וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה הבזקים אתם רואים? "אשליית המסע בזמן" שתגרום לכם לראות משהו שלא קיים

2.10.2018 / 0:01

מדענים פיתחו אשליה אופטית שעושה מניפולציה על המוח וגורמת לכם לראות שלושה הבזקים במקביל לשלושה צפצופים - אבל המציאות היא אחרת לגמרי. נסו בעצמכם: כמה הבזקים אתם רואים?

caltech.edu

מדענים פיתחו אשליה ויזואלית שהם טוענים שיכולה להסביר תופעות יחודיות שמתרחשות במוח של כולנו. האשליה, אותה ניתן לראות בסרטון למעלה פותחה במוסד הטכנולוגי בקליפורניה, והיא מציגה מספר צפצופים והבזקים. בשלב הראשון הוידאו מנחה אותנו להתמקד בצלב במרכז המסך, כאשר בשלב השני מופיעים שלושה צפצופים במרווח של שנייה כשבאותו הזמן מספר הבזקים מופיעים בתחתית המסך. רוב המשתתפים שצופים בחזיון הזה מאמינים שהם רואים שלושה הבזקים יחד עם שלושה צפצופים.

אולם, זו בעצם התוצאה של אשליה של המוח שמתקיל את המשתתפים. המדענים מכנים את זה "הארנב המשלה" - או אשליה של מסע בזמן. "למעשה ישנם רק שני הבזקים אבל רוב האנשים שצופים באשליה תופשים שיש שלושה הבזקים כאשר הבזק אחד הוא בעצם אשליה שנובעת מהצפצוף השני ומופיע במרכז המסך", כך הסבירו מפתחי האשליה.

התופעה הזו מוסברת על ידי תהליך שמבצע המוח שנקרא 'postdictive processing' - עיבוד שעושה המוח לאחר התופעה. "כאשר נשמע הצפצוף וההבזק האחרון, המוח מניח שחייב להיות הבזק יחד עם הצפצוף השני וגורם לנו לחשוב שראינו שלושה הבזקים", הסביר נואל סטילס, ממפתחי המחקר, "אבל מה שעוד יותר חשוב הוא שהדרך היחידה שבה אנחנו יכולים לתפוס את הפלאש המדומה תהיה לדעת את האינפורמציה הזו - כלומר לדעת שהוא לא באמת קיים לאחר מכן. הצפצוף והפלאש השלישי גורמים לנו לתפוס מחדש את המיקום האשלייתי של ההבזק השני".

צפו במחקר המלא

  • עוד באותו נושא:
  • אשליה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully