וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיי עברה משוכה נוספת: ממשלת בריטניה אישרה את הסכם הברקזיט

14.11.2018 / 23:59

אחרי חמש שעות של דיונים, אישרו השרים את התכנית של ראשת הממשלה לפרוש מהאיחוד האירופי. הקרב הקשה עוד ממתין לה בפרלמנט, שם ממתינים לה חלק מחברי מפלגתה הרואים בהסכם עם בריסל כניעה

רויטרס

ממשלת בריטניה אישרה הערב (רביעי) את הסכם הברקזיט לפרישה מהאיחוד האירופי אחרי חמש שעות של דיונים. עם זאת, לראשת הממשלה תרזה מיי ממתינה עוד המשוכה המרכזית, השגת תמיכת רוב חברי הפרלמנט.

"ההחלטה המשותפת של הממשלה היא הסכמה על טיוטת הסכם הפרישה ועל ההצהרה הפוליטית", מסרה מיי בהצהרה מחוץ למגוריה בדאונינג 10, אחרי שהצליחה לשכנע את הממשלה המפולגת שלה, כולל כמה המשתייכים לאגף התומך בניתוק מוחלט מהגוש. "אני מאמינה באמת ובתמים שזו התוצאה הטובה ביותר שניתן היה להגיע אליה", הוסיפה ראשת הממשלה, בעוד שכמה מפגינים מחו נגד הברקזיט בקצה הרחוב.

לא ברור אם העברת ההסכם תוביל לפרישה נוספת ממשלתה של מיי, המקווה לרצות הן את אלו התומכים בפרישה מהאיחוד והן את אלו המתנגדים לו, דרך שמירה על קשרים קרובים עם הגוש אחרי העזיבה ב-29 במרץ הקרוב.

בנוסף לכך, לא ידוע מתי יתכנס הפרלמנט כדי להצביע על התכנית של מיי, הנחשבת למנהיגה החלשה ביותר של הממלכה בדור האחרון. חלק מחברי מפלגתה השמרנית תקפו את ההסכם עוד בטרם קראו אותו. ראשת הממשלה זקוקה לכ-320 קולות מתוך 650 חברי הפרלמנט.

ראש ממשלת בריטניה תרזה מאי,במהלך הצהרה לתקשורת מחוץ לדאונינג 10. רויטרס
קרב קשה בפרלמנט עוד לפניה. מיי, הערב/רויטרס

האיחוד האירופי מתכנן לקיים פסגה, ככל הנראה ב-25 בנובמבר, כדי לאשרר את ההסכם, שאורכו 585 עמודים. עם זאת, ראש המשא ומתן של האיחוד, מישל ברנייה, היה זהיר בדבריו ואמר כי נותרה דרך ארוכה וקשה להבטיח את פרישתה של הכלכלה החמישית בגודלה בעולם מגוש הסחר הגדול ביותר בעולם.

תומכי הברקזיט מודים כי ייתכנו קשיים כלכליים בתקופת ההסתגלות, אך בסופו של דבר הם גורסים כי האיחוד הוא מיזם אינטגרציה אירופי כושל בשליטת גרמניה. מתנגדי המהלך חוששים מפגיעה קשה בכלכלה ומפילוג נוסף במערב.

תרחישים רבים עדיין נותרו אפשריים, החל מהסכם גירושים תקין ועד לדחיית התכנית של מיי, שככל הנראה תוביל לסוף דרכה, עזיבת האיחוד האירופי ללא הסכם או משאל עם נוסף. שאלה מרכזית היא כיצד תצביע המפלגה היוניונסטית של צפון אירלנד (DUP), שבלעדיה אין למיי רוב.

המפלגה מתנגדת לכל הסכם שיותיר אותה במעמד שונה בהשוואה ליתר חלקי הממלכה מאחר שאירלנד, החולקת עמה את האי האירי, חברה באיחוד האירופי. הממשלה בדבלין, לעומת זאת, בירכה על ההסכם. אחד מסלעי המחלוקת היה הסוגיה האירית, במטרה להימנע מבידוק בגבולות בין צפון אירלנד לאירלנד. מצב זה היה מאיים על הסכם השלום שנחתם ב-1998.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"הסכם כושל"

גם אם תושג תמיכתה של המפלגה הצפון אירית, הרוב לא מובטח למיי, שהתנגדה לברקזיט לפני משאל העם ה-2016 וקיבלה את התפקיד אחרי התפטרותו של ראש הממשלה דייוויד קמרון והכאוס שהתחולל לאחר מכן. לפי ה-BBC, עוד לפני ההצהרה הזעם בקרב תומכי הברקזיט במפלגה השמרנית היה כה רב כך שיש סבירות גבוהה שהם יקראו מחר להצבעת אי-אמון בהנהגתה.

ג'רמי קורבין, מנהיג מפלגת הלייבור, הגדולה ביותר באופוזיציה, אמר כי מדובר ב"הסכם כושל".

כ-52% מהבריטים תמכו בעזיבת האיחוד במשאל העם ב-2016, לעומת 48%. בחודשים האחרונים, לפי הסקרים, חלה עליה בתמיכה בהישארות בגוש, אולם מיי שוללת את קיומו של משאל עם שני.

(עדכון ראשון 21:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully