חופשת לידה רגילה היא בת שלושה חודשים, אולם בגלל שליבי הייתה בפגייה קיבלתי תוספת של ימים, הייתי כמעט 34 שבועות בחופשת הלידה, שזה יותר ב-10 שבועות ממה שהייתי בהריון", ציינה. "בחופשת הלידה אסור לי לעבוד ואסור לי לפרסם את העסק, זה גמר לי את הקריירה. אם לא די בבעיות הכלכליות עוד יותר קשה להיות גם חד-הורית וגם עצמאית", לדבריה אילולא חבריה מעולם המופעים היא לא יודעת איך הייתה מסתדרת, "מפה לשם זורקים לה הפקות שאבוא וארוויח קצת, עבדתי בחברה שפשטה את הרגל ולא ראיתי מהם את הכסף, קשה לשרוד ככה, מזל שאמי מסייעת לי".

אורלי לוי אבקסיס. אתר הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
"המצב רחוק מלהיות אידיאלי". ח"כ אורלי לוי-אבקסיס/מערכת וואלה! NEWS, אתר הכנסת

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, יו"ר הפורום למען הפגים בישראל אמרה כי בזכות שיתוף הפעולה עם עמותת הפגים וארגון הניאונטולוגיה חל שיפור בקידום הנושא. "הצלחנו להביא בשורות רבות ולסייע בהארכת חופשת הלידה בתשלום של ההורים עקב אשפוז ילוד, בניית מודל הכוכבים אשר מתמרץ פגיות ובתי חולים שמשקיעים בפגיות ומציגים שיפור בתפקוד ועוד", אמרה. "עם זאת, המצב רחוק מלהיות אידיאלי ועלינו להמשיך ולקדם חקיקה בנושא. אחת מהן היא הקמת בנק חלב אם כפי שקיים בכל המדינות המפותחות. בנוסף, המחסור התקציבי, שקיים כבר היום בפגיות, ממשיך להיות חמור והקיצוץ הרוחבי עליו שמענו לאחרונה עלול לגזור את דינם של תינוקות שנולדו טרם עת ונאבקים על חייהם. עלינו להעניק לפגים את כל המעטפת האפשרית כדי שיוכלו להתפתח בביטחון, שמשמעו גם מוגנות פיזית וגם רופאים מומחים שיודעים לתת מענה לצרכים הייחודיים של הפגים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully