וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב ידעה מראש על התכנית הסעודית לחטיפת העיתונאי

בוושינגטון פוסט, שבו עבד חאשוקג'י, דווח כי המודיעין יירט שיחות שבהן נידונה תכנית לתפוס את העיתונאי. לא ברור אם תכננו להרוג אותו ואם הוא הוזהר, אך בממשל מגבירים את הלחץ. "המצב רע מאוד", אמר טראמפ, ששוחח עם בכירים סעודיים על הנושא

כך פעלה החולייה שחיסלה את העיתונאי הסעודי/עריכה: יאיר דניאל

סוכנויות המודיעין האמריקניות יירטו תשדורות של גורמים סעודיים ששוחחו על לכידת העיתונאי הסעודי ומבקר השלטון ג'מאל חאשוקג'י - כך דווח היום (רביעי) בוושינגטון פוסט, מפי גורם המעורה בנעשה. היעלמותו של העיתונאי ביום שלישי שעבר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול עלולה לפגוע ביחסים החמים בין ריאד לוושינגטון, שרק בימים האחרונים התחילה להתייחס לפרשה ולדרוש תשובות מהממלכה.

לפי הדיווח, הסעודים דנו בתכנית לפתות בחזרה לממלכה את חאשוקג'י, שכתב טורים עבור וושינגטון פוסט בשנה האחרונה נגד יורש העצר מוחמד בן סלמאן. הגורם אמר כי לא ברור אם הם רצו לחקור אותו או להרוג אותו, כפי שאמרו גורמים רבים המעורים בחקירה, ואם ארצות הברית הזהירה אותו כי הוא נתון בסכנה. מחלקת המדינה הכחישה את הדיווח.

עוד על הפרשה המסתורית

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י בכנס בלונדון, ספטמבר 2018. רויטרס
ארה"ב מציעה עזרה בחקירה. חאשוקג'י/רויטרס

אחרי ימים של שתיקה, בממשל האמריקני הגבירו היום את הלחץ על ערב הסעודית, שותפתם המרכזית למאבק האזורי באיראן. הנשיא דונלד טראמפ אמר היום כי ה"מצב רע מאוד", ודרש לרדת לעומק חקירת היעלמותו. עוד מסר טראמפ, שמרבה להתייחס ליחסיו הקרובים עם יורש העצר הצעיר, כי שוחח בנושא עם בכירים סעודיים.

סגנו מייק פנס אמר כי וושינגטון מוכנה לשלוח צוותי FBI לטורקיה כדי לעזור בחקירה. לפי מחלקת המדינה, שר החוץ מייק פומפאו, היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון וכן היועץ וחתנו של הנשיא ג'ארד קושנר שוחחו ביממה האחרונה עם יורש העצר ודרשו ממנו עוד מידע בנושא וכן קיום חקירה שקופה.

במקביל, כמה סנאטורים בכירים, בהם לינדזי גרהאם וראנד פול הרפובליקנים, קראו להעניש את ערב הסעודית אם יימצא שהיא אכן אחראית לכך.

יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, בוב קורקר, שבפניו הוצג מידע חסוי על המקרה, אמר כי המידע הצביע על כך שחאשוקג'י נרצח. "יש להם הסברים לתת", הוא אמר ביחס לערב הסעודית, אף הוסיף כי אינו ממהר לשפוט את המקרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
יורש העצר הסעודי בפגישתו עם נשיא ארה"ב: "מחויבים להיפטר מאיומים העומדים בפנינו". רויטרס
יחסים אסטרטגיים בין המדינות. טראמפ ויורש העצר בבית הלבן, מרץ/רויטרס

בימים האחרונים פורסמו פרטים רבים על החקירה, אולם אלו לא הוצגו רשמית על ידי ממשלת טורקיה אלא דרך גורמים שתדרכו כלי תקשורת במדינה ובעולם. בדיילי סבאח פורסמו היום תמונותיהם ושמותיהם של 15 חברי החוליה, שלפי ההערכות רצחה את חאשוקג'י. בטלוויזיה הטורקית פורסם תיעוד ממצלמות האבטחה, החל מרגע הנחיתה של המטוסים הסעודיים ועד לעזיבת המכוניות החשודות מהקונסוליה.

שני גורמים טורקיים בכירים אמרו לרויטרס כי אחד ממוקדי החקירה הוא שעון "אפל" שחור, שאותו ענד העיתונאי ידו כשהוא נכנס לקונסולייה. הוא היה מחובר לאחד הטלפונים הסלולריים שהשאיר אצל ארוסתו.

בנוסף לכך, מקור סעודי אמר לרויטרס כי המודיעין הבריטי סבור שהיה ניסיון לסמם את חאשוקג'י, שהסתיים במותו. לדבריו, המידע הגיע ממקור מודיעיני בריטי.


לפי דיילי סבאח, המקורב לנשיא רג'פ טייפ ארדואן, 12 מחברי החוליה הגיעו בשעות המוקדמות של יום החיסול, לפי תמונות ממעברי הגבול בנמל אטאטורק. בין חברי הקבוצה היה גם מומחה פורנזי, בכיר במחלקת החקירות הפליליות בממלכה. הוא ככל הנראה היה אחראי לביתור הגופה.

גורם בכיר אמר לניו יורק טיימס כי החוקרים בטורקיה קבעו שההוראה לחסל את העיתונאי הגיעה מהדרגים הבכירים בארמון הסעודי, מאחר שרק הם היו יכולים להורות על מבצע כזה. לדבריו, היה זה מבצע מורכב ומהיר, שהסתיים בתוך שעתיים מרגע הגעתו של חאשוקג'י לקונסוליה. הוא אמר כי הסוכנים הסעודים ביתרו את גופתו עם מסור שהביאו במיוחד. "זה כמו בסרט 'ספרות זולה'", אמר.

תיעוד ממצלמות האבטחה של הגעת חברי החוליה הסעודית, שחיסלה את העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, 2 באוקטובר 2018. אתר רשמי
תיעוד ממצלמות האבטחה של הגעת חברי החוליה הסעודית, שחיסלה את העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, 2 באוקטובר 2018/אתר רשמי

אתמול, לפי הגרדיאן, נכנסו שוטרים טורקים לקונסוליה, אחרי שקיבלו אישור לכך מגורמים סעודיים, שלושה ימים אחרי שעיתונאים הורשו להיכנס למבנה. לא ידוע מה חיפשו שם השוטרים הטורקים ואם הם מצאו משהו. הסעודים הודו בכך ש"משלחת ביטחונית" הגיעה לעיר ביום שבת, אך לא פירטו מדוע היא הגיעה לאיסטנבול.

אתרים העוקבים אחרי טיסות תיעדו שני מטוסים פרטיים סעודיים שהגיעו לנמל אטאטורק ב-2 באוקטובר והמריאו כמה שעות לאחר מכן, אחרי כניסתו של העיתונאי לקונסוליה. בסוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו דווח כי באחד מהמטוסים נעשו חיפושים, אך לא נמצא דבר.

אחד המטוסים נחת בשעה 3:13, עם תעשה נוסעים. הם הזמינו חדרים בשני מלונות סמוכים לקונסוליה למשך שלושה ימים, אולם הם אספו בהמשך אותו היום את חפציהם והמריאו באותו מטוס, שמספר רישומו HZ-SK2, בשעה 22:46 לדובאי ומשם המשיכו לריאד.

המטוס השני, שמספר רישומו HZ-SK1, נחת בשעה 17:15, עם שישה נוסעים. כולם הגיעו ישירות לקונסוליה ושבו במהירות לנמל התעופה, ועזבו את טורקיה קצת יותר משעה לאחר מכן, ב-18:20. הם עצרו בקהיר בדרך לריאד.

לפי הדיילי סבאח בטורקיה, אלו 15 הסעודים שהעלימו את העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה 10 באוקטובר 2018. מערכת וואלה! NEWS
15 חברי החוליה החשודים/מערכת וואלה! NEWS

כחלק מהחקירה, הרשויות בטורקיה בחנו מצלמות כביש בחיפושיהן אחרי ואן שחורה, שלפי החשד נשאה את הגופה. היא הייתה חלק משיירת שש המכוניות שהיו שייכות לאנשי החיסול הסעודים ועזבו את הקונסוליה כשעתיים אחרי כניסתו של העיתונאי.

אחרי שיצאו משטח הנציגות, שלוש מכוניות פנו שמאלה לכביש ראשי, ואילו היתר פנו ימינה. עוד שתי מכוניות, בהן ואן שחורה של מרצדס עם חלונות מושחרים, נסעו מהקונסוליה אל מגוריו של הקונסול הכללי, כמה מאות מטרים משם. בדיילי סבאח דווח כי חאשוקג'י היה באותו ואן, לא ברור אם חי או מת.

בגרדיאן דווח כי מצלמות האבטחה הוסרו מהקונסוליה וכי צוות העובדים הטורקי התבקש במפתיע לצאת לחופשה באותו היום.

ארוסתו של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י מחוץ לקונסוליה באיסטנבול, טורקיה, אוקטובר 2018. AP
ביקשה עזרה מטראמפ. ארוסתו של חאשוקג'י מחוץ לקונסוליה, בשבוע שעבר/AP

ריאד טוענת כי חאשוקג'י, שהיה בעבר יועץ של בכירים בבית המלוכה וגלה בארצות הברית מחשש לביטחונו, עזב את הקונסוליה זמן קצר אחרי שנכנס. זאת כדי להשלים את הליך הגירושים שלו על מנת להתחתן עם ארוסתו הטורקית, חדיג'ה צ'נגיז.

הארוסה סיפרה כי היא לא ראתה את חאשוקג'י מאז שהפקיד בידיה את הטלפונים שלו ביום שלישי בצהריים ואמרה כי היא לא קיבלה אישור לכך שהוא נרצח. זה היה הביקור השני של חאשוקג'י בקונסוליה בתוך ימים, אחרי שנאמר לו ביום שישי שקדם להיעלמותו כי ההליך לא הסתיים ועליו לשוב פעם נוספת.

במאמר דעה שפרסמה היום בוושינגטון פוסט היא קראה לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לעזור "לשפוך אור" על הפרשה. היא כתבה כי היא הייתה משוכנעת שהוא בחיים, אולם התקווה שלה מתפוגגת עם חלוף הימים.

בריאיון לרויטרס אמרה צ'נגיז, שצעירה מחאשוקג'י ב-23 שנה, כי הם הכירו בכנס באיסטנבול במאי האחרון. הקשר שלהם התקדם במהירות והם החליטו להתחתן בטורקיה באוגוסט, בהחלטה שתוביל בסופו של דבר להיעלמות העיתונאי. לפי החוק בטורקיה, היה עליו להוכיח שהוא גרוש כדי להינשא שוב.

לפי אחד מחבריו המתגורר באירופה, הוא בדק אם יוכל להשיג את המסמך מהשגרירות הסעודית בוושינגטון, אולם נאמר לו כי עדיף לו לעשות זאת בקונסוליה הטורקית. ארוסתו אמרה כי הוא לא היה עובר את התהליך באיסטנבול אילו היה יכול להימנע מכך, אך גורם סעודי אמר כי זה "לא מדויק" שנאמר לחאשוקג'י כי עליו להגיע לעיר הטורקית.

הפגנה מול הקונסוליה הסעודית באיסטנבול בשל היעלמות העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, 5 באוקטובר 2018. רויטרס
הפגנה מחוץ לקונסוליה הסעודית באיסטנבול/רויטרס

שלושה ממכריו של חאשוקג'י אמרו כי הוא החליף מספרי טלפון גם גורם בשגרירות ששמו סולטן, כך שהוא יוכל לבדוק מולו את התקדמות התהליך. ברויטרס נאמר כי הם לא הצליחו ליצור עם אותו סולטן קשר או לאשר את תפקידו בקונסוליה, שסירבה לפרט עם מי שוחח העיתונאי. "הוא יצא מחייך, אמר לי 'אינשאללה' אני אקבל את המסמכים אחרי שאשוב מלונדון", נזכרה ארוסתו.

בהמשך אותו היום, הוא המריא ללונדון כדי להשתתף בכנס. הוא נשאל על ידי כמה מעמיתיו על חששותיו מהרשויות הסעודיות בשל עבודתו. לדברי דאוד עבדוללה, מנהל ארגון "מעקב אחרי המזרח התיכון", שארגן את הכנס, חאשוקג'י שלל את האפשרות שאזרחותו תבוטל אחרי שנשאל על כך בארוחת ערב. "הוא חשב שהרשויות לא ילכו כל כך רחוק", אמר.

גולה סעודי אחר, ששווחח עם חאשוקג'י בימים שקדמו להיעלמותו, סיפר כי חברו היה מודאג שמא הוא ייחקר, אך לא מעבר לכך. חבר אחר, הפעיל הפלסטיני-הבריטי עזאם תמימי, שראה את חאשוקג'י בזמן ביקורו האחרון בלונדון, אמר כי הוא לא נראה מפוחד כלל. "להיפך, הוא נראה נינוח ורגוע", אמר.

הוא שב לאיסטנבול ב-1 באוקטובר, ושוחח שוב עם אותו סולטן, שאמר לו להגיע לקונסוליה למחרת, בשעה 13:00. הוא השאיר את הטלפונים שלו אצל ארוסתו, ולא שב.

"אף אחד לא יפגע בי באיסטנבול"

חבריו של חאשוקג'י, שהפגינו בימים האחרונים מחוץ לקונסוליה באיסטנבול, תכננו לערוך לו הלוויה אתמול. עם זאת, הם ביטלו את תכניתם מסיבה שאינה ברורה עוד.

אחד החברים, ששמר על עילום שם, סיפר לרויטרס כי הוא הזהיר אותו מפני הגעה לקונסוליה באיסטנבול מאחר שייתכן שהוא ייעצר אם ידרוך בה. חאשוקג'י, לדבריו, הבטיח לו כי קשריו הטובים בטורקיה "ימנעו ממישהו לפגוע בי באיסטנבול".

(עדכון ראשון: 14:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully