וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשת המועצה הראשונה ביישוב: המנצחת של פרדס חנה כרכור

17.11.2018 / 18:01

בוגרת 8200 שהחלה את דרכה כעובדת בעיריית ירושלים וסללה את דרכה עד שהרגישה מוכנה לפלס את דרכה לפסגה ביישוב ילדותה. לאחר קמפיין רצוף מכשולים, איומים והכפשות, נבחרה הגר פרי יגור לעמוד בראש המועצה המקומית הוותיקה. "מגיל מאוד צעיר כיוונתי את עצמי למקום הזה"

צלמים זמניים מורשים

לראשונה, נבחרה אישה לעמוד בראש שתי המושבות שהתאחדו למועצה מקומית אחת לפני חמישים שנה, כרכור בת 105 שנים ופרדס חנה בת 90. מי שעושה היסטוריה היא הגר פרי יגור, שנולדה אמנם בנתניה, אך מגיל שנה הפכה לתושבת המועצה המקומית פרדס חנה. בבוקר שאחרי הזכייה, בריאיון ראשון מאז ניצחה את מ''מ ראש המועצה עו''ד אלדד בר כוכבא, הגר פרי יגור, נרגשת אך שקולה, עונה על כל השאלות הקשות.

פרי יגור בת 40, נשואה ואימא לילד. בוגרת 8200 ובעלת ניסיון של כשלוש שנים בעיריית ירושלים בהן שימשה כעוזרת למנכ''ל העירייה. לאחר מכן, כיהנה בתפקיד מנהלת מחלקת תכנון והיטלי השבחה במועצה האזורית חוף הכרמל. לפיכך, פרי יגור מכירה מקרוב את הזירה המוניציפלית ואת השלטון המקומי. נוסף לכל זה, היא גם מתכננת ערים שעסקה גם בעריכת תכניות מתאר. בבוקר שלאחר ליל הבחירות, את מטה הבחירות של ''בשבילנו'', רשימתה, המצוי במרכז מסחרי קטן במרכז המושבה, עוד פוקדים מדי פעם תושבים המגיעים לחבק, לברך ולהצטלם עם פרי יגור בסלפי, על רקע בקבוקי היין הריקים שנותרו עומדים על השולחן מחגיגת הניצחון.

"אני כן נרגשת'', היא התעקשה, ''אתמול התרגשתי מאוד. היום זה גודל האחריות שנוחתת עלי, וצריך גם להבין את ההתרגשות. אפשר להסתכל על חמש השנים האחרונות שבהן בניתי את עצמי לתפקיד, אבל בעצם בניתי את עצמי לזה לכל החיים''. יגור הוסיפה כי "יש דברים שבן אדם נולד איתם, ואני מגיל מאוד צעיר כיוונתי את עצמי למקום הזה. אימא שלי זוכרת שעוד לפני שהייתי בת חמש אמרתי שיום אחד אהיה ראש המועצה של פרדס חנה. זה משהו שטבוע בי''. את סלילת דרכה לתפקיד החלה מיד לאחר שירותה הצבאי. יגור מחזיקה בתואר ראשון במדעי המדינה ולימודי מזרח התיכון ובתואר שני במדעי המדינה ולימודים עירוניים ואזוריים מאוניברסיטה העברית.

הגר פרי יגור ראשת המועצה המקומית פרדס חנה כרכור. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
"נאמרו נגדי אמירות מתריסות בגלל שאני אישה''. הגר פרי יגור/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

מהפכת אוקטובר

את המשיכה לתחום הציבורי קיבלה מהבית. "הבית שלי תמיד נשם ציבוריות עם התנדבות למען הקהילה. זה ספוג דם. ההורים היו פעילי ציבור, אבא שלי אפילו פעם התמודד בעצמו לחברות במועצה, למרות שלא נכנס. אמא שלי הייתה מורה 25 שנה והקימה פה את להקת הדודאים למחול''. עוד הוסיפה כי ''האחים שלי היו מתנדבים בקהילה בכל מיני דברים. זה הבית בתוכו גדלתי ואני באופן אישי עובדת על זה כבר עשרים שנה, דרך התואר, העבודות ובכלל''.

כשנשאלה האם קיבלה טלפונים מפתיעים בעקבות זכייתה, אמרה כי "אבי גבאי התקשר, בוז'י הרצוג ומצמרת המפלגה גם חברי וחברות כנסת כמו סתיו שפיר, מרב מיכאלי, איציק שמולי ורויטל סויד". נראה כי מפלגת ''העבודה'' סימנה את ניצחונה כניצחון המפלגה. אולם, לא רק מהשמאל התקשרו לברך: "מאוד ריגש אותי שדוד לוין, הראש המועצה של פעם היה איתי כאן אתמול בערב ובכלל בשבועות האחרונים. אגב, הוא היחידי מהליכוד שהיה כאן ראש מועצה. התקשר גם ראש המועצה לשעבר של חוף הכרמל, כרמל סלע, וראש המועצה של זיכרון יעקב, זיו דשא''.

פרי יגור מסתייגת מהכרזת ניצחונה כ'ניצחון נשי'. לטענתה, היא לא ניהלה קמפיין נשי, "אני אישה. אבל לא ביקשתי שייבחרו בי בגלל שאני אישה. ביקשתי שייבחרו בי בגלל האג'נדה שקידמתי ובגלל היכולות והניסיון שלי. אתמול כשקיבלתי הודעה שאני האישה ה-13 במדינת ישראל שנבחרה לראש רשות, אז אני מבינה שיש לזה משקל רב קמפיין'', עם זאת היא מחדדת: "אבל זה לא היה הקמפיין''.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מטה בחירות עינת קליש רותם. שלומי גבאי
"מודל והשראה". עינת קליש רותם, ראשת העיר חיפה/שלומי גבאי

'''הצד השני הוביל קו מסית ואלים"

קשה להתעלם מהעובדה כי במשך מאה שנים לא סללה אף אישה את דרכה לתפקיד הראש בפרדס חנה כרכור, "מתי מעט, בודדות, מביאות את עצמן להתמודדויות מהסוג הזה. וכן, התחוללה מהפכה במדינת ישראל בהתמודדות נשים במערכת הבחירות הזאת. כשבאוקטובר הייתי בכנסת עם עוד 71 נשים שהתמודדו בבחירות, הן ביקשו להעלות על נס את מה שהם כינו 'מהפכת אוקטובר'". עם זאת, היותה אישה הציבה לה קשיים אחרים "לאורך הקמפיין נאמרו נגדי אמירות מתריסות בגלל שאני אישה''.

הניצחון אולי מתוק, אבל הדרך הייתה קשה. פרי יגור חוותה במהלך הקמפיין הסתה ואלימות מכל הכיוונים, "גם ברמה של גברים מול נשים, פרדס חנה מול כרכור, דתיים מול חילונים, אשכנזים מול ספרדים ושמאל מול ימין." או במילים אחרות, כל קיטוב ושיסוע אפשריים. המתקפות המרובות הביאו את פרי יגור לשכור שומר ראש לאחר שחוותה איומים על חייה. לצד שלוש תלונות במשטרה, ''היה מסע של הכפשות והמצאות שאין להן שחר, בחלק מהדברים אין לי אפילו סמכות''. היא מספרת כיצד אחד התושבים ניגש אליה וסיפר לה ששמע שבכוונתה להוריד את המזוזות בבתי הספר, הוא שאל אותה אם היא נגד ברית מילה, ''לך תסביר שהבן הבכור שלי נולד לפני שנה ועשינו לו ברית מילה. אמרו שאני אביא ערבים לפרדס חנה כרכור''.

לאורך הדרך הקשה, מעידה פרי יגור כי '''הצד השני הוביל קו מסית ואלים כמו שפרדס חנה כרכור לא ידעה מעולם. אבל נשכתי שפתיים. החזקתי את כל המטה המאוד גדול הזה, שהלך איתי כברת דרך, מבלי להיגרר להשמצות הדדיות ולחילופי אשמות, למקומות הנמוכים והחשוכים האלה שמרתי על זה והתעקשתי על זה''. כעת, משניצחה וגברה על המהמורות שבדרך, תחל מלאכת האיחוי "הניצחון שלי הוא ניצחון התקווה ואהבת חינם, על השנאה והפילוג והשיסוע שהם ניסו להכניס פה. אני יודעת שלי באופן אישי יש עבודה קשה מאוד לאחות קרעים שנוצרו, ואי אפשר להתעלם מהם. וכל זה בקהילה שהיא מדהימה, בפרדס חנה כרכור''.

הגר פרי יגור ראשת מועצת פרדס חנה כרכור. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
פרי גולן/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

"עינת קליש רותם היא מודל והשראה"

כאמור, ניצחונה של פרי יגור נוסף לרשימה 12 נשים נוספות שניצחו במרוץ לרשויות המקומיות. אחת מהן, עינת קליש רותם, ראשת העיר חיפה, גם היא מתכננת ערים כמו יגור. אפשר למצוא דמיון בין השתיים, ''לקראת סוף הקמפיין נפגשתי איתה, אז היה מאוחר מדי ללמוד וליישם, אבל כן חלקנו הרבה חוויות משותפות. שתינו גם היינו באופוזיציה בחמש שנים האחרונות והובלנו אותה ללחימה במאבקים ציבוריים גדולים". השתיים חולקות גם קמפיין שלילי ואלים, ''אמרתי לה באופן אישי שאני גאה בה שהיא עמדה זקופה מול כל האיומים. שתינו ניצחנו בזכות קמפיין מאוד חיובי, לכאורה נגד כל הסיכויים. עינת קליש רותם היא מודל והשראה מבחינתי, ואני מקווה שיהיה שיתוף פעולה איתה בהמשך''.

כעת, השלב הבא הוא להוביל את המועצה המקומית. כמועמדת עם אג'נדה שונה וחדשה לתושבים, המקדמת משוואה חדשה המציבה את התשתיות בראש, צופה פרי יגור כי ''הם בחרו להפוך למושבת גנים. הם בחרו בלהחזיר את הירוק לעיניים על פני אבק הבנייה''. היא מספרת כיצד במשך עשרים שנה התשתיות לא ננגעו בעוד אוכלוסיית המועצה הוכפלה. ''התושבים בחרו גם להפיח חיים במרחב הציבורי, שהפך להפקר. יש ערך קהילתי בכך שלתושב יש מקום לשוטט בו, לנוע בו, ללכת בו בבטחה. לשבת בבית קפה, להתראות עם אנשים. יש ערך קהילתי למקומות המפגש. אנחנו צריכים לספק ביטחון לתושבים". כשנשאלה מה הדבר הראשון שבכוונתה לעשות מלשכת ראש המועצה המקומית, ענתה כי ''צריך להתחיל לעבוד על מרכז המושבה, אבל כבר מחר בבוקר צריך לדאוג לעוד תיכון בעיר''.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully