וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שווה ניסיון": ה-CIA שקל להשתמש ב"סמי אמת" על חשודים בטרור

דוח רפואי מסווג שפורסם לאחר החלטת בית משפט הראה כי הצוות הרפואי של סוכנות הביון סבר כי שיטות העינויים נגד עצירים לא יעילות ולכן רצה לנסות שיטה חדשה. עם זאת, המרכז ללוחמה בטרור דחה את היוזמה

אסיר במתקן הכליאה בגואנטנמו. שיין מק'קוי, AP
עציר בגואנטנמו/AP, שיין מק'קוי

רופאים של ה-CIA שקלו להשתמש ב"סם אמת" על חשודים בטרור אחרי שעינויי ההטבעות (ווטרבורדינג) נראו כלא יעילים וגרמו לטראומה בקרב הכוחות האמריקניים שהיו עדים להם - כך עולה ממסכמים מסווגים שפורסמו.

ההצעה הייתה חלק מתכנית שנקראה "מיזם תרופה" ונחשפה בדוח של 90 עמודים על ידי קצין רפואה לשעבר בסוכנות הביון. הדוח פורסם בעקבות עתירה של האגודה למען זכויות האזרח ובתום קרב משפטי ממושך. האגודה שחררה אתמול (שלישי) את הדוח, ששם מחברו נותר חסוי.

הרעיון, שהוגדר כ"שווה ניסיון" על ידי הלשכה הרפואית של הסוכנות, נשלל על ידי המרכז ללוחמה בטרור של ה-CIA, שהחליט שלא לבחון את ההיתכנות המשפטית שלו מול משרד המשפטים בממשל בוש. המשרד סיפק בעבר מזכרים שהצדיקו משפטית את השימוש בעינויים, כמו הטבעה והחזקת עצירים בקופסאות קטנות.

"זה לא היה קורה ללא הרופאים"

הדוח, שבחן את המעורבות של הלשכה הרפואית בחקירות עצירים מ-2002 ועד 2007, מראה כי לגורמי הרפואה ב-CIA היה תפקיד מרכזי בחקירות בימים שלאחר פיגועי 11 בספטמבר. הם השתתפו ב-120 טיסות מעצרים, שהעבירו עצירים למרכזי מעצר סודיים של ה-CIA. הם עזרו להחזיק את האסירים בחיים והוגדרו חיוניים במאמצי הלגיטימציה של התכנית.

"ללא השתתפות הרופאים, שום דבר מזה לא היה קורה", אמר דרור לדין, עורך דין של ה-ACLU. "הם היו מרכיב חיוני ושותפים לדבר עבירה".

החוק הבינלאומי אוסר על שימוש בניסויים רפואיים על אסירים ועל "סמים משני תודעה". עורכי הדין של ה-CIA טענו כי המעמד המשפטי של "סמי האמת" לא ברור, אך השאלה נותרה לא פתורה מאחר שהמחלקה המשפטית לא רצתה להעלות לדין נושא נוסף מול משרד המשפטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully