וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעת ענק נגד מכבי: הרופא המליץ על משכך כאבים - הילד הפך לצמח

18.11.2018 / 15:04

בני משפחתו של ילד בן 6 מבני ברק הגישו תביעה נגד מכבי שירותי בריאות לאחר שרופא המשפחה לא אבחן כראוי את תסמינים שהעידו לכאורה כי הוא סובל מדלקת קרום המוח. "מדובר במקרה מזעזע של רשלנות רפואית בו נגרם נזק שלא ניתן לתיאור". קופת החולים מכבי: נגיב בבית המשפט

הילד ואביו בתביעת ענק נגד מכבי שירותי בריאות - 18 נובמבר 2018. ---, מערכת וואלה! NEWS
"אבחון רפואי לקוי". האב ובנו המאושפז/מערכת וואלה! NEWS, ---

ילד בן שש מבני ברק מאושפז בבית החולים השיקומי רעות בעודו מוגדר כצמח, לאחר שלטענת בני משפחתו קיבל אבחון רפואי לקוי מצד רופא משפחה של קופת החולים "מכבי שירותי בריאות". הילד ובני משפחתו הגישו תביעה נגד קופת החולים של יותר מ-2.5 מיליון שקלים.

מכתב התביעה, שהוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד קופת החולים באמצעות עורך הדין נתנאל רוט, מתוארת השתלשלות האירועים שהסתיימה בהידרדרות מצבו של הילד. על פי כתב התביעה, בחודש פברואר 2015 יצא הילד עם חבריו לגן הילדים ועם אנשי הצוות לסיור בנמל תל אביב. סמוך לשעה 13:00 כששבו מהסיור, פנה המורה של הילד לאמו בטענה כי במהלך הסיור התלונן בנה על חולשה, כאבי ראש והקאות, וכי הבן ביקש שהוריו יגיעו לאסוף אותו.

הוריו של הילד אספו אותו מיד עם עגלה ופנו לרופא המשפחה בקופת החולים, על מנת שהאחרון יאבחן את מצבו. לדברי הוריו של הילד, עם הגעתם לרופא המשפחה, לא בוצעה לבנם סדרת בדיקות הכרחית כגון בדיקת לחץ דם, בדיקת דופק, בדיקת חום. כמו כן מכיוון שבנם היה "מנומנם וישנוני" הרופא כלל לא ניסה להעיר את בנם ולבדוק האם הוא מתקשר עם הסביבה באופן ראוי. עניין נוסף עליו הצביעו ההורים היה שהרופא כלל לא בדק אם הילד סובל מקישיון עורף, סממן שנדרש בבדיקות בעת תלונות על כאבי ראש, הקאות וישנוניות. בתום האבחון טען הרופא שככל הנראה הילד סובל ממחלה ויראלית, ולכן ישנה סבירות גבוהה שבשימוש במשככי כאבים כמו נורופן ומשכך כאבים התסמינים יעברו. על פי הנטען בכתב התביעה, הרופא ציין שאם תוך כמה שעות המצב לא יוטב, יש לפנות עם הבן לחדר המיון.

אילוסטרציה. ShutterStock
"כשלים בשלב הבדיקות בקופת החולים"/ShutterStock

לאחר כשעתיים ניסו הוריו של הילד לתקשר עמו, אולם מצבו החמיר. בשלב זה התקשר אביו של הילד למוקד הטלפוני של קופת החולים מכבי, שם דיווח כי בנו "ישנוני ולא ניתן להעיר אותו, אינו מגיב לגירוי וירבלי, אך מגיב בהתכווצות לגירוי מגע". בשלב זה, כך על פי כתב התביעה, הנציגה הטלפונית הקשתה על אב בשאלות רבות ובשיחה מתמשכת. האבחנה הסבירה ביותר הייתה שהבן סובל מדלקת קרום המוח.

בסיומה של השיחה נשלח אמבולנס לבית המשפחה, שפינה את הבן במהירות לבית החולים שניידר לילדים בפתח-תקווה. כאן גם גילו רופאי בית החולים את מצבו הרגיש של בנם. בבדיקת CT מוח נצפתה בצקת מוחית דיפוזית קשה. הילד הובהל לחדר הניתוח לניתוח ראש דחוף. בדיקת MRI שבוצעה לאחר הניתוח הדגימה את חומרת הנזק המוחי שנגרם לילד. בבדיקה נוספת נמצאה עדות על הפרעה בגזע המוח וכן בדיקת CT נוספת שמצאה סממני בצקת. על פי כתב התביעה שלושה חודשים לאחר שהובהל לבית החולים, הועבר הילד לבית החולים השיקומי "רעות" כשהוא במצב וגטטיבי - "צמח". מאז אשפוזו חל שיפור מינורי במצבו הבריאותי, אולם הוא עדיין מונשם ומוזן בסיוע מכשירים רפואיים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"כשלים בבדיקות בקופת החיים"

מומחית בכירה למחלות זיהומיות ופנימיות באחד מבתי החולים המוכרים התבקשה על ידי התובעים לעבור על התיק הרפואי של הילד ולספק חוות דעת. "התובע נותר עם נכות קשה ביותר, במצב וגטטיבי, מונשם כרוני ומרותק למיטתו, סיעודי לחלוטין", כתבה.

התסמינים לדלקת קרום המוח הנגרמת מחיידק הם חום, הקאות, כאבי ראש, כאבים בעורף, רגישות לאור וקשיון עורף - קושי וכאב בכיפוף הראש אל עבר החזה. לעתים ילדים יכולים לפתח מצב של בלבול או לחלופין מצב של אדישות, בו קשה להורים להעיר את הילד .

המומחית ציינה כי כל הסממנים היו נוכחים במקרה של התובע כבר בזמן הפנייה לקופת החולים בשעה 13:22 וקישיון עורף כלל לא נבדק. לדבריה החשד בדלקת קרום המוח מהווה מצב חירום רפואי המחייב פעולה מידית לאבחון וטיפול. במקרה בו מתבצעת פנייה לרופא בקופת החולים יש להפנות את הילד באופן מידי לחדר המיון ויש לשקול מתן אנטיביוטיקה ראשונה כבר בקופת החולים.

המומחית קובעת בחוות דעת כי בדיקת הרופא שהתקיימה בקופת החולים התאפיינה בשורה של כשלים. הראשון, הבדיקה והאבחון מסתכמים בשורה דלה המתארת ילד ישן בעגלה, הרופא לא העיר את הילד ולא התרשם ממצבו הקוגנטיבי ולא ממצבו הכללי, כמו כן לא נעשתה על ידי הרופא בדיקה בסיסית של מדדים דוגמת חום, דופק ולחץ דם שיכולים להעיד על חומרת המחלה וזאת למרות שהתלונות שתיארו ההורים "קלאסיות" לדלקת קרו המוח. המומחית אף הדגישה כי לא ברור כלל על סמך מה הרופא אמר להורים כי מדובר במחלה ויראלית ושלח אותם לביתם ללא טיפול רפואי או מתן אנטיביוטיקה.

"מדובר במקרה מזעזע של רשלנות רפואית חמורה בו נגרם נזק בל יתואר לקטין ולמשפחתו שניתן היה למנוע בקלות", הסביר עו"ד נתנאל רוט המתמחה בדיני נזיקין ורשלנות רפואית ומייצג את המשפחה. "זה הרי דבר שבשגרה שהורים הולכים עם ילדיהם לרופא המשפחה במקרים של חום, הקאות ועוד. הפעם פנו ההורים כי רצו לקבל אבחון מקיף למצבו של בנם ונשלחו לביתם כלאחר יד".

מרכז שניידר לרפואת ילדים, פתח תקווה. מרץ 2016. ראובן קסטרו
"בבית החולים אובחן מצבו של הילד". המרכז הרפואי שניידר/ראובן קסטרו

"במקרה הנוכחי הרופא אפילו לא קם ממושבו כדי לבדוק אותו, אלא פטר את ההורים המודאגים באבחון לקוי שמשמעותה, לא כלום", הוסיף עו"ד רוט. "בפעולה קטנה ביותר, יכול היה הרופא להציל את חייו של הילד והוא היה חוזר לבית הספר עם שאר חבריו ככל הנראה מספר ימים לאחר מכן".

במסגרת התביעה נגד מכבי שירותי בריאות, המשפחה דורשת מהקופה פיצוי כספי שיסייע למשפחה בהתאמות מיוחדת בביתם לנוכח מצבו הבריאותי הרגיש של בנם, הכל כדי שיכולו להעניק לו טיפול מיטבי במצבו הרגיש. בנוסף תובעת המשפחה פיצוי בגין הוצאות רפואיות ופרה רפואיות, הפסדי שכר של ההורים, הוצאות נסיעה, שירותי עזרה וסיעוד וכאב וסבל.

"המתח מלווה אותנו באופן קבוע, משום שכשהילד מונשים הדבר מצריך השגחה צמודה", הסביר אביו של הילד. "יש לנו עוד ילדים בבית שצריך לתת גם להם. מאז האירוע אנחנו צריכים לעמוד במשימה כפולה. צריך להמשיך לספק את צרכיהם ובמקביל לדאוג גם לילד מדי יום. זה גם קשה מבחינה רגשית".

מ"ממכבי שירותי בריאות" נמסר בתגובה: "קיבלנו את כתב התביעה אנו לומדים את פרטיו ונמסור התייחסות מפורטת בבית המשפט".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully