וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיסיסיפי כבר לא בוערת: המושל הנאמן של טראמפ שרואה בהפלות "רצח עם"

20.11.2018 / 12:02

פיל בראיינט מנסה להרחיק את המדינה מעברה האלים נגד שחורים, בזמן שהוא מקדם מדיניות שמרנית הדוקה. "המדינה הייתה מקוטבת גם בתקופת אובמה", גונן המושל על הנשיא הנוכחי, בריאיון מיוחד לוואלה! NEWS. הוא מקווה שהרכב העליון החדש יבטל את הפסיקה ההיסטורית

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

כשחושבים על מיסיסיפי, מותר לנחש שהדימוי מורכב משורה של אירועים היסטוריים, ספרים, סרטים ובמרכזם הכתם האפל של ההיסטוריה האמריקנית, העבדות ובאפלייה הממוסדת אחריה.

מיסיסיפי היא המדינה האמריקנית שבה היה המספר הגדול ביותר של מעשי לינץ' בשחורים אחרי מלחמת האזרחים. זו המדינה, עם שכנותיה אלבמה וג'ורג'יה, שהיו ליבת הדרום העמוק הגזעני. המדינה שבה נרצח בשנת 1955 אמט טיל, צעיר שחור מהצפון שבא לבקר את קרובי משפחתו ולא ידע שאסור לו ליצור קשר עין עם אישה לבנה. בעלה של האישה, עם אחיו למחצה חטף אותו באותו לילה ורצח אותו באכזריות. בלווייתו הושאר הארון פתוח כדי שכל ארצות הברית תראה מה נעשה לנער.

השניים זוכו בידי חבר מושבעים, לבן כולו. שנה אחר כך הודו בגאווה ברצח - החוק מנע את העמדתם לדין על עבירה ממנה זוכו. הפרשה השפיעה על סופרת צעירה, ילידת הדרום, בשם הרפר לי והדים לה נמצאים בספר, אחד הידועים והאהובים בארצות הברית, "אל תיגע בזמיר".

במיסיסיפי נרצח פעיל זכויות האזרח השחור מדגר אוורס, נרצחו שלושה פעילי זכויות האזרח, רוכבי החופש שבאו מהצפון לסייע לשחורים לעמוד על זכותם לבחור. הפרשה הונצחה בשורת ספרים ובסרט מיסיסיפי בוערת. ויליאם פוקנר וטנסי ויליאמס, בני מיסיסיפי, תיעדו את הדרום, כשפוקנר, חתן פרס נובל, כותב בצורה נפלאה על המחוזות הכפריים, העניים, של המדינה.

מושל מיסיסיפי, פיל בראיינט במהלך ראיון לאורן נהרי, מלון ענבר, ירושלים 18 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
"אנחנו מעצמה כלכלית". בראיינט/ראובן קסטרו

כיום, מיסיסיפי והעומד בראשה מנסים להתנער מכל העבר האפל הזה.

"מיסיסיפי כיום היא מעצמה כלכלית", אמר מושל המדינה פיל בראיינט בריאיון לוואלה! NEWS. "זו מדינה של ייצור מתוחכם - מפעל ניסן המייצר תשע דגמי מכוניות, מפעל טויוטה המייצר 750 אלף מכוניות קורולה בשנה, 70% מאוניות הצי האמריקני מיוצרות בפסקדולה, וכן המכ"ם של רייתאון". המכ"ם, מדגיש הפוליטיקאי המיומן, נמצא במערכות כיפת ברזל.

בכל זאת, ההיסטוריה נוכחת במיסיסיפי. תושבי המדינה - הגדולה פי חמישה מישראל בשטחה, אבל רק כשליש מהאוכלוסייה בלבד מודעים לה. מדינת המגנוליה, כינויה הרשמי, על אף שמדינת הכותנה מתאים לה יותר, היא המדינה השנייה שפרשה מארצות הברית בפרוץ מלחמת האזרחים ושדגל הקונפדרציה הוא חלק מדגלה הרשמי גם כיום.

בראיינט חש לא בנוח עם הנושא הזה. "אני ביקשתי להכניס לפתקי הבחירה את הנושא הזה (בזמן מערכות בחירות מצביעים האמריקנים על שורה ארוכה של בעלי תפקידים ונושאים, א"נ), אבל בית המחוקקים של מיסיסיפי מסרב, זה 40 שנה הם אומרים שהנושא מסובך מדי". לדבריו, בשנים הבאות, ככל שהאוכלוסייה השחורה במיסיסיפי תגדל, זה ישתנה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
דונלד טראמפ בעצרת בחירות במדיסון, מיסיסיפי, 8 במרץ 2016. רויטרס
עצרת תמיכה בטראמפ בעיר מדיסון, מיסיסיפי, 2016/רויטרס

הדור המבוגר חייב להבין את השינוי שחל במדינה - ובראיינט, גבר לבן, מושל המדינה אולי הגזענית ביותר בארצות הברית, ודאי לפני כמה עשורים, מדגיש - מיסיסיפי השקיעה 70 מיליון דולר במוזיאון לתולדות תנועת שוויון זכויות האזרח וביקרו בו 200 אלף איש.

בראיינט, מושל מיסיסיפי מאז 2012, הוא נוצרי אדוק. הוא מייצג את המפלגה הרפובליקנית לא רק באמונתו אלא בכל הוויתו - והוא מודע לבעייתיות, ולכך שהמפלגה הפכה למפלגה של גברים לבנים, וכן נשים לבנות.

"אנו צריכים בלי ספק לעשות יותר, להושיט יד במיוחד לשחורים", אמר. "אחרי הכול, אנו המפלגה של לינקולן, של טדי רוזוולט. היו אלה הדמוקרטים הלבנים במדינות הדרום שצעקו הפרדה היום, הפרדה לנצח".


בראיינט צודק. המפלגה הדמוקרטית הייתה קואליציה משונה של שחורים, יהודים ליברלים, ניו אינגלנד וניו יורק הליברליות והדרום הלבן הגזעני - אבל גם הוא הודה שככל הנראה לינקולן וטדי רוזוולט לא היו עוברים היום פריימריז במפלגה שכה מתגאה במורשתם.

"גם תחת אובמה המדינה הייתה מקוטבת"

בראיינט היה אחד המושלים הראשונים שהתייצבו לצדו של דונלד טראמפ.

מה ראית בו?

"ראיתי איש עסקים. לא פוליטיקאי. יותר מדי שנים ראיתי פוליטיקאים המשוכנעים שהעם עובד עבורם, בעוד העם הוא הריבון, והם אמורים לעבוד עבור העם. טראמפ הוא איש העסקים, שישחרר את כבלי הכלכלה, יתן לעסקים לפרוח. זה היה הנימוק המרכזי".

הוא מרוצה לחלוטין מהבחירה שלו ושל ארצות הברית, גם בעניינים כמו למשל הצהרות ההון של טראמפ שהוא מסרב להציג, כפי שעשו קודמיו. "זה עניינו בלבד. הוא תחת חקירה, ואם היה משהו חשוד בהצהרות האלה - אם היה מרוויח באופן לא ראוי מכך שהוא הנשיא, אם הארגון שלו חייב הון למיליארדרים סעודים או אוליגרכים רוסים - החוקרים היו עולים על כך".

מה באשר לסגנונו של הנשיא?

"כולם אומרים על טראמפ שהוא מקטב. הרשה לי להזכיר לך כמה אובמה, המאחד הגדול כביכול קיטב. גם תחתיו המדינה היתה מקוטבת לחלוטין פוליטית".

ומי אשם? כרגיל, התקשורת.

"אנו נמצאים כיום במחזורי חדשות של 24 שעות. אנו נמצאים בתקופה שבה צריך לתת 20 שעות ביום של דיעות על המסך. וזה משפיע. כשנבחר אובמה לא קראנו לפיצוץ הבית הלבן, או ייחלנו למות הנשיא. כיום אנו, הרפובליקנים, מותקפים - כשיוצאים למסעדה, בציבור, בכל מקום".

נשיא ארצות הברית מחקה את כריסטי בלייזי פורד בעצרת בחירות במיסיסיפי - ארצות הברית 3 באוקטובר 2018. רויטרס, רויטרס
טראמפ בעצרת במיסיסיפי בחודש שעבר/רויטרס, רויטרס

הוא נפגש עם טראמפ בקביעות, והאדם שהוא רואה הוא אינו האדם שהתקשורת, או יריביו הפוליטיים רואים. "פגשתי בו רק השבוע, הוא היה במצב רוח מעולה, התלוצצנו על ביקורו הקרוב במיסיסיפי", אמר המושל.

טראמפ אמור להגיע לשתי עצרות תמיכה בסנאטורית הרפובליקנית סינדי הייד סמית בבחירות המיוחדות שייערכו בשבוע הבא. היא מונתה על ידי בראיינט, האישה הראשונה שמכהנת בסנאט מטעם מיסיסיפי. היא צפויה להיבחר למרות, או בגלל, התבטאויות שנויות במחלוקת, כמו זה שהיא תקבל מושב בשורה הראשונה בתלייה פומבית. זאת במדינה עם היסטוריה של תליות ומעשי לינץ', וכשמועמד המפלגה הדמוקרטית מולה הוא שחור. היא דוחה את הביקורת ואמרה שמדובר בדבר נימוס שהוצא מהקשרו.

"פגשתי בו לפני כשבוע כשביקרתי בבית הלבן כדי לשוחח עם ג'ארד קושנר על הרפורמה במערכת המשפט הפלילי, רפורמה שתסייע רבות לשחורים. היכן הדמוקרטים שיתייצבו לצד הנשיא בנושא הזה? וכן, אני מאמין שניתן להגיע להסכמות, בנושאי תשתית, בנושאי מחירי התרופות, אפשר לעבוד יחד - אם יהיה רצון טוב".

"יש אנטישמיות משני הצדדים"

בראיינט הגיע לישראל לוועידת פסגת המנהיגים הבינלאומית בירושלים, כנציג מיסיסיפי הוא רוצה ללמוד מישראל, מדינה קטנה, מוקפת אויבים, שהפכה מעצמת סטרט אפ. הוא רוצה להביא חדשנות למדינתו, וישראל היא המקום המתבקש.

הוא תומך נלהב בישראל. אבל בארצות הברית כיום יש קולות רעים לאוזניים יהודיות המורגלות בזיהוי קולות כאלה. ובארצות הברית יש כיום קולות אנטישמיים גוברים והלכים, והנשיא טראמפ לא תמיד מהסה אותם, בתקיפות ובמידיות הנדרשת, כמו באירועי שרלוטסוויל ואפילו פיטסבורג.

"יש אנטישמיות משני הצדדים", אמר בראיינט. "יש את האנשטימיות של השמאל הקיצוני - של לואיס פרקאן, 20 שנה הוא אנטישמי, ונשיאים אמריקנים - קלינטון, אובמה, הצטלמו איתו, לא גינו אותו. אני מאד מקווה שהמתפרעים בשרלוטסוויל אינם רפובליקנים, אבל גם אם הם היו - אי אפשר לשלוט בכל אחד ואחד. אלה השוליים - וחשוב לזכור שאין לקבל אלימות בשום מקרה".

בית המשפט העליון של ארה"ב. רויטרס
רוב לשמרנים. בית המשפט העליון של ארה"ב/רויטרס

בסוף הריאיון, שאלתי את המושל אם בית המשפט העליון השמרני החדש יהפוך את פסיקת רו נגד ווייד המפורסמת, המאפשרת הפלות. ציפיתי לתשובה פוליטית, אולי מתחמקת - הרי מדובר בנושא השנוי ביותר במחלוקת ונושא קריטי לנשים, שהן קבוצה שאין חשובה ממנה לשתי המפלגות - אבל המושל לא היסס.

"אני תומך חד משמעית בהפיכת הפסיקה", אמר בראיינט. "אני לא מאמין שיש בחוקה אישור להפלות. בית משפט ליברלי השתמש בסעיף הפרטיות כתירוץ, ואני מקווה שבית משפט שמרני יהפוך זאת, ואז הקונגרס יחליט".

מילותיו האחרונות בשיחה על נושא זה כבר הזכירו יותר את מיסיסיפי של פעם, את החוואים המאמינים בתנ"ך וברובה: "אני חושב שהפלות הן רצח. הן רצח עם - והעולם יעמוד לדין על ידי האל על כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully