וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדמים פלישה לנורבגיה: נאט"ו בתרגיל הגדול ביותר מאז המלחמה הקרה

בצל המתיחות עם רוסיה ואחרי פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין עמה, כל 29 חברות הברית, יחד עם שבדיה ופינלנד, ידמו בלימת מתקפה על המדינה הסקנדינבית

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מדינות נאט"ו פתחו היום (חמישי) בתרגיל הצבאי הגדול ביותר שלהן מאז המלחמה הקרה, ברקע המתיחות המחודשת עם רוסיה ופרישת ארצות הברית מאמנה לבקרת נשק גרעיני, שמטרתה הייתה להסיר איומים מאירופה. כל 29 המדינות החברות בברית הצפון-אטלנטית ישתתפו בתרגיל בנורבגיה, שידמה פלישה למדינה. גם פינלנד ושבדיה, שאינן חברות בנאט"ו, ישתתפו.

אתמול הזהיר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי מוסקבה תגיב "בהתאם" אם ארצות הברית תציב טילים גרעיניים על אדמת אירופה. לדבריו, כל מדינה אירופית שתעשה זאת תסתכן בתקיפה רוסית. אזהרתו של פוטין הגיעה בעקבות החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מה-INF, הסכם שנחתם עוד בתקופת המלחמה הקרה.

תרגיל של נאט"ו על אדמת לטביה, 23 באוקטובר 2018. רויטרס
תרגיל של נאט"ו בלטביה, אתמול/רויטרס

עם צניחת הטמפרטורות במדינה הסקנדינבית, הברית קיבלה טעימה מה משמעות ההגנה על האגף הצפוני הנרחב שלה. כ-50 אלף חיילים, 250 כלי שיט ועשרת אלפים טנקים, משאיות וכלי רכב נוספים משתתפים בתמרונים, שמגיעים כחודש אחרי התרגיל הענק שערכה השכנה רוסיה.

"אנחנו כאן עכשיו, בצפון, מפגינים את היכולת שלנו להביא כוח גדול לטפל בבעיה שהיא בעיה של סעיף 5", אמר הגנרל האמריקני ג'יימס פוגו, שהתייחס לעקרון ההגנה הדדית של הברית. התרגיל, המכונה "צומת הקלשון", הוא סימן לרצונה של נאט"ו לחזק את הגנתה אחרי שנים של קיצוצים ומשימות מעבר לים.

"הבאנו לכאן סדר גודל של שבע חטיבות במהלך החודש האחרו, זה מרשים. אנחנו נפעל כאן במשך השבועיים הקרובים בים וביבשה, במזג אוויר לא סלחני", אמר הגנרל האמריקני, שמפקד על התרגיל.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
נחתים אמריקנים בתרגיל של נאט"ו על אדמת איסלנד, 19 באוקטובר 2018. רויטרס
מגנים על האגף הצפוני של נאט"ו. נחתים אמריקנים באיסלנד, בשבוע שעבר/רויטרס

נורבגיה, שחששה מפני רוסיה גבר מאז סיפוח חצי האי קרים ב-2014, רוצה להגדיל את מספר הנחתים האמריקנים המתאמנים בשטחה בכל שנה, למורת רוחה של מוסקבה.

נאט"ו מודאגת מכך שבניית הכוח של רוסיה באזור עלולה להוביל בסופו של דבר להגבלת היכולת של כוחות הצי לנוע בחופשיות. בשבוע שעבר הייתה נושאת המטוסים האמריקנית הארי טרומן לראשונה שנכנסת לחוג הארקטי מאז נפילת ברית המועצות ב-1991.

מרבית אזרחי נורבגיה תומכים בחברות בנאט"ו, שהעומד בראשה הוא ראש הממשלה לשעבר ינס סטולטנברג, חוגים מסוימים בשמאל היו מעדיפים שהיא תפרוש מהברית ותקים במקום סוג של שיתוף פעולה צבאי עם שכנותיה.

(עדכון ראשון: 10:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully