וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה הכריזה משטר צבאי בעקבות העימות הימי עם רוסיה

26.11.2018 / 21:45

אחרי דיון חירום בפרלמנט בהשתתפות הנשיא, נכנס לתוקף הצעד החריג במחוזות הגובלים ברוסיה למשך 30 יום אחרי ההשתלטות על כלי השיט. באופוזיציה חוששים מדחיית הבחירות. היילי הזהירה את מוסקבה בדיון במועצת הביטחון: "פעולה שחצנית בניגוד לחוק הבינלאומי"

עריכה: איתי עמרם

הפרלמנט של אוקראינה אישר הערב (שני) את הצו של הנשיא פטרו פורושנקו המכריז משטר צבאי למשך חודש בעקבות העימות הימי עם רוסיה, שבמהלכו השתלטה מוסקבה על שלושה כלי שיט אוקראיינים לחופי הים השחור.

המחוקקים תמכו בגרסה המרוככת שהציג הנשיא, שתהיה תקפה בשלב ראשון ל-30 יום ותוטל במחוזות הגובלים ברוסיה. הרשויות יוכלו עתה להגביל התכנסויות ציבוריות ולפקח על התקשורת. חלק מחברי הפרלמנט הביעו חשש שפורושנקו ישעה את הבחירות שאמורות להתקיים ב-31 במרץ הקרוב, אולם הוא מכחיש זאת.

שתי השכנות, שיחסיהן התדרדרו בהתמדה מאז שסיפחה רוסיה את חצי האי קרים ב-2014, מאשימות זו את זו באחריות לתקרית, אחת החמורות והישירות ביותר בין הצדדים שאירעו בשנים האחרונות.

נשיא אוקראינה פורושנקו בדיון בפרלמנט על הכרזת משטר צבאי, 26 בנובמבר 2018. רויטרס, רויטרס
מבטיח לא לדחות את הבחירות. פורושנקו בפרלמנט, היום/רויטרס, רויטרס

בתחילה הציעה המועצה להגנה לאומית ולביטחון להכריז משטר צבאי למשך 60 יום, אך פורושנקו אמר כי היא ריכך אותה על מנת שלא לשבש את הבחירות. מצבו בסקרים רע ביותר, ויש מי שחוששים כי הוא מנסה לנצל את המצב הביטחוני לטובתו. הם מציינים כי בתקריות אחרות וחמורות יותר מול רוסיה מאז הדחת הנשיא הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ' ב- 2014 לא נשקלה אפשרות זו.

פורושנקו טוען כי יש חשש מפני פלישה נרחבת של רוסיה ועל כן הוא זקוק לסמכויות ביטחונות נרחבות יותר. 276 מחוקקים הצביעו בעד, ואילו 30 התנגדו. המשטר הצבאי הוכרז בחמישה מחוזות הגובלים ברוסיה, שני מחוזות הגובלים במחוז הבדלני טרנסניסטריה שבמולדובה ובשלושה מחוזות שלחופי הים השחור.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
כלי השיט האוקראיני אשר נפגע מאש צבא רוסיה, עוגנת בנמל הימי בקרץ'. רויטרס
אחד מכלי השיט האוקראיניים שנתפסו על ידי הצי הרוסי, היום/רויטרס

הערב הזהירה שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי ה את רוסיה כי ההשתלטות שלה על שלושת כלי השיט האוקראיניים היא "הפרה בוטה של הריבונות האוקראינית" ו"פעולה שחצנית שעל הקהילה הבינלאומית לגנות". היא אמרה את הדברים בדיון במועצת הביטחון של האו"ם.

מועצת הביטחון נפגשה פעמים רבות מאז תחילת המשבר ביניהן, אך לאור זכות הווטו של מוסקבה, אין ביכולתה לאמץ החלטות נגדה. עם זאת, ארצות הברית, האיחוד האירופי ומדינות אחרות הטילו סנקציות על הקרמלין בשנים האחרונות.

כלי השיט האוקראיניים ניסו להגיע לים אזוב מהים השחור דרך מצר קרץ', אך נחסמו על ידי הצי הרוסי שהשתמש בספינת משא כדי לחסום את המעבר בגשר. כוחות מיוחדים השתלטו על המשט הקטן, תוך שהם משתמשים באש חי ופוצעים כמה מהמלחים. לטענת קייב, נפצעו שישה, אך מוסקבה אמרה כי רק שלושה נפצעו מבלי שנשקפת סכנה לחייהם. רוסיה מסרבת לשחרר את 23 החיילים שעצרה.

(עדכון ראשון: 18:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully