וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגעת בשמיים: סיפורם של המטוסים שעשו היסטוריה

24.10.2018 / 15:35

יצירות מופת לא חייבות להיות פסל יווני או ציור פלורנטיני במוזיאון. הן יכולות להיות גם יצירות הנדסה. למשל מטוס.

כל מי שראה אותו התפעם. מעטים טסו בו - זו האחת הסיבות לכך שהיה כישלון מסחרי - אבל הוא היה, בפשטות, מרהיב. הקונקורד, מטוס נוסעים על-קולי, אחד משניים בלבד שנבנו אי- פעם. האחר הוא הטופולב 144 הסובייטי, שדמה לקונקורד עד כדי כך שכונה "קונקורדסקי".

זו היתה יוזמה משותפת של צרפת ובריטניה, של אייר פראנס ובריטיש איירווייז, והוא טס בקווים הטרנס-אטלנטיים, מלונדון ופריז לניו יורק ווושינגטון.

המושבים היו נוחים וזמן הטיסה קוצר לשלוש וחצי שעות מלונדון לניו יורק, אבל המיזם היה כישלון כלכלי. הבעייה הייתה שהוא היה צר - ויכול היה להכיל רק כמאה נוסעים, בלי מחלקה ראשונה או מחלקת עסקים המניבות הכנסות גדולות לחברות התעופה, על המחירים הגבוהים של הכרטיסים.

מטוס הקונקורד. מערכת וואלה! NEWS
כל מי שראה אותו התפעם. מטוס הקונקורד/מערכת וואלה! NEWS

רק 14 מטוסים הופעלו באופן מסחרי. גאווה לאומית שיחקה תפקיד, כרגיל - הרי לבריטניה וצרפת מסורת מפוארת של מטוסים נפלאים - הספיטפייר והמירז', אם להזכיר רק שניים, וחברות התעופה המשיכו להפעיל את הקונקורד משיקולי יוקרה משנת 1976 עד שלא יכלו עוד. וב-24.10.2003 נחתה הטיסה המסחרית האחרונה של המטוס המיוחד ביותר של זמנו.

בואינג 707. מערכת וואלה! NEWS
כנראה שלא תמיד צריך להיות מיוחד כדי להצליח. בוינג 707/מערכת וואלה! NEWS

כנראה שלא תמיד צריך להיות מיוחד כדי להצליח: אולי בואינג 707 אינו בעל מראה הנחרת בזיכרון, איש לא יספר בערגה לנכדיו שהוא אכן היה על סיפונו - אבל כסוס עבודה של השחקים - אין לו מתחרים כמעט.

ב-26.10.1958 המריאה הטיסה המסחרית הראשונה של בואינג 707 מניו יורק לפריז - אותו נתיב בדיוק שבו יטוס הקונקורד 30 שנה אחר כך. ואם אנו במותגים מיתולוגיים שאינם עוד עמנו, הטיסה היתה של חברת פאן אמריקן.

רק שנים ספורות קודם לכן המריא מטוס הסילון הראשון - מסרשמיט 262, מטוס הקרב הנאצי בשלהי מלחמת העולם השנייה. לכל היה ברור כי מטוסי סילון הם העתיד, והם אכן היו - ראשית כל בתחום הצבאי.

כבר בראשית שנות ה-50 החלה חברת בואינג בפרוייקט שתוך שלוש שנים בלבד הושלם: היו כמה דגמים למטוס החדש, גם צבאיים, אבל הדגם האזרחי הוא שכבש את השוק. 707, המטוס הראשון בסדרת שתי השביעיות וביניהן מספר נוסף - המותג של באוינג עד היום היה למלך הטיסות בשנות ה-60 וה-70.

יותר מאלף מטוסים אזרחיים יצרה בואינג עבור שלל חברות תעופה, ובזכות המטוס הזה היא הייתה לחברת ייצור המטוסים המובילה בארצות הברית ובעולם.

לימים, המטוס התיישן. הוא היה לקטן מדי, המנועים התיישנו. יש גבול כמה מתיחות פנים אפשר לעשות, ובואינג עברה לייצר את המטוס בעל שתי הקומות, ה-747, המכונה ג'מבו, שגם הוא כבר לא נער ובשנה הקרובה יחגוג 50.

עדיין יש מטוסי בואינג 707 שטסים. במשימות צבאיות, בעיקר, אבל לא רק. כמו מכוניות, גם למטוסים עתיקים יש עדנה, וטייסיהם יישבעו לכם שגם נשמה.

  • עוד באותו נושא:
  • בואינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully