וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין תקווה לדמעות: "המטרות הקלות" של פיטסבורג

העיר נערכת להלוויות של 11 הנרצחים בבית הכנסת, שלא זכה לאבטחה. ואולם, בקהילה סבורים כי הגברת הביטחון היה פתרון לטווח קצר והבעיה הגדולה יותר היא השיח האלים בארה"ב. "זה מגיע לכל מקום"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אלפי בני אדם השתתפו הלילה בעצרת הזיכרון הרשמית של הקהילה היהודית בפיטסבורג שהתקיימה הלילה (שני) לזכר 11 הנרצחים בירי בבית הכנסת "עץ חיים". הם שרו את ההמנון האמריקני ואת התקווה, קראו דברי תפילה לעילוי נשמת הקרבנות ונשאו הספדים.

מנהיגי כל הקהילות הדתיות לקחו חלק באירוע, שבו נאם גם שר התפוצות נפתלי בנט ושליחו של הנשיא טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט. לאחר שהאולם בו נערך האירוע התמלא עד אפס מקום, עמדו עוד מאות אנשים בחוץ והאזינו לעצרת ברמקולים, למרות הגשם השוטף.

לפני שנאם בעצרת, סייר השר בבית הכנסת עץ חיים, פגש את רב בית הכנסת ואת מושל מדינת פנסילבניה. "התמונה פה היא קשה מאוד", אמר בנט לוואלה! NEWS. "זו קהילה מאוד חמה שנמצאת בלב שכונה שלווה מאוד, והם ספגו את התקפת הטרור הגדולה ביותר נגד יהודים בתולדות ארצות הברית. לצערי, אנטישמים פועלים אלפי שנים בכל מקום, וגם כאן בארצות הברית. נפגשתי עם ראשי הקהילה ועם המושל, ובהחלט יש פה פוסט טראומה בקהילה".

אבלים מבקרים באנדרטה מחוץ לבית כנסת "עץ החיים" בעיר פיטסבורג, בו 11 מתפללים יהודים נורו 29 באוקטובר 2018. רויטרס
העיר מתקשה להתאושש. פרחים ליד בית הכנסת בפיטסבורג, הלילה/רויטרס

בין המשתתפים בעצרת היה גם נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רון לאודר, שאמר לוואלה!NEWS: "באירופה היום אנחנו עובדים בשיתוף פעולה צמוד בכל הנוגע לאבטחה בבתי כנסת ובתי ספר. למרבה הצער, זה צריך להיעשות גם כאן, במדינה הזו, ואנחנו בוחנים את הדרכים לעשות זאת. צריך לבחון זאת ולראות מה ניתן לעשות. אני יודע שהממשל בוחן זאת ברצינות". לדבריו, "קיבלתי מסרים מ-80 קהילות ברחבי העולם, כולם מבועתים ממה שקרה, והמסר של כולם הוא שאנחנו עם אחד. האנשים בפיטסבורג והאנשים בישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אבלים מבקרים באנדרטה מחוץ לבית כנסת "עץ החיים" בעיר פיטסבורג, בו 11 מתפללים יהודים נורו 29 באוקטובר 2018. רויטרס
המוסדות היהודיים בארה"ב לא מאובטחים. טקס הזיכרון, הלילה/רויטרס

פיטסבורג נערכת ליום קשה במיוחד, שבמהלכו צפויות 11 לוויות, ולאחר ההלם הראשוני, חברי הקהילה החלו לעכל את האובדן הפתאומי שפקד אותם. לו ויינברג, המתפלל בבית הכנסת, סיפר לוואלה!NEWS כי היה במגרש החניה של בית הכנסת בדרכו לתפילה כאשר הבין שמשהו אינו כשורה. "חברים שלי סימנו לי להתרחק אחרי שהגיעו וראו זכוכיות מנופצות. שמענו יריות, ניסינו להרחיק מהמקום מתפללים נוספים והזעקנו משטרה".

"אחת הקורבנות, בת 97, היא אימא של מאמן הכדורסל שלי", סיפר. "קורבן אחר, ג'רי, הוביל את התפילות שלנו, הוא וידא שהן מתקיימות בכל שבת. הוא היה איש מדהים, כולם אהבו אותו, הוא היה כל כך ידידותי ונחמד, הכרתי אותו חמש שנים".
לדבריו, "זה מגיע לכל מקום. אנחנו לא היינו מוגנים, היינו מטרה קלה. יש לנו בעיה גדולה מאוד עם הנושא הזה (של ירי המוני, ע"נ) בארצות הברית".

כשנשאל אם האבטחה בקהילה תשתנה בעקבות האירוע, השיב: "להגביר את הביטחון זה פתרון קצר טווח. זו מדינה אלימה עם מנטליות אלימה. אנחנו צריכים לשנות את הלב של אנשים. כדי שיהיה שיח יותר טוב בין אנשים, כדי שאנשים מופרעים יקבלו עזרה ולא יבצעו מעשים כאלה. אנשים כאלה צריכים לקבל עזרה. הם צריכים להבין שהם הורגים את האחים והאחיות שהם".

הרוצח יופיע בפני בית משפט

בתוך כך, הודיע הלילה התובע סקוט בריידי כי התביעה הפדרלית מעוניינת להטיל על היורה, רוברט באוורס, עונש מוות. לצורך כך, התביעה צריכה לקבל את אישורו של התובע הכללי ג'ף סשנס. באוורס מואשם ב11 סעיפי רצח, שישה סעיפים של ניסיון רצח, ששה סעיפים של תקיפה בנסיבות מחמידות, ו-13 סעיפים של הטלת אימה על רקע השתייכות אתנית. בהמשך היום הוא יופיע לראשונה בבית משפט.

ראיון עם קרול נוריאל מהליגה נגד השמצה בעקבות פשע השנאה בפיטסבורג

עריכת וידאו: ניר חן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully