וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכל יכול להתהפך: חמאס מחפש הישג - ובצה"ל נערכים לאירוע חריג

2.11.2018 / 7:44

בפני המגעים להסדרה בעזה ניצבים מוקשים וגורמים רבים שצריך לרצות. כשהזעם ברצועה שוב מופנה כלפי חמאס, בארגון הטרור יחפשו הישג שירגיע את הרחוב הפלסטיני, ומפקדי צה"ל יודעים: כל הפגנה יכולה להפוך לאירוע שגורר את הצבא פנימה אל תוך שטח הרצועה

אתר רשמי

(בווידאו: מחאת תושבי עוטף עזה על המצב הבטחוני הדרום)

כמו בכל שבוע מאז חודש מאי השנה, היום (שישי) יגיעו לגדר המערכת כוחות אוגדת עזה בפיקודו של תת אלוף אליעזר טולדנו כשהם מתוגברים ביחידות ייעודיות למשימות תצפית ואבטחה, ויפעלו תחת הנוהל הקבוע. את רובו של הנוהל הכתיב בהמון מאמץ, מחשבה ויצירתיות מפקד האוגדה היוצא תת-אלוף יהודה פוקס, ותכליתו היא להרחיק את המפגינים מהגדר, למנוע פגיעה בציוד ותשתיות, לסכל חדירות וגם, במקרה החמור ביותר, למנוע חטיפת חייל או חדירה ליישוב. האירועים שהתרחשו עד כה בחודש האחרון, בדגש על אלו שלא פורסמו, מעידים כי אם חמאס יעביר הילוך וירצה לחטוף חייל הוא יוכל לעשות זאת.

התקרית שאירעה לפני מספר שבועות, במסגרתה חצו עשרות פלסטינים את הגדר והסתערו על עמדה צבאית מאוישת, העידה כי המרחק מניסיון חטיפה הוא קצר מאוד. מדובר רק בעניין של ניצול הזדמנויות. איך זה לא קרה? הם הסתערו לעבר עמדה המאוישת בלוחמי יחידת עלית, שבקור רוח מקפיא בחרו שלא לרסס את ההמון בקליעים, אלא לירות באופן סלקטיבי עד שהתקרבו אליהם וצעקו לעברם לחזור אחורה.

הפגנות בגבול רצועת עזה - 19 אוקטובר 2018. שי מכלוף, מערכת וואלה
באוגדת עזה מתאמצים לשמור על רמת דריכות, חדות ועירנות של הלוחמים מפני תרחישי קיצון/מערכת וואלה, שי מכלוף

לפי ההערכות ביממה האחרונה בקרב דרגי השטח באוגדת עזה, הפרסומים ברשתות החברתיות הפלסטיניות והצמיגים שנערמו היום בצד הפלסטיני, לא צפויים שינויים קיצוניים ברמת האלימות של המפגינים הפלסטינים, למרות השיח התקשורתי על ההתקדמות לקראת הסדרה בין ישראל לחמאס.

במשך השבועות האחרונים מפיצים ארגוני הטרור ברצועה ידיעות כוזבות על המגעים הסופיים להסדרה על מנת להתל בציבור הישראלי. מול אלו, מתאמצים המפקדים לשמור על רמת דריכות, חדות ועירנות של הלוחמים מפני תרחישי קיצון. לא בכדי הציבו בצה"ל לוחמי יחידת עלית בקו המגע הראשון.

פיצול האישיות של חמאס

יחד עם זאת, אכן יש התקדמות משמעותית במגעים. נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי אמור להיפגש היום עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במסגרת הניסיונות להרגיע את הזירה הדרומית ולרתום את האחרון למהלך. א-סיסי מתאמץ לחזור אל קדמת הבמה של הפוליטיקה הערבית ולשדרג את השפעתה של מצרים בקרבי עמי האזור. לכן, במסגרת התהליך המדובר הוא היה רוצה לפתור, לפחות באופן זמני, את הבעיות של רצועת עזה. אלא שבדרך יש לא מעט מוקשים, ויו"ר הרשות הפלסטינית, שמאיים בוקר וערב להטיל סנקציות על חמאס, הוא רק אחד מהם.

הפגנות אלימות ברצועת עזה 28.9.2018. רויטרס
הפגנות בגבול הרצועה, ספטמבר 2018/רויטרס

בדרך צריכים לעבור המצרים, כמובן, את חמאס: תנועה שבימים אלו סובלת מפיצול אישיות. יחיא סינוואר, הדמות שמכירה הכי טוב את ישראל ברצועת עזה, צבר כוח שמאפיל על איסמעיל הניה. בלבנון פועל סגנו של הניה, בכיר הארגון סאלח אל-עארורי, בגיבוי חיזבאללה ואיראן, וכוחו הולך ומתחזק כך שניתן לחשוב כי הוא ראש הלשכה המדינית. חאלד משעל מוגדר גם הוא כשחקן משמעותי בארגון, שלא אמר את המילה האחרונה. לא לכולם יש את אותו משקל סגולי בארגון, והם לא מסכימים על הכול - אך אחד הדברים שמאחדים אותם הוא חוסר הרצון של הקבינט המדיני-ביטחוני בישראל לצאת נגדם למערכה.

ולכן הם מקדמים מצד אחד הפגנות על הגדר, ומנגד - ערוץ הידברות להסדרה. לפי דרישתם מופרד המסלול להשבת האזרחים הישראלים המוחזקים בשבי חמאס וגופות לוחמי צה"ל, מערוץ ההידברות על הפסקת אש. רשימת ההישגים הרצויים שהם הגישו למצרים כוללת הרבה יותר מאישור להעברת כסף מקטאר לעזה למימון משכורותיהם של עשרות אלפי פקידים. בחמאס דורשים את פתיחת מעברי הגבול ללא הגבלה, הרחבת מרחבי הדיג מול חופי רצועת עזה, ויותר מכל - משהו שיפיח תקווה ברחוב הפלסטיני בעזה. אחרי הסכמה ישראלית לדרישות, צריכים הצדדים לקבל תמיכה מצד אבו מאזן, שבכל רגע נתון יכול לטרוף את הקלפים ולהטיל עוד סנקציות שיטלטלו את עזה וידחפו אותה למערכה עם ישראל.

מפגין פלסטיני מיידה אבנים במהלך ההפגנות בגבול רצועת עזה 5 באוקטובר 2018. רויטרס, רויטרס
הכול יכול להתהפך ברגע – ולהפוך מהפגנה לאירוע שגורר את צה"ל פנימה/רויטרס, רויטרס

אך קיימות שתי משוכות גבוהות שיש לקחת בחשבון: ארגון הג'יהאד האיסלאמי ודעת הקהל הפלסטינית ברצועה. צמרת חמאס בעזה יודעת שעליה לשוב עם הישגים שירגיעו ורצו את ארגון הג'יהאד האיסלאמי, שלאחרונה החליף הנהגה ובלחץ איראני שיגר מטחי רקטות ופצמ"רים על ישראל. חשוב מכך הוא הרחוב הפלסטיני בעזה, שבגללו החלו ההפגנות על הגדר. אסור לשכוח שאותן הפגנות אלימות כוונו לעברו של חמאס במחאה על המצב הכלכלי, וצמרת הארגון ששולט באכזריות ברצועה ניתב זאת נגד ישראל ויו"ר הרש"פ.

בשבועות האחרונים מתגברת לאורך כל הרצועה מחאה נגד חמאס בשל המצב הכלכלי ובימים האחרונים היא מתרחשת גם מול בתי ראשי הארגון, תוך קריאה לנקמה על הרג שלושת הנערים בגבול רצועת עזה בראשית השבוע על ידי כלי טיס של צה"ל. ההישג של חמאס חייב לשכנע את הציבור הפלסטיני, אך השאלה היא האם הקבינט במצבו הנוכחי מסוגל או רוצה בכלל לאשר הישגים שכאלה.

עד להסכם על הסדרה, שבינתיים עדיין רחוק, יצטרכו מפקדי הגדודים ומפקדי החטיבות המרחביות באוגדה לשנן לכלל הלוחמים כי הכול יכול להתהפך ברגע - ולהפוך מהפגנה לאירוע שגורר את צה"ל פנימה אל תוך השטח הפלסטיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully