וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פרויקט יומרני שפוגע בנוסעים": התקלות הבלתי פוסקות ברכבת לירושלים

16.10.2018 / 14:03

פחות מחודש עבר מאז הושק קו הרכבת המהיר מירושלים, אולם מאז גזירת הסרט עשרות רכבות בוטלו, נוסעים נתקעו על המסילה ושיבושים נרחבים מתרחשים מדי שבוע. "עושים ניסוי בנוסעי הרכבת לטובת יחסי הציבור של שר התחבורה ומשרדו", אומרים פעילים חברתיים

צילום:רוני כנפו עריכת וידאו:ניר חן

(בווידיאו: חניכת הקו המהיר לירושלים ברכבת ישראל)

אחרי 17 שנים בהן חיכו תושבי ירושלים לקו הרכבת המהיר לעירם שהיה אמור לקצר את הנסיעה מתל אביב, נפתח הקו המדובר לפני פחות מחודש. אולם, מאז פתיחתו אירעו עשרות שיבושים בקו, רכבות בוטלו הבוקר (שלישי) ואמש הגיע השיא בו 150 נוסעים נתקעו במהלך הנסיעה בתוך המנהרות בכניסה לירושלים. תחושת הנוסעים היא שהם חלק מבדיחה חמוצה ובלתי נגמרת, רק שהפעם הבדיחה והקרקס על חשבונם.

בחודש האחרונה נרשמה רשימה ארוכה של תקלות שאירעו בקו המהיר מאז פתיחתו שהחלו בבוקר ההשקה. הנוסעים התלוננו על הסרבול המתמשך בשריון הכרטיסים והזמנתם טרם הנסיעה. כל זאת הגיע בעקבות הודעת משרד התחבורה והרכבת שבימי ההרצה יוכלו הנוסעים מירושלים לנסוע בחינם ברכבת שיוצאת מתחנת נבון. בשבועות האחרונים הנוסעים התלוננו על כרטיסי "רב קו" שלא עובדים, תקלות טכניות בדרגנועים בתחנת נבון, ושרשרת תקלות טכניות בקו המהיר ביניהן תקלות חשמל ופיצוץ צינור מים בכפר דניאל הסמוך למסילת הרכבת שהשביתה אותה לשעות ארוכות.

התקלות לא נגמרו והשבוע הנוכחי נפתח בתקלה מתמשכת בכלי הטכני שמכווין את הרכבות על המסילות, מה שהוביל בפעול לסגירה ארוכה ומתמשכת של הקו המהיר וביטולן של הרכבות. נראה שהשיא הגיע אתמול כשרכבת שיצאה מתחנת נתב"ג לכיוון ירושלים בשעה 17:31 ועליה כ-150 נוסעים ואנשי צוות נתקעה באחת המנהרות המובילות לבירה. רק שעה וחצי לאחר שהרכבת לא זזה, בלב המנהרה, ומדד הפאניקה של עשרות הנוסעים עלה, חוברה הרכבת לקטר כונן שהגיע ו"אסף" את הנוסעים שבכלל היו בדרכם לירושלים - חזרה לתחנת נתב"ג. בעקבות התקלה הושבתה התנועה בכלל המסילה ורק בשעה 19:15 חודשה.

אם חשבו הנוסעים שכאן הסתיימו התקלות, הבוקר בוטלו ארבע רכבות שהיו אמורות לצאת לירושלים מנתב"ג עקב תקלה טכנית. מרכבת ישראל נמסר כי הבעיה היא של חברת SMI, אותה חברה שאמונה על החשמל בקו הרכבת מירושלים לתל-אביב.

תקלה ברכבת מנתב"ג לירושלים 15 באוקטובר 2018. בניה, חדשות 0404, מערכת וואלה! NEWS
עשרות אנשים נתקעו בקרונות בירושלים. הנוסעים שהגיעו מהרכבת התקועה לנתב"ג, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, בניה, חדשות 0404

"פרויקט יומרני שיכול לפגוע בבריאות הנוסעים"

"הטעות שהרכבת עשתה היא לא בזה שהיא הפעילה את הקו, ולא בגזירת הסרט שמישהו רצה להראות תנופת פיתוח, אלא החוסר בביטוי רציני ונרחב שהרכבת הזאת במיוחד לנוכח המאפיינים המורכבים שלה - בתקופת הרצה", אמר ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ובטיחות בדרכים, ולשעבר יועץ רכבת ישראל. "כל פעם שמישהו עלה לרכבת, היה צריך להגיד לו שהוא לוקח סיכון כי מדובר בתקופת הרצה ויכולות לצוץ בעיות, השבתות ותקלות", הוסיף.

לדבריו של ד"ר בקר בשנים האחרונות רכבת ישראל נמצאת בתנופת פיתוח עצומה והציבור מגלה עניין רב בתנועה בין-עירונית בעזרת הרכבת, והוכחה לכך היא פתיחת קווים חדשים בשנים האחרונות. "יחד עם העלייה בביקוש של הנוסעים לנסיעה ברכבת, לפני 18 שנה היו נוסעים כחמישה מיליון בני אדם בשנה והיום זה מעל 60 מיליון בשנה", סיפר ד"ר בקר. "זה קצב הגידול בנוסעים ברכבת השני בעולם. כולם לומדים שכדאי לנסוע ברכבת, אבל יחד עם זאת הרכבות מפוצצות וקצב קניית הקרונות קטן".

ד"ר בקר הוסיף כי לרכבת ישראל אין ניסיון עם רכבות חשמליות, והם נעזרים ביועץ חיצוני מחוץ לארץ. "עדיין אין שום ספק שיצרו פרויקט כל-כך יומרני וייחודי שכדי לשמור על שיפוע נכון בעלייה לירושלים. יצרו תחנה שנמצאת 80 מטר מתחנת לפני הקרקע, כדי לעמוד בסטנדרטים הבינלאומיים - הכל כדי להשיק את הקו. פעילות זאת מגדילה את הסיכון לחלות במחלות ילדות", טען ד"ר בקר.

תקלות ברכבת. מערכת וואלה! NEWS
עשרות נוסעים עומדים בצפיפות בנסיעה. פוסטים ברשתות החברתיות נגד הרכבת/מערכת וואלה! NEWS

"ניסוי בנוסעי הרכבת לטובת יחסי הציבור של השר והמשרד"

אייל טל, יו"ר הקבוצה החברתית "נפלאות הרכבת", לא הסתיר את אכזבתו ושיתף בתחושות הקשות ששומע מנוסעי הרכבת. "האובססיה לפתוח את הקו המהיר לירושלים בכל מחיר לטובת כיתוב תמונה, תוך התעלמות ברורה וחד משמעית מכל סימני האזהרה לכך שהרכבת ומשרד התחבורה לא נערכו כראוי לפתיחת הקו - הוא לא פחות ממחדל קולוסאלי", אמר טל.

טל פירט את המחדלים של רכבת ישראל בהם ההחלטה לבטל את קו הרכבת הישיר כרמיאל - ת"א שבהקמתו הושקעו כ-300 מיליון ש"ח, ההחלטה לפתוח את הקו מירושלים רק למחצית הדרך וההחלטה להפעיל לראשונה רכבת המונעת על חשמל למרות חוסר הידע בנושא. "מישהו נערך לאפשרות שחוסר הניסיון כאן יהיה בעוכרינו, ואם חשבו על כך - האם מישהו בכלל הכניס למשוואה את שפני הניסיונות - הנוסעים?. יש כתובת ברורה לחקירה כזו - משרד מבקר המדינה".

"מה שקורה היום בקו מנתב"ג לירושלים זה ניסוי בנוסעי הרכבת לטובת יחסי הציבור של שר התחבורה ומשרדו", אמר מעוז יינון, פעיל חברתי ומראשי קבוצת הפייסבוק "בארכבת". "זאת הייתה טעות לפתוח את הקו וחייבים לחזור בהחלטה לפני שיהיו נפגעים בנפש". לדבריו, הבעיה אף חמורה עוד יותר וזאת עקב "היחס המועדף" שנתנו במשרד התחבורה לפרויקט הקו המהיר לירושלים, שבפועל פגעה בנוסעים אחרים ברכבת בתחנות ברחבי הארץ. "בוטלו 33% מהרכבות לצפון ובקו החוף עקב העברת הקרונות להפעלת הקו החדש לירושלים. עוד בוטלה הרכבת הישירה מנהריה לבאר שבע ובוטלה האפשרות לקנות מקומות שמורים בתוספת תשלום", סיפר יינון.

פוסטים של אנשים זועמים על תקלות הרכבת. מערכת וואלה! NEWS
"פעולות היח"צ של ביבי וכץ". פוסטים זועמים של נוסעים על התנהלות הרכבת/מערכת וואלה! NEWS
פוסטים של אנשים זועמים על תקלות הרכבת. מערכת וואלה! NEWS
בדיחות ברשתות החברתיות על השיבושים ברכבת, בקו נתב"ג - ירושלים/מערכת וואלה! NEWS

נכים שלא יכולים לעלות לקרונות ומבוגרים שעומדים במשך כל הנסיעה

השבוע נפתחה שנת הלימודים האקדמית, והעומסים ברכבת הגיעו לרמות שלא נראו בארץ בעבר. הנוסעים מספרים על העומס והצפיפות בקווים שעלו בצורה משמעותית ובלתי נסבלת. נוסעים נשארים על הרציף מחוסר אפשרות לעלות לקרונות ונכים ובעלי מוגבלויות נמנעים מנסיעה ברכבת בשל חוסר היכולת לעמוד במשך שעה וחצי של נסיעה. עוד דווח כי הרכבות שמסלולן התארך לא מצליחות לצאת בזמן כי לא ניתן לסגור את הדלתות ונגרמים עיכובים נוספים.

אתמול, אחרי ימים של לחץ ציבורי, תקשורתי ופוליטי, הוחזרו ארבע רכבות מתוך העשרים שבוטלו. "זה רחוק מלהיות מספיק ולא יכול לתת מענה לעשרות אלפי הנוסעים מדי יום", אמר יינון, וקרא לשר התחבורה להורות על חזרה מלאה לפעילות של הרכבת בקו החוף, והפסקת הפעילות בקו ירושלים עד להשלמת העבודות ואישורי הבטיחות.

מטה המאבק "מחזירים את הרכבות לצפון" המורכב מפעילים חברתיים וארגוני תחבורה ציבורית הודיע על הפגנה גדולה שתתקיים ביום חמישי בשעה 18:30 בתחנת חוף הכרמל, וקמפיין גיוס המונים. בנוסף אוספים ינון וחבריו ל"בארכבת" כסף במיזם גיוס המונים עבור מימון תביעה בבג"צ על הפגיעה המתמשכת בנוסעי הרכבת.

גם דבריו של גיל יעקב, יו"ר ארגון "15 דקות" מגיעים ברוח דומה לדבריהם של ינון וטל, "השקת הרכבת מירושלים הייתה אירוע יחסי ציבור מרשים של ישראל כץ, אבל נוסעי הרכבת נשארו עם שירות לקוי וחסר. רכבת לא אמינה שסובלת מתקלות חוזרות ונשנות, פוגעת בזמנם של הנוסעים בקו הזה, ובנוסעים מכל רחבי הארץ שנדחסים בשל מחסור בקרונות ושגרת חייהם שובשה בגלל מחדל חמור של הנהלת הרכבת ומשרד התחבורה. התוצאה: קו רכבת שלא מוכן לשרת נוסעים ואף מסכן את חייהם, תוך פגיעה בנוסעים בקווי הרכבת ברחבי הארץ".

רכבת ישראל: "הקו נמצא בנסיעות הרצה, טבעי שמתגלות תקלות"

משרד התחבורה החליט לא להגיב לטענות שעלו בכתבה, אלא להפנות את השאלות על המצב הקשה דווקא להנהלת הרכבת, שמנסה בכל כוחה לבלום את הביקורת הציבורית הקשה. "הקו המהיר לירושלים הוא מגה-פרויקט ואחד מקווי הרכבת המורכבים ביותר בעולם לתפעול ושירות", אמרו ברכבת ישראל. "הקו כולל מנהרות, גשרים, תחנה בעומק 80 מטרים ומרכיבי חשמל ותקשורת מתקדמים, בפעם הראשונה בישראל. בחודשים אלה הקו נמצא בנסיעות הרצה, ומטבע הדברים מתגלים אתגרים תפעוליים ותשתיתיים כל העת".

עוד הוסיפו כי "בקו שכזה, כל אירוע תפעולי פשוט, הופך למורכב ולכן הוגדר השירות כמצומצם, הגבלה על מספר הנוסעים, וצוותים מעובים. ביטחון הנוסעים הוא מעל הכל. אנו מתנצלים בפני נוסעינו על חוסר הנוחות הזמנית, מתחקרים את האירועים האחרונים ופועלים כל העת לשיפור השירות בקו, כמו גם בקווים אחרים ברחבי הארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully