וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות ענק וחשש לחדירה: המבחן הדרמטי של צה"ל מול חמאס

5.10.2018 / 7:01

תגבור הכוחות לקראת ההפגנות המתוכננות בגבול הרצועה נועד למנוע מבוכה לצה"ל ולבלום עליית מדרגה נוספת באלימות שמוביל חמאס. כשברקע המסר המאיים מצד הרמטכ"ל, פעולות ההנהגה בעזה היום יבהירו אם פניה להסלמה או לייצוב מצבה לאחר המכה שספגה מאבו מאזן

עריכת וידאו: ניר חן

בעודו סופר לאחור לקראת סיום כהונתו בעוד פחות משלושה חודשים, קיים אתמול (חמישי) הרמטכ"ל גדי איזנקוט הערכת מצב עם בכירים בצה"ל על הנעשה ברצועת עזה. מיד לאחר מכן, בשעה 11:02 אושרה הפצת ההודעה לכלי התקשורת בדבר תגבור הכוחות בפיקוד הדרום.

נדמה שהיו כמה סיבות לפרסום ההודעה לפני הדיון השבועי אצל שר הביטחון אביגדור ליברמן. הבולטת בהן היא הבנה שמצבת כוח האדם באוגדת עזה לא מספיקה כדי להתמודד עם צפי להפגנות בהשתתפות יותר מ-12 אלף פלסטינים. הסרטונים שהופצו בשבועות האחרונים בתקשורת הפלסטינית מעידים אף הם על מידת האיום: פעילים פלסטינים תועדו תולשים את גדר המערכת, מנסרים אותה עם מסור חשמלי, מציתים עמדות צלפים וחודרים לשטח מדינת ישראל כדי לתקוע דגלים, באופן שעורר מבוכה בקרב גורמי צבא.

הפרות סדר ברצועת עזה. דובר צה"ל, דובר צה"ל
פיקוד הדרום תוגבר. הפגנות בגבול רצועת עזה/דובר צה"ל, דובר צה"ל

הניסיונות להכיל חלק מהאירועים לפי המדיניות הכללית שירדה מלמעלה לדרגי השטח, ולא להרוג כל פלסטיני שחוצה את הגדר במגבלות הכוחות שקיימים בשטח הביאו לנזק חמור מאוד לתשתיות הצבאיות ואף פגעו בכוח ההרתעה של צה"ל. היקף ההרוגים הפלסטינים לא באמת מנע מאחרים לבוא אל הגדר מה שהצביע על רמת התסכול והייאוש. הדבר גם הוביל לאחר מכן לגל ביקורת בציבור ובקרב הפוליטיקאים, בהם שר החינוך וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני נפתלי בנט. גם העלייה החדה בהיקף השלכות מטעני החבלה ורימוני הרסס לעבר הכוחות, שהגיע בשבוע שעבר ליותר ממאה ביום אחד, וכן הביקורת בכלי התקשורת הדליקו נורות אדומות במטה הכללי.

כך, גם תרחישים כמו רמיסה של עשרות מטרים מגדר המערכת ופריצה של מאות מפגינים לעומק השטח הישראלי כבר אינם מוגדרים כמנותקים מהמציאות. לפי שעה זה התרחיש שממנו חוששים בצה"ל. בשלב זה לא ברור כמה מפגינים יגיעו היום אל אזור הגבול אך בשבועות האחרונים שמר חמאס על ממוצע של יותר מ-10,000 מפגינים ביותר משמונה מוקדים אלימים. הפגנה בהשתתפות 20 אלף מפגינים היא כבר בגדר תרחיש אחר, שמחייב את צה"ל לשוב לרמת היערכות שמתקרבת בהיקפה לימים שקדמו למועד העברת השגרירות האמריקנית ב-30 במאי.

למעשה, תגבור הכוחות היום נועד למנוע מבוכה לכוחות צה"ל ולבלום עליית מדרגה נוספת באלימות שמוביל חמאס. התגבור יתרחב בהתאם להערכת מצב. במהלך סיור שהתקיים אתמול ניתן היה לראות בעיקר הצבת אמצעי איסוף מודיעין ועמדות צלפים נוספות שהפכו לנשק המדויק והמרתיע ביותר לאורך הגבול. מטרת התגבור היא להציב כוחות משמעותיים מול מספר רב של מוקדי הפגנות אלימות אותן מארגן חמאס בצורה סדורה על ידי מנהלת קבועה שמקבלת תקציב מממשלת ארגון הטרור בעזה. מפקדי צה"ל פועלים לרוב ביעילות לא רק כדי להרחיק את הטרור העממי מהגדר אלא כדי למנוע מפעולה סדורה שנועדה לפרוץ את הגדר ולהוביל את ההמון לאחד היישובים הסמוכים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
גדי איזנקוט. ראובן קסטרו
שיגר מסר לסינוואר. הרמטכ"ל גדי איזנקוט/ראובן קסטרו

גם חוסר היציבות והמצב הנפיץ ברצועה מהווים סיבה נוספת להחלטת הרמטכ"ל להפיץ את ההודעה על תגבור הכוחות בטרם נפגש עם שר הביטחון. למרות שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן החליט השבוע לאשר העברה חלקית של המשכורות לעשרות אלפי פקידים שמהווים כוח קנייה משמעותי ברצועה, מאחורי הקלעים הוא הכשיל ניסיון קטארי לממן חלק מהוצאות האנרגיה ברצועת עזה.

בממשלת חמאס קיוו להודיע לציבור הפלסטיני כי הושג תקציב חיצוני למימון שמונה שעות חשמל ביממה (כיום יש לרוב האוכלוסייה ברצועת עזה רק ארבע שעות חשמל ביום - א"ב) אך אבו מאזן בעט שוב בדלי והבהיר לכל הצדדים המעורבים כי הכול חייב לעבור דרכו. מדובר בהשפלה לא רק של חמאס אלא של הרחוב הפלסטיני בעזה שרובו אנשי פתח. כשתחושה זו פוגשת את הכעס של תושבי הרצועה על המצב הקשה, בצמרת צה"ל מעריכים כי העזתים מסוגלים לפרוק את התסכול העצום על הגבול. לא בהכרח רק באמצעות ידוי מטענים מאולתרים, רימוני רסס או הפרחה של בלוני תבערה אלא בניסיונות לחדור לשטח הישראלי ולפגוע בחיילי צה"ל או באזרחים ישראלים. התרחיש הקיצוני כולל ניסיון של פעילי חמאס לבצע בחסות ההמון ירי צליפה לעבר חיילי צה"ל על הגבול, שיגור פצצות מרגמה או רקטות לשטח ישראל ואף גלגול פיגועים על ידי ארגוני הטרור במידה ויזהו הזדמנויות לכך.

פעילות לוחמי חיל ההנדסה מיחידת יהל"ם לנטרול וזיכוי מבוקר של המטענים והרימונים שהושלכו אמש במסגרת הפרות הסדר האלימות שהוביל ארגון הטרור חמאס לאורך גדר המערכת ברצועת עזה.. דובר צה"ל, דובר צה"ל
חשש מניסיונות לחצות את הגדר. גבול הרצועה/דובר צה"ל, דובר צה"ל

בשל כך, הרמטכ"ל איזנקוט העביר מסר ישיר למנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, לפיו אם הוא ידרדר את המצב על הגבול מעבר למתרחש בשבועות האחרונים, הוא ימצא את צה"ל מוכן לשלל תרחישים ומן הסתם התגובה תהיה בהתאם. לשני הצדדים אין כוונה להיכנס לעימות חזיתי שיגרור את שני הצדדים למערכה רחבה. עם זאת, בניהול הסיכונים, יש לקחת בחשבון שאירועים ייצאו מכלל שליטה. מאחורי הקלעים מפעילים גורמים רבים, בהם גם מצרים, לחצים על ממשלת חמאס כדי שזו תפעל להרגעת השטח ותימנע מהקצנת האווירה בקרבת הגדר - באופן שיגרור תגובה קשה מצד צה"ל. ההפגנה היום תהפוך למבחן עבור הנהגת חמאס: האם פניה למערכה נגד ישראל או שמא היא עדיין עסוקה בריסון הרחוב והזרוע הצבאית, שבכיריה ניסו בחודשים האחרונים לאתגר את צה"ל באמצעות פיגועים על הגדר. גם אם היום לא תתקיים הפגנת ענק אלימה בהתאם להערכות בצה"ל יהיה זה בבחינת דחיית הקץ שכן המצב הכלכלי ברצועת עזה מתקרב לקו האדום.

(עדכון ראשון: 22:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully