וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירת סגן והקמת כוורת לניהול הלשכה: המשימות הקרובות של הרמטכ"ל כוכבי

26.10.2018 / 13:58

עם כניסתו לתפקיד יידרש אביב כוכבי להשפיע על בחירת סגנו מה שיותיר חותם על מטה הכללי בעתיד. כוכבי הוא קצין של רפורמות ולכן אם הדרג המדיני לא יביא להסדר עם חמאס - הוא יתבקש לייצר משוואה חדשה בעזה. העובדה שנתניהו טרם הגיב, מעלה את שאלת הקונצנזוס על בחירתו

צילום: באדיבות "כאן", עריכה: ניב מעוז

לאחר הודעת שר הביטחון אביגדור ליברמן על בחירות באלוף אביב כוכבי לתפקיד הרמטכ"ל, במטה הכללי נפתחה תקופה מורכבת ומתוחה המעלה שאלות בנוגע לאופיו ועתידו של צה"ל תחת פיקודו של כוכבי. עיני הפיקוד הבכיר כבר נשואות אליו ועל לא מעט מהשאלות המורכבות שעל הפרק יידרש לענות כבר בשבועות הקרובים.

המשימה הראשונה לאחר אישור בחירתו על ידי הוועדה למינוי בכירים תהיה בחירת סגן רמטכ"ל. זה שישחרר אותו למשימות ההכנה לתפקיד החייל מספר אחד ויהפוך להיות מנכ"ל צה"ל בפועל. ייתכן ויהיה זה אלוף ניצן אלון שהיה מועמד לתפקיד הרמטכ"ל, אלוף איל זמיר שקיבל קרדיט רחב מראש הממשלה בנימין נתניהו, או הפתעה שעד כה אף אחד לא לקח אותה בחשבון. עושה רושם שבעקבות הלחץ שיבוא מכיוון נתניהו ייבחר לתפקיד אלוף זמיר.

האלוף פיקוד הצפון אביב כוכבי בטקס "ממדים ללימודים" ב4 בנובמבר 2016. ראובן קסטרו
עיני הפיקוד הבכיר נשואות אליו. כוכבי/ראובן קסטרו

בחירה זו היא בעלת השפעה משמעותית על תהליך מינוי הרמטכ"ל ה-23 של צה"ל, זה שיבוא אחרי כוכבי. כדי להבין כמה מתח נאגר סביב סוגיה זו, יש לבחון את האופן בו הודיע ליברמן על בחירתו. שכן, בדרך כלל מדובר בהודעה משותפת לראש הממשלה ולשר הביטחון. בקרוב נדע אם יש כאן סדק שמתרחב על רקע אי-הסכמה או אי-הבנה בין לשכות. קונצנזוס בבחירת רמטכ"ל הוא קריטי.

השאלה הבאה היא מי יבחר לתפקיד מפקד זרוע היבשה (מז"י). משימה שהרמטכ"ל היוצא רב-אלוף גדי איזנקוט כל כך התקשה למלא. אם אלון לא ייבחר לתפקיד סגן הרמטכ"ל הוא יכול באופן אוטומטי להפוך למועמד מוביל לתפקיד מז"י. אם יסרב ויעדיף לפרוש מצה"ל יכול מאוד להיות שאלוף מיקי אדלשטיין יהפוך למועמד. גם תת-אלוף איתי וירוב, אחד מקצינים המקורבים לכוכבי יכול להפוך למתמודד לתפקיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

המבחן הראשון - רצועת עזה

הרמטכ"ל החדש יצטרך לענות על שאלות גדולות המעניינות את כל צמרת צה"ל, הנוגעות למטה הכללי שלו בעתיד, בהן האם יקרב אליו את הקצינים חובשי הכומתות האדומות וכיצד ינהג במקורביו. במקביל הוא יידרש להקים כוורת קרובה מאוד לניהול הלשכה. הצוות הנוכחי של איזנקוט בנוי מקציני חיל הים. מבריקים ומקצועיים אחד אחד. האם כוכבי יאמץ את גישת החשיבה מחוץ לקופסה, או שיבחר לרכז סביבו קצינים מהצנחנים ואמ"ן?

כוכבי הוא קצין של רפורמות, התעמקות בסוגיות כואבות ובוערות, ומפקד שאוהב סדר ושינויים. המבחן הראשון שלו יהיה רצועת עזה. אם הדרג המדיני לא ישכיל עד ה-1 בינואר 2019, יום כניסתו המיועד לתפקיד, להביא להסדרה עם חמאס - יידרש כוכבי לייצר משוואה חדשה. מנוף לחצים מסוג אחר, בניגוד איזנקוט שמעדיף לסיים את כהונתו ללא מערכה בעזה. דקה לפני כניסתו לתפקיד יקבל כוכבי חוברת שמנה של בנק מטרות בלבנון, סוריה ועזה. אותה חוברת הולכת עם הרמטכ"ל לכל מקום בארץ וברחבי העולם ואמורה לסייע לו לקבל החלטה ברגע אחד אם צריך להגיב לפעולות נגד ישראל בטווחי זמן קצרים.

"עשייה בשיקול דעת" - הרמטכ"ל התייחס להפלת המטוס בלטקיה: "משתתף בצער המשפחות והצבא הרוסי". ניב אהרונסון
מעדיף לסיים את כהונתו ללא מערכה בעזה. איזנקוט/ניב אהרונסון

סוגיות בוערות נוספות מגיעות מכיוון לבנון וסוריה. חיזבאללה מעדיף בשלב זה לייצר יותר כותרות בכלי התקשורת הערביים כדי להרתיע את ישראל, אך איראן פועלת בסוריה באין מפריע. אין שום פרסום זר אודות תקיפות בסוריה מאז הפלת המטוס הרוסי על ידי צבא סוריה והקרמלין מתחזק היטב את היחסים הקרים. כוכבי לא יכול לאפשר למצב הזה להימשך במשמרת שלו מאחר ואת מה שהוא לא יסכל היום הוא יפגוש מחר במערכה הבאה בלבנון, בסוריה ואולי בזירות נוספות במזרח התיכון.

על אף שקיימות עוד סוגיות מבצעיות בוערות רבות שנמצאות על הפרק, על השולחן יש משימות מורכבות לא פחותות בחשיבותן והן יכולות להפוך להיות נקודות מפתחות בכהונתו. הבולטות בהן הן התכנית הרב-שנתית הבאה שעוסקת בבניין הכוח של חיל האוויר בעידן אלוף עמיקם נורקין, בניין הכוח של חיל הים בעידן אלוף אלי שרביט ובניין הכוח של זרוע היבשה בדמותו. הרי הוא לא יבחר במז"י שיחשוב אחרת ממנו.

לפחות בשנה האחרונה נוצר הרושם שכיום אין משקל נגדי מול נורקין במטה הכללי. מדובר באלוף שצבר כוח רב והשפעה משמעותית בזכות אופיו וגם בגלל הישגיו בתפקיד הטייס מספר אחד ועוד קודם לכן. נכון יהיה לתת יותר ממחשבה לאזן את המציאות לא רק במינויים אלא גם בהחלטות.

סיור של שר הביטחון, אביגדור ליברמן באוגדת עזה. אריאל חרמוני, משרד הביטחון, מערכת וואלה! NEWS
כוכבי וליברמן בסיור באוגדת עזה, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שאלה גדולה נוספת היא אם יבחר כוכבי להפוך החלטות שהתקבלו בעידן איזנקוט, כאשר לא מעט מהן יצרו מתח בצמרת המערכת הביטחונית. אחת מהן היא ההחלטה הסגורה והחתומה להעביר את קריית אגף המודיעין לשטח סמוך לצומת שוקת מול שבט אבו כף בנגב. החלטה קריטית וחיובית לגורל עתיד הנגב בעשורים הבאים. כוכבי שאף עוד כראש אמ"ן למקם את קריית המודיעין בצפון באר שבע בניגוד נחרץ לדעת ראשי הנגב שנאבקו על כך.

בינתיים עסוקה המערכת הפוליטית בשאלת הקונצנזוס של כוכבי לתפקיד הרמטכ"ל. למרות מאמץ המערכת לקיים תהליך סדוק ונקי, קיימים הרבה רעשי רקע. שר הביטחון ביצע מהלך מנהיגותי והוציא את הרכבת לדרך וכעת יהיה קשה לעצור אותה. דבר אחד ברור בקדנציה של כוכבי - תתכוננו להרבה הפתעות וחשיבה יצירתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully