וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש האלמוני ונעים ההליכות שיחליט בכמה תתייקר המשכנתא שלכם

9.10.2018 / 19:49

פרופ' אמיר ירון בן ה-54 שמונה לתפקיד הנגיד בנק ישראל מגיע עם הכרה בינלאומית בעבודתו האקדמית, אך יצטרך להבין את המורכבות של הגורמים הפועלים במשק הישראלי. המומחה למימון שמגיע מארה"ב יתבקש להכריע כמובן בנושא הריבית, אך ייבחן גם בהשפעתו על מדיניות הממשלה

צילום: רוני כנפו, שלומי גבאי עריכת וידאו: ניר חן

הנגיד הבא של מדינת ישראל פרופ' אמיר ירון בן ה-54 אינו מוכר בקהילת העסקים ומשרדי הממשלה, אבל פעילותו האקדמית מוכרת בקהילה האקדמית הבינלאומית ובוודאי בישראל. הוא מגיע לישראל לעתים קרובות, ומשתתף בכנסים של מרכז אהרן של המרכז הבינתחומי.

"אני חושב שפרופ' ירון יהיה נגיד מעולה. הוא דמות מובילה בעולם המאקרו כלכלה. המחקרים שלו עוסקים רבות בקשר שבין עולם המימון לכלכלה. המחסור במחקר בתחום הזה נחשב בעבר לעקב אכילס של הכלכלה ומה שהביא עלינו סופו של דבר את המשבר ב-2008", אמר פרופ' רפי מלניק מבית הספר טיומקין לכלכלה במרכז הבינתחומי בהרצליה.

אמיר ירון המועמד לתפקיד נגיד בנק ישראל 2018. יח"צ,
אמיר ירון/יח"צ

"הציגו לי אותו לפני כמה שנים, בכנס מדעי. מי שהציג אותו אמר לי שירון יהיה באחד הימים נגיד בנק ישראל, והיום זה קרה", אמר פרופ' מלניק. "הוא איש נעים הליכות ונחשב לאחד מחמשת האנשים המובילים בתחומו בעולם. המגרעת היחידה שלו היא שאין לו עדיין היכרות מספקת עם כלכלת ישראל. הוא בוודאי אינו דומה לסטנלי פישר, שהיה מומחה עולמי לכלכלת ישראל ומעורב בכל המהלכים הכלכליים החשובים במדינה עוד בטרם נבחר לנגיד. אבל ירון הוא איש לומד, והוא ילמד מהר מאוד".

האלמוניות היחסית של ירון עשויה לשחק לטובתו. הוא מגיע לתפקיד כשהוא נקי מחשבונות ומשקעי עבר, כשלזכותו עומדות בעיקר המלצות נלהבות של אנשי הקהילה האקדמית ועבודת המחקר המבריקה שלו בנושאים מאקרו כלכליים.
בעבודתו הנוכחית הוא פרופסור למימון באוניברסיטת וורטון היוקרתית בארצות הברית וראש הקתדרה לבנקאות. הוא נולד בישראל, נשוי ואב לשניים. את השירות הצבאי עשה באגף היועץ הכספי לרמטכ"ל והשתחרר בדרגת סרן.

את התואר הראשון והשני בהצטיינות קיבל ירון באוניברסיטת תל אביב. את עבודת הדוקטורט עשה באוניברסיטת שיקגו. עבודתו האקדמית עוסקת בנושאי מימון בנקאות וכלכלה פיננסית. הוא זכה לפרסום עולמי כשפיתח בעזרת חוקר שותף מודל לתמחור השקעות, שהשפיע רבות על עולם העסקים והמחקר הכלכלי.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
בנק ישראל, ירושלים. אוגוסט 2013. רויטרס
בנק ישראל/רויטרס

גורם במגזר העסקי שנפגש כמה פעמים עם ירון מספר שחוסר הניסיון שלו בתחום העסקי ועם הגורמים הפועלים במשק הישראלי עלול להיות בעורכיו, אם לא ימהר להבין את המערכות המורכבות, את האינטרסים והזרמים התת קרקעיים. בניגוד למרבית הנגידים הקודמים, ירון יצטרך להתחיל מהתחלה.

גורמים אחרים תהו גם לגבי השקפתו הכלכלית של הנגיד החדש. האם הוא מצדד בגישתה של הנגידה היוצאת קרנית פלוג שהציעה להגדיל את גביית המסים ולהרחיב את התקציבים החברתיים, או שיהיה קרוב יותר לעמדתו של ראש הממשלה, הנוטה להקטין את מעורבותה של הממשלה במשק. גורם המכיר את עבודתו האקדמית של ירון והיה שותף לדיונים אתו בנושאי כלכלה הגדיר אותו כפרגמטי וענייני, המציע פתרונות מקצועיים שקשה לשייך אותם לעמדה אידאולוגית כלשהי.

ההחלטה המרכזית שבה יצטרך ירון להכריע כבר בחודש הבא היא כיוון הריבית במשק. בשבועות האחרונים גברה המחלוקת בשאלה אם יש להעלות את הריבית בישראל, הנמוכה יחסית לריבית בארצות הברית, או להותירה ברמה הנוכחית. הנגיד היוצאת קרנית פלוג בחרה להותיר בינתיים את הריבית הנמוכה בשיעור בסיסי של רבע אחוז בלבד, ועוררה עליה ביקורת רבה.

ייבחן בהשפעתו על מדיניות הממשלה

ירון ייבחן גם בתחום ההשפעה על מדיניות הממשלה. הנגידה היוצאת הרבתה לבקר את מדיניותה הכלכלית של הממשלה אולם לעמדותיה נודעה השפעה מעטה על מהלכי הממשלה, והיא נקלעה לעימות גלוי עם שר האוצר שדחה את הביקורת שלה. תפקידו של הנגיד יהיה מרכזי ביותר אם יתאמתו האזהרות הרבות בדבר משבר כלכלי עולמי חדש הצפוי להתרחש בשנים הקרובות.

לנגיד החדש תהיה השפעה רבה גם על מערכת הבנקאות, הנהנית מיציבות יחסית אבל עוברת מהלכים של התיעלות, שינויים טכנולוגיים וניסיון להגביר את התחרות בין הבנקים.
פלוג שוחחה היום עם ירון ובירכה אותו לרגל מינויו לנגיד בנק ישראל. פלוג כי תשמח לעמוד לרשותו ולסייע בכניסתו לתפקיד ככל שיידרש. עוד אמרה הנגידה לירון שהוא ימצא שעומדת לרשותו בבנק ישראל נבחרת מקצועית ומסורה של הנהלה ועובדים, שתסייע לו להמשיך לנהל מדיניות מוצלחת לטובת המשק הישראלי.

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג ושר האוצר משה כחלון. לשכת העיתונות הממשלתית,
בירכו על מינויו. כחלון ופלוג/לשכת העיתונות הממשלתית

טרם הסכמתו לקבל עליו את התפקיד שוחח ירון עם פרופ' צבי אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל העושה בימים אלה בשנת שבתון באוניברסיטת וורטון: "אני מכיר את אמיר היטב והוא יהיה נגיד מצוין", אמר אקשטיין לוואלה! NEWS.

"מבחינת גישתו הכלכלית הוא נמנה עם הזרם המרכזי של נגידי הבנקים המרכזיים בעולם ומתאים מבחינה זו גם לישראל. אין לו אמנם ניסיון מעשי בתפקיד אבל הוא מכיר היטב את השיקולים הנדרשים לנגיד כדי לקבוע את גובה הריבית ואת הצעדים הפיננסיים נדרשים. הוא איש נחמד מאד, בעל כישורים תקשורתיים טובים. הוא יידע היטב כיצד לדבר עם ראש הממשלה שר האוצר והציבור שילמד להכיר אותו. ההחלטה למנות אותו היא החלטה מעולה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully