וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקרבים ל''קו השחור'': האי של מעגן התחבר לחוף הכנרת

17.10.2018 / 11:14

ירידת מפלס המים של הכנרת מגיעה לשיא חדש - חיבורו של האי שמול קיבוץ מעגן עם החוף. במרחק של מטרים מהקו העליון של הכנרת, הגיעו תלמידי בית ספר בצפת בליווי רבני העיר, להתפלל בז' בחשוון לגשמים באגם הלאומי

צילום: אסלן אבגנה, רשות הכנרת, עריכה: איתי עמרם

הכנרת במרחק של 37 סנטימטרים בלבד מ''הקו השחור'', קו שיא השפל של האגם, ובכל יום שעובר היא מתקרבת לקראתו יותר ויותר. כדי להמחיש עד כמה גרוע מצבו של האגם הלאומי, ניתן לראות היום כי האי שמול קיבוץ מעגן שבדרום הכנרת, מתחבר כעת לחוף וכבר ניתן לצעוד מהחוף לאי.

בימים אלה, מפלס הכנרת שרוי במרחק של כ-5.7 מטרים מהקו העליון של האגם. מצב עגום זה הוא תוצאה של שש שנות בצורת רצופות. בחודש דצמבר של שנת 2001 הגיעה הכנרת לשפל דומה ולאחריה החל חורף גשום ומספר שנים עם כמויות משקעים יפות העלו את מפלס הימה והצילו אותה.

אתמול, ז' בחשוון, היה היום בו מתחילים להתפלל לגשמים. כדי לשאת תפילה לשנה הגשומה הגיעו 300 תלמידים מבית ספר האר''י בצפת. התלמידים הגיעו לחוף מפרץ אמנון של איגוד ערים כנרת. קודם לתפילה, התלמידים קיימו פעילות לימודית חווייתית לאורך החוף ושביל סובב כנרת, לרבות דגימת איכות מי הכנרת, הסבר על הצמחייה ובעלי החיים באגם.

בצהריי היום הצטרף לתפילות לגשמים בכנרת, גם הרב הראשי לצפת, הרב שמואל אליהו, יחד עם רבנים נוספים ובליווי תקיעה בשופרות. רב בית הספר, דב סנדמן, אמר כי "הפעם האחרונה שעשינו תפילה שכזו הייתה לפני 16 שנים, לפני חורף 2003 שהגיע לאחר מספר שנות בצורת, וגם אז הכנרת הייתה בשיא השפל". עוד הוסיף הרב כי "לשמחתנו לאחר מכן חווינו חורף סוער עם גשמים רבים וכמויות גשמים שלא נמדדו עשרות שנים''.

הכנרת מתחברת עם אי מול קיבוץ מעגן. אסלן אבגנה, מערכת וואלה! NEWS
"כולנו מתפללים לחורף גשום". אי מול קיבוץ מעגן/מערכת וואלה! NEWS, אסלן אבגנה

במהלך האירוע אמרו התלמידים: "עם ישראל זקוק לישועה, אנחנו כבר 6 שנים ללא גשם אמתי והכנרת צמאה לגשם. נקווה שתפילת 'מוריד הגשם' תענה ברצון ויהיה לנו חורף גשום במיוחד והכנרת שלנו תתמלא''.

מרשות הכנרת נמסר כי הן ברשות והן באיגוד ערים כנרת, מברכים על כל יוזמה ופעילות סביב הכנרת ולמענה, "כולנו מתפללים לחורף גשום שימלא את האגם הלאומי וכלל מקורות המים''.

הרב הראשי של צפת נושא תפילה לגשם לכנרת. רשות הכנרת, מערכת וואלה! NEWS
הרב הראשי של צפת ותלמידי בית הספר בעיר מתפללים לגשם, אמש/מערכת וואלה! NEWS, רשות הכנרת

ביטול הקמת כפרי נופש ואיסור ייבוש הים: התוכנית לשמירה על הכנרת

המועצה הארצית לתכנון ובנייה פרסמה אתמול את המלצותיה על מנת לקדם תוכנית שתסדיר את המצב התכנוני בחופי הכנרת. בתוך כך בוטלו תכניות להקמת שני כפרי נופש באזור וכן נאסר לייבש את ים לצרכי בינוי.

עוד עלה מהמסמך שהגישה המועצה בראשות מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר כי כמעט 90% מהשטחים יהיו שמורים ומחצית מחופי הכינרת יהיו חופים מוגנים. תוכנית זו תעדכן את תוכנית מתאר ארצית למרחב הכנרת וחופיה משנת 1981.
במהלך 27 השנים שחלפו, השתנו והתעדכנו תפישות סביבתיות ובמיוחד הוכרה רגישות גדולה של הסביבה החופית, כמו גם הייחודיות של הכנרת וסביבתה. קמו מספר מיזמי בנייה ותיירות סמוך לחופים ולאזורים טבעיי,ם וכן היתה כוונה ליבש כ-15 דונמים סמוך לטבריה, לצורך בניית שטח מלונאי.

כאמור, על פי ההמלצות לא יקומו שני כפרי נופש שכבר אושרו בעבר, על פי תכנית המתאר הישנה. מדובר במיזם שתוכנן לקום בצפון הכינרת - צפונית לכביש 87, שמהווה חלק מכביש הטבעת סביב הכנרת, ובמיזם נוסף בחוף המזרחי של הכינרת - באזור הגן הלאומי כורסי.

לדברי זילבר "העיקרון המנחה בתוכנית הוא שמירת הכינרת כמשאב ייחודי, בעל חשיבות נופית אקולוגית, תיירותית וכמקור המים. כמו כן, התוכנית עושה את האיזון הראוי בין צרכי הפיתוח ובין שמירה על ערכי הטבע במרחב הכינרת".

עוד מחלקת התוכנית את חופי הכנרת לארבעה סוגי חופים וקובעת לגביהם רצועה של 50 מטרים בהם יחולו מגבלות בנייה בהתאם לסוג החוף.

הכנרת מתחברת עם אי מול קיבוץ מעגן. אסלן אבגנה, מערכת וואלה! NEWS
"כולנו מתפללים לחורף גשום". אי מול קיבוץ מעגן/מערכת וואלה! NEWS, אסלן אבגנה
כנרת מתייבשת ומתחברת לאי מול קיבוץ מעגן. אסלן אבגנה, מערכת וואלה! NEWS
300 תלמידים מצפת הגיעו לתפילה. האי בכינרת/מערכת וואלה! NEWS, אסלן אבגנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully