וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעצרו וגורשו אחרי המלחמה: נורבגיה מתנצלת בפני "הנערות הגרמניות"

יותר מ-70 אחרי הכיבוש הנאצי, ראשת הממשלה גינתה את היחס שלהן זכות עשרות אלפי נשים שקיימו יחסים חיילים נאצים בעת הכיבוש. הן הוקעו כבוגדות ונענשו באופן שרירותי אחרי המלחמה

חיילים נאצים בבירת נורבגיה, אוסלו, מאי 1940. AP
גרמניה עודדה את היחסים כדי להשביח את הגזע. חיילים נאצים באוסלו, מאי 1940/AP

ראשת ממשלת נורבגיה ארנה סולברג פרסמה התנצלות רשמית לנשים במדינה שזכו להתנכלות מצד הרשויות בשל יחסיהן עם חיילים גרמנים בתקופת הכיבוש הנאצי במלחמת העולם השנייה. אותן נשים זכו לכינוי הגנאי "נערות גרמניות" והואשמו בבגידה במולדת אחרי המלחמה. ענישתן כללה שלילת זכויות, מעצרים וגירוש מהמדינה לגרמניה יחד עם ילדיהן.

לפי ההערכות, כ-50 אלף נשים בנורבגיה ניהלו יחסים אינטימיים עם החיילים הגרמנים, שכבשו את המדינה הסקנדינבית הניטרלית באפריל 1940. היינריך הימלר, אחד מבכירי המשטר הנאצי, אף עודד את החיילים להביא ילדים לעולם עם הנשים המקומיות בתקווה שהם ישביחו את הגזע הארי. רבים מהילדים נולדו במתקנים גרמניים שהוקמו ב-1941. לפי ההערכות, בין עשרת אלפים ל-12 אלף ילדים נולדו כתוצאה מהיחסים הללו, חלקם ניתנו למשפחות מאמצות או נשלחו לבתי יתומים.

"הרשויות הפרו את הזכות הבסיסית"

"הן היו קורבן ליחס לא מכובד", אמרה ראשת ממשלת נורבגיה באירוע לציון 70 שנה להכרזת האו"ם על זכויות האדם האוניברסליות. "המסקנה שלנו היא שהרשויות הפרו את הזכות הבסיסית ולפיה שום אזרח לא יכול להיענש ללא משפט או להישפט שלא במסגרת החוק. עבור רבות הייתה זאת אהבת נעורים, עבור אחרות, אהבת חייהן עם חייל אויב או קשר קצר שהותיר את חותמו על שארית חייהן. היום, בשם הממשלה, אני מציעה את התנצלותי".

ההתנצלות נמסרה על בסיס דוח של המרכז ללימודי השואה ומיעוטים, שחקר את התקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה במדינה. יותר משבעה עשורים לאחר מכן, לא רבות מאותן נשים נותרו בחיים כדי לשמוע את ההתנצלות הרשמית, אך בני משפחותיהן רואות בכך צעד חשוב.

"זה נוגע גם במשפחותיהן ובילדים שלהן", אמר ריידר גבלר, שנכח באירוע ואמר כי להתנצלות יש משמעות רבה עבור משפחתו. אמו, אלזה הות' היה רק בת 22 ב-1944, אז התאהב בחייל גרמני בן 25 . "היינו רק צריכים לבוא, זה מדהים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully