וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטחים וחגיגות: הביטחון העצמי של חמאס צריך להדאיג את צה"ל

14.11.2018 / 10:05

העובדה שתקיפת האוטובוס בגבול הרצועה הסתיימה בפציעת חייל ולא בהרוגים, היא תוצאה של שיקול דעת פנימי בשורות חמאס, ומצטרפת לפרסום תיעוד פיגוע הדגל הממולכד. ההחלטה בצד הפלסטיני להסכים להפסקת אש באה רק לאחר הפגיעה בנקודה הרגישה - עשירי הרצועה

עריכה: טל רזניק

חגיגות חמאס ברצועת עזה אינן מעידות על מצבה של הזרוע הצבאית, שספגה השפלה עם המבצע המיוחד בו נהרג סא"ל מ' לפני כשלושה ימים. לא די בכך שהכוח חשאי של צה"ל הצליח לנסוע בחופשיות ברחובות העיר, אלא גם ניהל קרב מטווח קצר, הרג מפקד בכיר בגזרה, הצליח לחמוק ולהימלט במסוק לשטח ישראל. מדובר בחדירה שמטלטלת את יסודות האבטחה של חמאס.

באגף המודיעין קראו נכון את המפה והעריכו כי חמאס לא יסתפק בהרג סא"ל מ' ובמטחי הרקטות ויחפש אחר נקמה. העלבון והרצון לומר את המילה האחרונה שיחקו פה תפקיד מרכזי בהתנהלות הארגון. כבר באותם רגעים הוא החל לחפש את ההזדמנות המבצעית להשיב את כבודו.

פיצוץ אוטובוס מחמאס. אין, מערכת וואלה! NEWS
שיקול דעת בארגון. תיעוד הפגיעה באוטובוס לפני יומיים/מערכת וואלה! NEWS, אין

בימיו כמפקד אוגדת עזה, אמר אלוף יוסי בכר בימי הסלמה: "אני דורש אפס מטרות על הגבול". הוא נהג לחזק את האבטחה סביב נקודות התורפה שקרובות לגדר כדי למנוע ירי נ"ט וצליפה על אזרחים וחיילים. לא רק שוטרים צבאיים לקחו חלק במשימה בתקופת בכר בין השנים 2012-2010 אלא גם לוחמים.

אלא שלפני יומיים חמאס איתר נקודה כזו - גבעת חץ שחור שבגזרת החטיבה הצפונית באוגדת עזה. חוליית טרור הניחה על אוטובוס את צלב טיל הנ"ט מסוג קורנט, מהמתקדמים בעולם, אותו ניתן לשגר מטווח של 5 ק"מ. לפי צילום הווידאו שהפיץ לאחר מכן ניתן היה להבין כי החוליה הפגינה איפוק והרבה מחשבה לפני שחוליית השיגור שיגרה את הטיל לעבר האוטובוס. חייל צה"ל שנפצע באורח קשה מעוצמת הפיצוץ פקח רק אמש את עיניו.

זה לא היה נס. פעילי חמאס בחרו לא להרוג עשרות חיילים. לא מדובר בעניין של הרתעה אלא בשיקולים הפנימיים של הארגון. חמאס העריך שלשגר טיל נ"ט מתקדם תחת עינו הפקוחה של צה"ל לעבר כוח צבאי גדול מאוד לאור יום הוא בגבולות המשחק. לא מה שיגרום למישהו במערכת הביטחון לשבור את הכלים. חשב כך - וצדק. פעולותיו הגלויות מעידות על כך שחמאס אינו מנוהל, אלא מנהל ואף מצליח לגרור אחריו את צה"ל והדרג המדיני. כך גם ההפגנות על הגדר, שלמרות התחושה שהן נשלטות בידי צה"ל, מכרסמות בתחושת הביטחון של הציבור הישראלי.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה
הריסות בעזה לאחר תקיפות חיל האוויר, 13 בנובמבר 2018. רויטרס
תקיפה כירורגית הפכה למנוף לחץ. עזה, אתמול/רויטרס

הירי לעבר האוטובוס אינו אירוע בודד. ברצועת עזה מפגינים כבר זמן מה יוזמה ומקצועיות גבוהה שמזכירים את רמת הלחימה של חיזבאללה. ביממה האחרונה הפיץ החמאס סרטון נוסף בו נראה קצין צה"ל נפצע בפיגוע על גדר המערכת לפני כמה חודשים. המצלמה של חמאס עוקבת ומתעדת את הקצין מתקרב אל גדר המערכת, בוחן דגל פלסטיני ממולכד, מרים אותו מהגדר וצועד לעבר הרכב ורק אז מתפוצץ. שני הסרטונים אמורים לעורר שאלות קשות מאוד על ההתנהלות סביב הגדר ורמת הביטחון העצמי של ארגוני הטרור הפלסטינים.

אחרי ירי הנ"ט הגיעה ההרעשה הכבדה. חמאס כבר לא משגר רקטות בודדות אלא מטחים. הוא עושה זאת בקצב מהיר ולכמה כיוונים במקביל באופן שמאתגר את סוללות כיפת ברזל. מערך ההגנה האווירי פועל לפי מדיניות לא כלכלית במטרה לפגוע ברקטות שמאיימות לפגוע באזורים מאוכלסים, ואף על פי כן - נפגעו מבנים. חמאס קבע רף חדש והצליח לשגר למעלה מ-400 רקטות מבלי שחיל האוויר יצליח לצמצם את האש. המדיניות בשונה מתחום הסייבר שבו משחקים במגרש של היריב, כללה רק יירוטים בשטח ישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
התקיפה בתחנת הטלוויזיה ברצועה, השבוע/מערכת וואלה, צילום מסך

ב-48 השעות הקשות הללו, חיל האוויר יצא לכמה סבבי תקיפות. אחר כל סדרה כירורגית בוצעו הערכות מצב כדי להבין מה מתחולל בראשם של ראשי חמאס, כמה קצרה הדרך להפסקת אש ועד כמה הנזק הוא חמור בצד הפלסטיני. יותר מ-120 תקיפות חיל האוויר גרמו לענני אבק כבדים ברצועה, ללחץ ברחובות עזה ולביקורת נוקבת נגד חמאס ברשתות החברתיות, אך בארגון לא ממהרים להרים ידיים. בשלב הזה צה"ל חשף את הקלף החדש: 'מטרות עוצם'. אלו בניינים בני 7-6 קומות בהם מיקם חמאס מפקדות ומטות. חיל האוויר תקף בצורה מאוד ייחודית ומקצועית ארבעה מבנים עד שהתמוטטו: בניין ערוץ הטלוויזיה חמאס, מטה משרד ביטחון הפנים, ושני גופי מודיעין. "הפגיעה הייתה ברבי הקומות שמוקמו בשכונת רימל, השכונה של העשירים", אמרו קצינים בפיקוד הדרום. "באזור זה מרוכז הכוח הכלכלי של עזה, שהפך למנוף הלחץ על הנהגת החמאס. זה מה שקידם את התהליך להפסקת האש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully