וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

21 איש, רובם ילדים, נספו באסון השיטפון בירדן: "הזעם והכאב עצומים"

27.10.2018 / 16:11

הממלכה מחפשת אחרי נעדרים נוספים שנשטפו במי הגשמים העזים, שלקחו עמם גם אוטובוס טיולים עם תלמידים רבים. לפי הממשלה, בית הספר הפרטי מעאמן יצא לטיול בניגוד לתקנות, ואילו התושבים מאשימים את הרשויות בהזנחת התשתיות.

עריכת וידאו: ניר חן

ירדן מתקשה לעכל את האסון שפקד אותה בעת שאוטובוס של תלמידים נסחף באזור ים המלח בשל שיטפונות ביום חמישי, וממשיכה לחפש אחרי ניצולים, או גופות, נוספים. לפחות 21 בני אדם נספו כשמי הגשמים העזים שטפו את המקום שבו עשו פיקניק התלמידים ומוריהם, יחד עם מבלים נוספים.

רוב הקורבנות היו תלמידים מהבירה עמאן, שיצאו לטיול למרות האיסור של הרשויות לנוכח תנאי מזג האוויר הקשים ששררו באותו היום. בין הנעדרים נמצאת הנערה סארה אבו סידו, שמשפחתה אמרה היום (שבת) כי אחת הגופות שטרם זוהו אינה שייכת לבתם.

לפי התקשורת המקומית בממלכה, לפחות 35 בני אדם נוספים נפצעו בעת השיטפונות וגשר סמוך התמוטט מעוצמת המים. בין הקורבנות הייתה גם צעירה בת 20 שליוותה את הילדים ושלושה אזרחי עיראק השכנה, שנפשו במקום השוכן באזור ים המלח ופופולרי בזכות המעיינות החמים שלו.

המנהל הכללי של בית החולים הציבורי בעמאן, שאליו פונו ההרוגים, אמר כי הם הגיעו עם פציעות קשות בגופם. "על אף שסיבת המוות הסופית היא טביעה, כולם סבלו מעצמות שבורות ומפציעות אחרות, מאחר שהם נפגעו מסלעים ענקים בזמן שנסחפו בשיטפונות", אמר מחמוד זורייגט לרשת אל-ג'זירה. לדבריו, רוב המשפחות כבר זיהו את יקיריהן המתים.

חלק מקורבנות השיטפון בים המלח, ירדן. אתר רשמי
סבלו מפציעות חמורות. חלק מקורבנות האסון/אתר רשמי

ראש ממשלת ירדן עומר א-רזאז ביקר פעמיים בזירה ואתמול אף פיקח על משימת החילוץ. הוא אמר כי הוא יקים ועדת חקירה לבדיקת נסיבות האסון, שייתכן שהיה ניתן למנוע אותו אילו מילא בית הספר אחר הוראות הרשויות.

המלך עבדאללה, מצדו, ביטל ביקור מתוכנן לבחריין כדי לעקוב אחרי משימות החילוץ, שבהן השתתפה גם ישראל, ששלחה כמה מסוקים של יחידת ההצלה 669. המלך הביע "זעם וצער רב" והבטיח כי האחראים למחדל יישאו בתוצאות.

"הצער והכאב שלי גדולים וחמורים, כמו הזעם שלי על אלו שהיו יכולים לפעול למניעת האירוע המכאיב הזה", כתב המלך בחשבון הטוויטר שלו. "אני מנחם את ירדן ואת עצמי על אובדן חלק מהמשפחה הגדולה שלי. הכאב והסבל של כל משפחה הוא הכאב והסבל שלי. אנחנו שייכים לאללה ואליו אנחנו חוזרים", חתם.

רעייתו, המלכה ראניה, כתבה הספד דומה וביקרה את משפחות הקורבנות.

גורמי חילוץ מחפשים אחרי נעדרים מאסון השיטפון באזור ים המלח, ירדן, 26 אוקטובר 2018. רויטרס
אזור החיפושים אחרי הנעדרים, אתמול/רויטרס
ילד שנציל מאסון השיטפון באזור ים המלח, ירדן, 25 באוקטובר 2018. רויטרס
אחד הילדים שניצל מהשיטפון בבית החולים, חמישי/רויטרס

בינתיים, חילופי ההאשמות כבר החלו. על פי התקנות בממלכה, בתי הספר חייבים להגיש תכניות מפורטות על טיוליהם ולקבל את אישור משרד החינוך. לטענתו של שר החינוך עזמי מהפתה, בית הספר הפרטי אחראי, מאחר שהוא סיפק למשרד מידע שגוי על הטיול המתוכנן. ביום חמישי פרסמו הרשות המטאורולוגית וגופי הממשלה הרלוונטיים אזהרת מזג אוויר חמורה.

גורמי חילוץ מחפשים אחרי נעדרים מאסון השיטפון באזור ים המלח, ירדן, 26 אוקטובר 2018. רויטרס
גם ישראל העבירה עזרה. כוחות חילוץ באזור החיפושים, אתמול/רויטרס

בנוסף לכך, תושבים באזור שנפגע מהשיטפונות סיפרו כי הם התלוננו פעמים חוזרות ונישנות על מצבו של הגשר שהתמוטט, אולם שוב פעולה לא נעשתה מצדו של המשרד לעבודות הציבוריות והשיכון האחראי על כך. חסן אל-עווארי, תושב מקומי, אמר כי הגשר והכבישים באזור היו במצב ירוד. "למרות המחאות שלנו והבקשות שלנו לתיקונים, הממשלה מעולם לא התייחסה אלינו", אמר לאל-ג'זירה.

ראזי אל-הוומלה, חבר פרלמנט מהעיר טפילה, הבטיח: "נחקור את התאונה הטראגית הזו ונעמיד לדין את האחראים ונעניש אותם אם הם יהיו אשמים".

גורמי חילוץ מחפשים אחרי נעדרים מאסון השיטפון באזור ים המלח, ירדן, 26 אוקטובר 2018. רויטרס
צוותי חילוץ באזור השיטפון, אתמול/רויטרס

ברשתות החברתיות, רבים השתתפו בצער משפחות הקורבנות תחת המשפט: "מהמקום הנמוך ביותר בעולם אל הנקודה הגבוהה ביותר בשמיים". אחרים הטיחו את זעמם בממשלה, שמתקשה לפייס את האזרחים, חודשים אחדים אחרי הפגנות סוערות נגד הצניחה באיכות החיים והעלייה במחירים שהובילה לנפילת ראש הממשלה הקודם.

"מהמקום הנמוך בעולם לנקודה הגבוהה ביותר בשמיים"

  • עוד באותו נושא:
  • ירדן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully