וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערכת חירום, ממ"ד וללמוד את מספרי האזורים: כך תתגוננו כשיש אזעקה

13.11.2018 / 12:30

איך להתנהג כשאין ממ"ד או מקלט בדירה, מה הם זמני ההתראה השונים בדרום והדרך לקבל את עדכוני פיקוד העורף. האזעקה יכולה להפתיע - הכללים שיעזרו לכם להינצל בשעת חירום. המדריך המלא

עריכה: טל רזניק

ימי הלחימה יוצרים מתח רב, הרשת עמוסה באינפורמציה, ופעמים רבות מדובר במידע סותר או שגוי. מה עושים כשנשמעת אזעקה או התראת "צבע אדום"? מה צריך להכין בתיק החירום ותוך כמה זמן צריך להגיע למקום בטוח? המדריך המלא להתגוננות.

האם השתנו זמני ההתראה?

"הזמנים לא השתנו", מדגיש אלוף משנה, (במיל') ד"ר חיליק סופר, מפיקוד העורף, בשיחה עם וואלה! NEWS. הוא מציין את זמני ההתראה מרגע שנשמעת האזעקה: 15 שניות לתושבי עוטף עזה, 30 שניות לתושבי אשקלון, ו-45 שניות לתושבי קריית גת.

מה לעשות כשנשמעת אזעקה או התראת "צבע אדום"?

"דבר ראשון לתפוס מחסה", אומר אל"מ סופר. בעדיפות ראשונה יש לגשת לממ"ד הקרוב, ובהיעדר ממ"ד, ניתן להגיע למקלט. "כזה שניתן להגיע אליו תוך פרק זמן ההתראה הרלוונטי לאזור הספציפי". עוד הוא מוסיף שאם אין ממ"ד ומקלט, אז יש להגיע לחדר מדרגות סגור, ואם אין אפשרות, אז יש להגיע לחדר פנימי בתוך הבית.

קיבוץ ארז מרגמה ליד גן הילדים, 13 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
מרגמה ליד גן ילדים, הבוקר בקיבוץ ארז/ראובן קסטרו
ילדי משפחת ממן ביישוב מעון תופסים מחסה בעקבות ירי הפצמ"ר 12 בנובמר 2018. דוברות הר חברון, מערכת וואלה! NEWS
"הכניסו ערכת חירום משפחתית". ילדים תופסים מחסה, אתמול במעון/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הר חברון
צוות הצלה תופס מחסה בזמן שיגור בגבול רצועת עזה, 12 בנובמבר 2018. רויטרס
"ללמוד את השם והמספר של האזור". צוות הצלה תופס מחסה בגבול רצועת עזה, אתמול/רויטרס

כיצד ניתן להתכונן מראש?

"הכינו ערכת חירום משפחתית", מציע אל"מ סופר. היא צריכה לכלול בין היתר ציוד עזרה ראשונה, מים מינרלים, רדיו עם סוללות ופנס. כמו כן, "ללמוד מה מספר האזור בהתראות - לכל אזור יש שם ומספר, וחשוב ללמוד אותו".

אל"מ סופר מזכיר כי גם כשמדברים על 400 רקטות ביממה, אז לא כולן נופלות באותו אזור. "הרקטות לא נורות לישוב אחד וההתראה היא סלקטיבית". לדבריו, אם נשמעת אזעקה בשדרות בלבד, תושבי היישובים הסמוכים לא צריכים להיכנס למקלטים. "דברים השתנו, פעם - כשהיו יורים, בכל האזור היו נשמעים צופרים, היום זה לא ככה". עוד הוא מוסיף, שאת ההתראות ניתן לקבל דרך מערכת הצופרים, או באמצעי התקשורת -הרדיו וטלוויזיה וכן, דרך האפליקציה של פיקוד העורף בסלולר, או דרך האתר.

מה המגבלות על תושבי עוטף עזה והדרום?

תושבי עוטף עזה, עד שבעה קילומטרים מהגבול, צריכים לשהות במרחבים המוגנים. כמו כן, לא מתקיימים לימודים, ואין התקהלויות והתכנסויות.

תושבים המרוחקים 40 קילומטר מהגבול: תושבי מרכז הנגב, לכיש, באר שבע, אשקלון ואשדוד, צריכים לשהות בסמיכות למרחבים המוגנים, בבית או בחצר. וכן, לא מתקיימים היום לימודים באזורים אלה. הציבור מתבקש לא להגיע למקומות העבודה, למעט המקומות בהם יש מרחב מוגן תקני. באזור זה, התקהלויות והתכנסויות מותרות עד 300 איש בלבד, בשטח סגור.

ומה לגבי שאר האזורים בארץ?

בשלב זה אין הגבלות. למידע נוסף, ניתן לעקוב אחרי הנחיות פיקוד העורף באתר. כמו כן, יש להישמע בכל העת להוראות פיקוד העורף, "לא ללכת לצלם את היירוטים", הדגיש אל"מ סופר, "יש הרבה מאד אנשים שנפגעו כי יצאו החוצה לצלם. צריך להיכנס למרחב המוגן ולהמתין עשר דקות. כמו כן, כשנופלת רקטה לא להתקהל סביבה. זה גם מסכן חיים וגם מפריע לכוחות ההצלה לעשות את העבודה שלהם".

חיילים ואזרחים תופסים מחסה בזמן שיגור בגבול רצועת עזה, 12 בנובמבר 2018. רויטרס
"אין מגבלות בשאר חלקי הארץ". חיילים ואזרחים תופסים מחסה בגבול רצועת עזה, אתמול/רויטרס
ישיבת חמל בנחל עוז, 13 בנובמר 2018. ראובן קסטרו
ישיבת חמ"ל בקיבוץ נחל עוז, הבוקר/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully