וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפסיקה תקדימית, העליון בדרום קוריאה הכיר בסרבני מצפון לצבא

1.11.2018 / 16:01

עתירה של עד יהווה שמבקש להתגייס לשירות אזרחי התקבלה על ידי בית המשפט החוקתי וצפויה להשפיע על עוד מאות שעומדים לדין. מבקרי המהלך חוששים כי יש מי שינצל זאת כדי להתחמק מגיוס, שנותר חיוני מול איומי הצפון. גיוס החובה במדינה הוא לשנתיים

צילום: CNN ורויטרס, עריכה: מתן חדד

בית המשפט העליון של קוריאה הדרומית קבע היום (חמישי) בפסיקה תקדימית כי מיועדים לגיוס החובה לצבא יכולים לסרב לשרת ממניעים מוסריים או דתיים מבלי להיענש. הפסיקה צפויה להשפיע על יותר מ-930 סרבי מצפון העומדים למשפט. מאות צעירים דרום קוריאנים, רובם עדי יהווה, נכלאים בכל שנה בשל סירובם להתגייס.

בשל המתיחות השוררת עם השכנה מצפון מאז תום המלחמה ב-1953, על כל הגברים הכשירים פיזית בקוריאה הדרומית לשרת שנתיים בצבא. בפסיקתו הפך בית המשפט העליון את החלטתו שלו מ-2004, והסביר כי באותה תקופה העימות עם קוריאה הצפונית הפך את הגיוס להכרח.

ההחלטה מהווה בשורה גדולה לעדי יהווה ולאחרים הקוראים לשיפור זכויות האדם וחופש הדעה במדינה, אך שמרנים רבים צפויים לבקר אותה, בטענה שהאיום מפיונגיאנג אינו חלף. ביוני פסק בית המשפט החוקתי כי על הממשלה לספק שירות לאומי חלופי לסרבני מצפון עד 2019 ועורר דיון ער בשל האיום הגרעיני הצפון קוריאני והחשש שיש מי שינצל זאת כדי להתחמק מגיוס.

או סונג-הון, סרבן מצפון, בבית המשפט העליון של קוריאה הדרומית בסיאול, 1 בנובמבר 2018. AP
העתירה שלו הובילה לפסיקה הדרמטית. סרבן המצפון או, היום/AP

רוב השופטים בהרכב קבע כי "סירוב מצפוני להתגייס לצבא עשוי להוות סיבה תקפה" מאחר שענישת הסרבנים היא הגבלה חמורה של חופש המצפון". עוד נכתב בפסיקה כי "לדמוקרטיה חופשית יש לגיטימיות להפגין סובלנות ולתמוך במיעוטים על אף שהיא פועלת על בסיס שלטון הרוב". גורמים בעליון אמרו כי בתי משפט בערכאות נמוכות לא מחויבים להיצמד לפסיקה בתיקים של סרבני מצפון אחרים, אולם הם צפויים לעשות זאת.

ההחלטה התקבלה בעקבות עתירה של סרבן המצפון או סונג-הון. הפסיקה אינה נוגעת ל-96 עדי יהווה אחרים שמרצים עונשי מאסר כיום, אך או והסניף המקומי של עדי יהווה אמרו כי הם מקווים לתוצאות חיוביות ב-930 המקרים הנוכחיים.

"הפסיקה הייתה אפשרית הודות לסבלנות של קודמיי ועמיתיי, כ-20 אלף איש", צוטט או על ידי סוכנות הידיעות יונהאפ. או, שלא נשלח למאסר, אמר כי הוא ינסה שירות אזרחי אלטרנטיבי.

משרד ההגנה בסיאול טרם פירט את התכנית האלטרנטיבית שלו לשירות. ב-2007 הוא שקל לאפשר לסרבי מצפון לעבוד בבתי חולים מיוחדים ועם נכים וחולי דמנציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully