וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטביה: המפלגה הפרו-רוסית והפופוליסטים ניצחו בבחירות

ממשלת הימין-מרכז איבדה את הרוב בפרלמנט, בצל פרשות שחיתות במדינה הבלטית, שרבים בה חוששים מהתחזקות ההשפעה של מוסקבה. הכוחות החדשים יתקשו להקים קואליציה במדינה החיונית לנאט"ו ולאיחוד האירופי

ספירת קולות בקלפי בריגה, לטביה, 6 באוקטובר 2018. רויטרס
הפרלמנט מפולג. ספירת קולות בריגה, אתמול/רויטרס

מפלגה פרו-רוסית ניצחה בבחירות הכלליות בלטביה - כך עולה מתוצאות סופיות שפורסמו הבוקר (ראשון) במדינה הבלטית. אחריה הגיעו שתי מפלגות פופוליסטיות, שעשויות לעזור לה לעלות לשלטון.

הבחירות הוכתמו במתקפת סייבר נגד הרשת החברתית המובילה במדינה והתקיימו בצל החשש לשינוי במדיניות החוץ של הרפובליקה הסובייטית לשעבר, החברה בנאט"ו ובאיחוד האירופי וחוששת מהתוקפנות של שכנתה ממזרח.

המפלגה הפרו-רוסית "הרמוני" זכתה ב-19.91% מהקולות. אל המקום השני הגיעה המפלגה KPV LV עם 14.06% מהקולות והמפלגה השמרנית החדשה סיימה במקום השלישי עם 13.6% מהקולות. אחוז ההצבעה היה רק 54.59%.

"אי אפשר להקים קואליציה יציבה ללא 'הרמוני'", אמר יו"ר המפלגה וראש עיריית ריגה הבירה, נילס אושקובס". "אחרת, אחרת, תהיה קואליציה של שונאי זרים ותומכי זכויות להט"ב, שתחזיק שבועיים-שלושה".

ראש ממשלת לטביה מאריס קוצ'ינסקיס מצביע בבחירות, 6 באוקטבור 2018. רויטרס
ראש הממשלה מצביע, אתמול/רויטרס

המפלגה פופולרית בקרב המיעוט האתני הרוסי במדינה, שמהווה כרבע מכלל 1.9 מיליון תושביה. היא הייתה בעבר קשורה למפלגתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וזכתה במספר הגדול ביותר של הקולות בשלוש מערכות הבחירות האחרונות.

היא מעולם לא נכנסה לפרלמנט בשל החרמת יתר המפלגות הגדולות, אולם הפופוליסטים אמרו לפני הבחירות כי הם לא פוסלים אפשרות כזו. לשלוש המפלגות יש 55 מושבים מתוך מאה מושבי הפרלמנט. הפרלמנט הנוכחי ימשיך לכהן עד נובמבר, בזמן השיחות על הרכבת ממשלה חדשה.

המפלגה הפרו-אירופית הליברלית "למען פיתוח" סיימה במקום הרביעי עם 12.04% מהקולות, לפני חברות מפלגת קואליציית הימין-מרכז הנוכחית, כולל "הברית הלאומית", שסיימה עם 11.03%. איחוד החקלאים והירוקים של ראש הממשלה מאריס קוצ'ינסקיס קיבלה רק 9.96% מהקולות.

"יהיה קשה להקים ממשלה חדשה", אמר ראש הממשלה הנוכחי, שאיבד את הרוב של שני השלישים בפרלמנט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"אוקטובר האדום"

הממשלה הצליחה לאושש את כלכלת המדינה, שנפגעה קשות במשבר העולמי ב-2008, אולם היא לא הצליחה להרשים את הבוחרים בצל פרשות שחיתות מטלטלות, שבהן מעורב גם נגיד הבנק המרכזי.

אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של המפלגה הפרו-רוסית שמדאיגה את המערב היא צמצום תקציב הביטחון ל-1% מהתמ"ג - בניגוד לדרישות מחברות נאט"ו להשקעה של 2% לפחות. כיום, ללטביה, שהייתה תחת כיבוש נאצי וסובייטי במשך כחצי מאה עד 1991, יש את אחד מתקציבי הביטחון הגדולים ביותר בברית הצפון-אטלנטית.

המפלגה טוענת כי היא מחויבת לאיחוד ולנאט"ו, אך רק בשנה שעברה היא סיימה את ההסכם הרשמי עם מפלגתו של פוטין, מה שהעלה את החשש כי השינוי הוא רק קוסמטי. ללטביה יש גבול של 267 ק"מ עם רוסיה, ובשטחה מוצבים כיום כאלף חיילי נאט"ו.

איגארס קרלינס, שהצביע בעיר רזקן שבמזרח המדינה, הזהיר מפני האפשרות של ממשלה פרו-רוסית פופוליסטית. "אני הולך לבחור למען לטיבה שהיא חלק מהאיחוד ונאט"ו, ואני מקווה שכולנו נעשה זאת. אחרת הבחירות האלו ייזכרו כ'אוקטובר האדום'", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully