וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תפסיקו למרוח, אלפים ימותו": ישראל עדיין לא מוכנה לרעידת אדמה

6.11.2018 / 16:06

בדיון הוועדה לביקורת המדינה על המוכנות לרעידות אדמה עלה כי חרף דוח המבקר החמור בנושא, טרם יושמו המסקנות ועדיין לא חולקו הסמכויות. "דור שלם עלול להימחק כאן"

עריכה: יוסי אלטר

כבר כמעט חצי שנה חלפה מאז שפורסם דוח מבקר המדינה בנושא העדר המוכנות לרעידות אדמה, וההחלטות טרם מיושמות. משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון מתכתשים מי יהיה אחראי ליישום ההמלצות, וגורמים בינתיים לעיכוב.

מדברי מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי, במענה לח"כ שלי יחימוביץ', מהמחנה הציוני, בישיבה שקיימה הבוקר הועדה לביקורת המדינה בראשותה: "מכינים הצעה לאישור הממשלה אשר מקבלת את המלצות הדו"ח לגבי סמכויות ועדת ההיגוי", אך הוסיף כי "ישנן מספר שאלות לגבי האופן הנכון לחלוקת הסמכויות". ח"כ סעיד אלחרומי מהרשימה המשותפת אמר כי "אם מחר תתרחש רעידת אדמה גדולה אלפי אזרחים ימותו ואי אפשר למרוח את זה בשיטת 'יהיה טוב'. לא שמענו מראש המל"ל מי אחראי".

ח"כ נחמיאס ורבין: "רעידת אדמה היא כמו מחלה ללא יחסי ציבור"

יו"ר הוועדה, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) ניסתה להבין האם יש צפי לקבלת ההחלטה. בן שבת ענה ש"יש מקום לאופטימיות, אתם מוזמנים לבדוק אותנו". יחימוביץ' לא גילתה אופטימיות. לטענתה, היא מצליחה לקרוא בין השורות כי "קרב הסמכויות בין משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון עומד להימשך, ההתכתשות הזו היא בדיוק מה שימנע מכל התכניות להתבצע ולצאת לפועל".

"רעידות האדמה הן כמו מחלה ללא יחסי ציבור", הזהירה ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני). "רוב הזמן יש תחושה שזה פשוט לא יקרה. אבל זה העניין עם תופעות טבע, אם חלילה זה יקרה, דור שלם עלול להימחק כאן ב-1,600 בתי ספר שאינם ממוגנים", אמרה. היא הוסיפה שכחברה בוועדת המשנה לעורף בוועדת החוץ והביטחון היא "רואה את הכאוס בעיניים ואת המאמץ להשליט בו סדר".

הועדה לביקורת המדינה שהתכנסה ב-6 לנובמבר 2018. לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
"דור שלם עלול להמחק כאן". הוועדה לביקורת המדינה, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, לע"מ

בן שבת הזכיר את ההחלטה שקיבלה הממשלה על מיגון העורף בעלות כוללת של חמישה מיליארד שקלים, מתוכם לדבריו מוקצים 500 מיליון כבר בשנה הזו. לשיטתו, התכנית אינה נובעת מדוח המבקר, למרות סמיכות הזמנים בין פרסומה ובין מועד פרסום הדוח.

"מיגון העורף הוא חלק מרכזי בתפיסת הביטחון של ראש הממשלה", אמר. "המל"ל כבר קיים דיון עם כל משרדי הממשלה כדי לוודא שההמלצות מדוח המבקר מיושמות".

לדבריו, קיימת טיוטה להחלטת ממשלה בדבר הענקת סמכויות לוועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה. "הנוסח עדיין בדיונים ויובא לאישור הממשלה להערכתי בתוך כחודשיים. בסך הכל אני אופטימי", סיכם.

הועדה לביקורת המדינה שהתכנסה ב-6 לנובמבר 2018. לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
יחימוביץ' ובן שבת, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, לע"מ

ח"כ יחימוביץ' התעקשה לקיים את הישיבה היום עם ראש המל"ל, מכיוון שהישיבות הקודמות היו "כאוטיות ובלתי-פרודוקטיביות, עם אינסוף גופים שמתווכחים ביניהם על סמכויות", כך לדבריה.

"הבעיה המרכזית שעולה בכל הנוגע להיערכות המדינה לרעידות אדמה היא היעדר תכלול ואיגום ברמה הלאומית", אמרה. "לכן המל"ל הוא הכתובת לכך, כיוון שיש לו את מיטב הכלים לעשות זאת". עוד הוסיפה שהקרבה לראש הממשלה מעניקה לו יתרון וסמיכות למוקדי קבלת ההחלטות. יחימוביץ' הבטיחה כי הוועדה תעקוב "בקפדנות ובחומרה" אחרי יישום וביצוע דוח המבקר, ותקיים ישיבת מעקב עם כלל הגופים הרלוונטים בעוד כחודשיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully