וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ והכומר נפגשו: "מודה לארדואן שנתן לזה לקרות"

13.10.2018 / 22:20

נשיא ארה"ב נפגש עם אנדרו ברונסון בבית הלבן, אחרי שנתיים ששהה במעצר. טראמפ הודה לארדואן ואמר כי "זהו צעד גדול לקראת יחסים נהדרים עם טורקיה". במהלך המפגש הכומר כרע ברך והתפלל לשלום טראמפ

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נפגש היום (שבת) עם אנדרו ברונסון, הכומר האמריקני ששוחרר לאחר שנתיים ממעצר בטורקיה. במהלך הפגישה שהתקיימה בבית הלבן טראמפ הודה לארדואן על ההחלטה לשחררו ואמר כי זה צעד משמעותי בהתפתחות היחסים בין ארצות הברית לטורקיה. במהלך המפגש ברונסון כרגע ברך ונשא תפילה לשלום טראמפ. בסוף המפגש שאל טראמפ שאל את אשתו של הכומר למי היא הצביעה, היא אמרה שהיא הצביעה עבורו, והוא אמר: "ידעתי את התשובה".

מוקדם יותר היום טראמפ הכחיש דיווחים בתקשורת כי השחרור של ברונסון, שהיה עצור במשך יותר משנתיים, היה חלק מהסכם עם אנקרה. "אני לא עושה הסכמים על בני ערובה", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "עם זאת, יש הערכה רבה בשם ארצות הברית, שתוביל ליחסים טובים, אולי נהדרים, בין ארצות הברית לטורקיה".

ארדואן, מצדו, שב על כך שלא הייתה לו החלטה בעניין. "כבוד הנשיא, כפי שאני תמיד אומר, מערכת המשפט של טורקיה הגיעה להחלטתה באופן עצמאי", כתב נשיא טורקיה בטוויטר שלו. "אני מקווה שארצות הברית וטורקיה ימשיכו בשיתוף פעולה כמו בעלות ברית ויילחמו יחד בארגוני טרור".

טראמפ נפגש עם אנדרו בורנסון בבית הלבן. רויטרס
צעד משמעותי ביחסים בין טורקיה לארה"ב. טראמפ וברונסון בפגישה בבית הלבן, היום/רויטרס
הכומר האמריקני אנדרו ברונסון בדרך לביתו באיזמיר, טורקיה, אחרי שחרורור ממעצר, 12 באוקטובר 2018. רויטרס
ברונסון אחרי שחרורו, אתמול/רויטרס

בית המשפט בטורקיה החליט אמש לשחרר את ברונסון, שנעצר ב-2016 בחשד למעורבות בניסיון ההפיכה נגד ארדואן שאירע באותה השנה. הוא הואשם בתמיכה בפתהוללה גולן, יריבו של ארדואן, ובמחתרת הכורדית. ברונסון, יליד קרוליינה הצפונית, דחה את הטענות נגדו ובמהלך המשפט אמר לשופט: "אני אדם חף מפשע, אני אוהב את ישו, אני אוהב את טורקיה".

בראיון לרויטרס סיפרו הוריו של ברונסון על רגעי השמחה שבהם נודע להם שבנם ישוחרר ועל התפילות שערכו טרם המשפט. "היינו ערים כל הלילה, תודה לאל על שנתת לנו להיות כל כך מאושרים". אמו, פמלה ברונסון, בת 75, הייתה בביתה יחד עם בעלה כשנודע לה על החלטת בית המשפט. "אנו שמחים שאלוהים ענה על תפילותיהם של כל כך הרבה אנשים ברחבי העולם", אמרה.

ברונסון, שחי בטורקיה במשך יותר מ-20 שנה, הוחזק במעצר בית מאז יולי, בהחלטה שגרמה לוושינגטון להטיל סנקציות על אנקרה והחריפה את המשבר בין שתי המדינות החברות בנאט"ו. העיצומים אף הובילו לירידה חדה בערך הלירה.

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא טורקיה ארדואן בפסגת נאט"ו בבריסל, יולי 2018. AP
רקמו הסכם מאחורי הקלעים? ארדואן וטראמפ בפסגת נאט"ו, יולי/AP

לאחר שחרורו של ברונסון, תיתכן התקדמות בין המדינות סביב שורת נושאים שנויים במחלוקת נוספים. בוושינגטון מצפים לשחרורם של מדען לשעבר של נאס"א ושל שלושה עובדי קונסוליה אמריקנית, ואילו באנקרה דורשים את הסגרתו של גולן, החי בארצות הברית מאז 1999, וכן את שחרור של הבנקאי הבכיר מהמט הקאן אטילה, הכלוא בארצות הברית בשל מעורבותו בהונאה איראנית לעקיפת הסנקציות.

(עדכון אחרון 20:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully