וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבש את העליון: טראמפ הגשים את תקוות השמרנים בתזמון מושלם לבחירות

7.10.2018 / 14:39

המינוי הסוער של קבנאו אמנם תדלק את הדמוקרטים לקראת נובמבר, אך חשוב מכך הוא הדליק את הבסיס הרפובליקני שהיה מנומנם. הנשיא הבטיח שבית המשפט יהיה שמרני למשך שנים ארוכות, ויחד עם הנתונים הכלכליים החיוביים, הסיכוי למהפך בקונגרס נראה קלוש למדי

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

השאלה שכל ארצות הברית מתחבטת בה כל השבוע האחרון היא מי מרוויח מהמינוי של ברנט קבנאו, מלבד השופט החדש של בית המשפט העליון והנשיא דונלד טראמפ, לקראת בחירות אמצע הקדנציה לקונגרס. בחירות אמצע הקדנציה נמצאות במרחק של פחות מחודש, ובחירת קבנאו לבית המשפט העליון תשפיע על הבוחרים, רק לא ברור אם לטובת הדמוקרטים או הרפובליקנים.

הבחירה בשופט, שבה טראמפ עמד מאחוריה מלכתחילה עד הסוף, למעט היסוס רגעי, הייתה חלק בסיסי בהבטחות הבחירות שלו - למנות שופטים שמרנים. ולכן זה ניצחון אדיר לטראמפ, לאוונגליסטים ולשמרנים. טראמפ הפך בתוך שנתיים את האוריינטציה של בית המשפט ויש לו עוד שנתיים, אולי עוד שש, למנות אולי שופט נוסף.

נשיא ארה"ב טראמפ בעצרת בחירות בקנזס, 7 באוקטובר 2018. רויטרס
לא נרתע מהמינוי. טראמפ, הלילה/רויטרס

כבר עתה הפך טראמפ לאחד הנשיאים המשפיעים על החברה האמריקנית לעוד דור ויותר. בית המשפט העליון כעת הוא בית משפט שיהפוך פסיקות קודמות, המפורסמת שבהן ואולי החשובה שבהן היא רו נגד ווייד. ברגע שתושב עליונות המדינות על פני הזכות לפרטיות כמחצית מדינות ארצות הברית יאסרו על הפלות בכל מקרה ובכל הנסיבות. ייתכן שעוד עשור יתאפשרו הפלות רק בחוף המזרחי והמערבי.

בחירת שופט שמרן, שבין השאר התבטא בזכות פריבילגיות נשיאותיות, הייתה מעוררת זעם דמוקרטי בכל מקרה. ההליך הקצין זאת. העובדה שקבנאו לא ממש נחקר, שהבולשת הפדרלית נקראה לכסתח בחופזה, שהנשיא לועג לאישה המתלוננת באומץ על תקיפה מינית, שמנהיג הרוב בסנאט סירב לדון במינוי שופט עליון בידי נשיא יריב כי זו שנת בחירות אבל זירז מינוי שופט עליון ממחנהו בשנת בחירות - כל אלו מעלים את הזעם הדמוקרטי.

הדמוקרטים חשים שוב שהם רומו, בהמשך לבחירות 2016 שבהן ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין קבעו את תוצאות הבחירות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ברט קבנאו מושבע כשופט בבית המשפט העליון בארצות הברית 7 באוקטובר 2018. רויטרס, רויטרס
השופט הפוליטי ביותר אי-פעם. קבנאו מושבע, הלילה/רויטרס, רויטרס

עם זאת, הדמוקרטים כבר נמצאים ברוח לחימה מירבית ומגויסים זמן רב. השבוע הזה עורר את הבסיס הרפובליקני: גם להם יש טענות להליך. השמרנים סבורים שהדמוקרטים, הליברלים, הפמיניסטיות והתקשורת יצאו למלחמה נגד מועמד לגיטימי וניסו להפיל אותו בדרכים נפסדות ולבסוף נכשלו.

כל הדברים האלו הביאו לכך שהבסיס יתעורר: אחת הבעיות הקשות בבחירות אמצע הקדנציה בארצות הברית היא שבדרך כלל בוחרי המפלגה המכהנת, כלומר השולטת בבית הלבן, פסיביים יותר.

טראמפ נמצא ברצף מדהים: נתוני הכלכלה האמריקנית נפלאים, אין איומים ביטחוניים קריטיים, מלחמות הסחר לא גובות עדיין מחיר כבד והוא לא נרתע ולא חזר בו מהמינוי של קבנאו. השופט שהליך מינויו, שהצהרותיו בזמן עדותו הן הפוליטיות ביותר אי-פעם, הושבע למרות הענן הכבד שמרחף עליו.

הפגנה נגד מינוי השופט ברט קבנאו לבית המשפט העליון, וושינגטון די. סי.. רויטרס
הדמוקרטים נמצאים במצב לחימה כבר זמן רב. מפגינים נגד המינוי, שישי/רויטרס

בסופו של דבר, ההערכה היא שהפרשה הזו מעולה לרפובליקנים. היא כמעט בוודאות משאירה בידיהם את הסנאט, אולי אפילו את בית הנבחרים. לפחות לעוד שלושה שבועות, כל מוקדי הכוח האמריקנים, הבית הלבן, הסנאט, בית הנבחרים ובית המשפט העליון נמצאים בשליטת מפלגה אחת, הרפובליקנית. והחשוב שבהם מבחינת השפעה על ארצות הברית, בית המשפט יהיה שמרני לדור הבא, לפחות.

אחרי שנתיים בלבד בתפקיד, טראמפ, מבחינת השמרנים והאוונגליסטים, הגשים את התקוות שתלו בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully