וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קובה מחזירה את רופאיה בשל המשבר, ועניי ברזיל נותרים ללא סיוע

23.11.2018 / 14:53

הנשיא הנבחר בולסונארו רוצה לשנות את התכנית שפעלה בתקופת ממשלות השמאל, אך באי הקומוניסטי זעמו והחליטו להחזיר את הרופאים. באזורים מבודדים רבים, הקובנים היו אנשי המקצוע היחידים שראו אי-פעם התושבים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הרופאים הקובנים הראשונים מתוך אלפים שאמורים לעזוב את ברזיל שבו ביום חמישי למולדתם, בעקבות הביקורת שהשמיע הנשיא הנבחר ז'איר בולסונארו. הממשל הקומוניסטי בהוואנה החליט בתגובה לצמצם את הסכם שיתוף הפעולה עם ברזיליה, בצעד שיותיר מיליוני אזרחים ללא טיפול רפואי.

בולסונארו, איש הימין הקיצוני, אמר כי הרופאים הקובנים מנוצלים כמו "עבדים" מאחר שממשלת קובה לוקחת 75% מהכנסותיהם. הנשיא הנבחר אמר כי התכנית, שהחלה ב-2013 תחת ממשל השמאל של דילמה רוסף, תוכל להימשך רק אם הרופאים יקבלו את משכורותיהם במלואן ויורשו להביא את משפחותיהם מקובה.

הרופאים הקובנים עובדים בעיקר באזורים המבודדים של ברזיל, שבהם הרופאים המקומיים לא רוצים לעבוד. הממשלה מתקשה למלא את חסרונם ו-8,332 משרות נותרו פנויות בשל העזיבה הפתאומית. לקובה יש מערכת בריאות מכובדת המניבה לה מקור הכנסה משמעותי. יותר מ-50 אלף אנשי רפואה קובנים פועלים ביותר מ-60 מדינות, ומבחינתם, גם חלק קטן מהמשכורת שלהם הוא שיפור בהשוואה לסטנדרטים בארצם.

רופא קובני שב לארצו בנמל התעופה ברזיליה, ברזיל, 22 בנובמבר 2018. רויטרס
רופא קובני בנמל התעופה בברזיליה בדרכו חזרה להוואנה, חמישי/רויטרס

כשהם משתרכים בתור הבידוק בנמל התעופה בברזיליה, רבים מהרופאים הקובנים נשאו טלוויזיות חכמות בגודל 49 אינץ'. בארצם, מוצרים כאלו הם יקרים במיוחד.

"אני שמח לראות את ילדי, אבל אני עצוב להשאיר אנשים ללא טיפול רפואי", אמר לומה רודריגס, מתמחה שעבד שנתיים במדינת המחוז באהיה.

רפאל סוזה, בן 32, סיפר כי המטופלים שלהם חיבקו אותם כשעזבו. "ביקרתי חולים רבים שמעולם לא ראו רופא בביתם", סיפר הרופא, ממחוז גרנמה שבמזרח קובה.

בערים רבות בברזיל, שהסתכמו על הרופאים הקובנים, חדרי ההמתנה המלאים בדרך כלל בנקודות הבידוק הציבוריות היו ריקים השבוע. כרזות שנתלו במקום בישרו על ביטול התורים עד להודעה חדשה.

אדרילי רודריגס, בת 22, שבה על עקבותיה ביום רביעי כשהגיע לבדיקת היריון בסנטה מריה הסמוכה לבירה ברזיליה. "אנחנו כל כך מודאגים מאחר שאין לנו כסף לרופא פרטי והיא בחודש החמישי להיריונה, כך שצריך להשגיח עליה ולעשות לה בדיקות", סיפרה אמה, אדריאנה.

גוף המייצג ראשי עיר ברחבי המדינה ומועצת רשויות הבריאות המקומיות מסרו כי 29 מיליון תושבים עלולים להישאר ללא גישה לטיפול רפואי בסיסי. הם קראו לממשלה לפעול במהירות כדי לאפשר לרופאים הקובנים להישאר.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מרפה ציבורית בבירת קובה, הוואנה, 14 בנובמבר 2018. רויטרס
כ-50 אלף אנשי רפואה מקובה פרוסים בעולם. מרפאה ציבורית בהוואנה/רויטרס

בולסונארו נבחר בחודש שעבר ברוב גדול, שמאס בשחיתות ובפשע המשתוללים במדינה שהייתה תחת שלטון של ממשלות שמאל במשך כעשור וחצי. הנשיא הנבחר, שייכנס לתפקיד ב-1 בינואר, אמר כי הוא מוכן להעניק מקלט לכל אזרח קובה שיבקש זאת ובכך החריף את המתיחות עם הוואנה, עד לא מכבר ידידה קרובה של ברזיל. לדבריו, הרופאים הקובנים חסרי הכשרה מתאימה מכדי לעבוד בברזיל ועליהם יהיה לעבור מבחנים לשם כך.

משרד הבריאות מתכנן להקפיא בשבוע הבא את הדרישה מרופאים קובנים להציג את הדיפלומה הרפואית שלהם בברזיל, כך שהם יוכלו להיות מועסקים ישירות על ידי הממשלה ולא דרך ארגון הבריאות הפאן-אמריקני. לא ברור כמה מהם יהיו מוכנים לעבוד מחוץ לתכנית הממשלתית של ארצם, במיוחד אם יש להם ילדים, מאחר שבחירה כזו כמוה כעריקה.

דובר מטעם המשרד אמר כי ברזיל תמלא את החסר בעזרת עובדים מקומיים. לדבריו, בתוך יומיים, נרשמו 3,648 איש למילוי המשרות החסרות, אך אלו היו בעיקר באזורים העירוניים הגדולים במדינה.

אחד שכן יישאר בברזיל הוא ריצ'ל קולסו, שהיה כל כך חיוני בעיירה קטנה צ'פדה שבדרום המדינה עד שראש העיר ביקש ממנו להתמנות לתפקיד אחראי מחלקת הבריאות המקומי. "העיירה שלי זקוקה לרופאים והוא הכרחי לטיפול הרפואי שלנו", אמר ראש העיר, קרלוס קטו, בשיחת טלפון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully